Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Ärsyttävimmät kirjoitusvirheet:

Vierailija
18.01.2010 |

- enääN, vrt. enää

- tahdokKaan, vrt. tahdokaan

- yhdys sana virheet

- välimerkkivirheet

- omistusliitteen jälkeen tulevan subjektin taivuttamatta jättäminen: "hänen kengät", kun oikea muoto on "hänen kenkänSÄ".

Opetelkaa nämä asiat perkele!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joskus tulee tilanteita joissa on vaikeaa keksiä kieliopinmukaisempaakaan tapaa sanoa asia, mutta itse kyllä aina teen sen ihan periaatteesta.

Samoin esim. "pihvi ranskalaisilla", "yksiö parvekkeella".

Vierailija
22/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-joka kerta revin hiuksia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti

Vierailija
24/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri tuo "Sinun puhelin" -possessiivisuffiksivirhe, jota käytetään aivan yleisesti mainosteksteissäkin (!)

Vierailija
25/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa kaksi verbiä, "lihoa" ja "lihota".

Minua ärsyttävät edellämainittujen lisäksi:

- kuullostaa

- isojen kirjaimien puute

- se, ettei imperatiivia (käskymuotoa) osata käyttää oikein, esim. "Anoppi tukehtukoot omahyväisyyteensä" tai "Marttiina ja Esko palakoon helvetin tulessa"

Vierailija
26/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpa, otappa, yhdys sanat ja tietysti kaikki ap:n mainitsemat, erityisesti tuo enään.

Vierailija
27/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse paljasjalkainen stadilainen, mutten koe tarvetta kirjoitella julkisesti puhekielellä. Se vain on niin alaluokkaisen näköistä. Delaa, skrivaa, tsiigatkaa.... ärsyttävää.

Vierailija
28/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti: "esmes" (samat ihmiset käyttää myös "pauttiarallaa")

Muuten ärsyttävimmät taisi jo tullakin (kuullostaa, kumpa, ompa, sydämmen jne...)

Vierailija
29/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierasperäisten kirjaimien suhteen ilmenevä sokeus. Kuvitelma, että jos sanassa on yksi vierasperäinen kirjain, ovat muutkin, tyyliin "adobtio". Tai sit ei hahmoteta että c ja g on aivan eri kirjaimet eikä niillä voi korvata toisiaan.

Vierailija
30/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin ja suomen risteytyssana?!?

Vierailija
31/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierasperäisten kirjaimien suhteen ilmenevä sokeus. Kuvitelma, että jos sanassa on yksi vierasperäinen kirjain, ovat muutkin, tyyliin "adobtio". Tai sit ei hahmoteta että c ja g on aivan eri kirjaimet eikä niillä voi korvata toisiaan.

Dublot, Dobbleri, sectio...

Vierailija
32/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skippaan kaikki viestit, joissa kirjoitetaan erisnimet ja lauseiden alut pienillä alkukirjaimilla.

Vierailija
33/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

, enääN ja possessiivisuffiksivirheet.

Vierailija
34/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tuli koulussa opittua.

Vierailija
35/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on relatiivipronominien joka ja mikä korrelaatti ja mikä on sen paikka lauseessa!

Vierailija
36/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä te tässä ketjussa olette luetelleet, ovat oikeakielisyysvirheitä, murresanoja ja -muotoja sekä puhekielisyyksiä. Kirjoitusvirhe on vaikkapa kilei, kun pitäisi kirjoittaa kieli.

Oikeakielisyysvirheitä ovat kaikki tällaiset ompa-tyyliset muodot, väärinkirjoitetut vierassananat, yhdyssanavirheet ja vaikkapa pilkkuvirheet sun muut rakenteelliset fibat. Kongruenssivirheet (hänen kengät, sinun puhelin) kuuluvat myös tähän sarjaan.

Murteellisia sanoja tai ilmauksia ovat esimerkiksi vatta, enään (saattaa olla myös oikeakielisyysvirhe) tai ketä-pronomini silloin, kun yleiskielessä on kuka.

Edellämainitut eivät ole myöskään kielioppivirheitä. Kielioppivirheet ovat sellaisia, joita äidinkieliset eivät tee, esim. joku suomen aikuisella iällä voisi sanoa "rakasta minut", kun pitäisi sanoa "rakasta minua". Puhukaa siis mieluummin oikeakielisyysvirheistä tai ärsyttävistä sanoista ja/tai ilmauksista.

Vierailija
37/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin jos kirjoittaja korostaa olevansa akateeminen.

Vierailija
38/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, mistä sen voi saada aikaiseksi, mutta aika usein kuulee.

Nuo jo mainitut ovat silti kaikkein kamalimpia. Ihan karvat nousee pystyyn. Lisäksi sellainen vieraiden kielten tunkeminen joka paikkaan, tyyliin pitkässä juoksussa tai okka tai oolrait tai vaikka If... (menikös hieman ohi aiheen?)

Vierailija
39/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa niiden tekijästä ehkä kaikkein junttimaisimman kuvan. Melkein yhtä nolo on tämä: luistelee -> luistelia

ompelee -> ompelia

harjoittelee -> harjoittelia

jne.

Vierailija
40/50 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen pitäisi olla hän lihoo?

Minua ärsyttää suunnattomasti, jos joku kirjoittaa piirustus-sanan muodossa piirRustus tai kuulostaa-sanan kuulLostaa. "Piirrustus kuullostaa kamalalta".