Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityiselle hoitajalle (lapsen kotona) maksettava palkka?

17.01.2010 |

Hei,

En ollut ajatellut vielä hakea töitä mutta nyt muutama mielenkiintoinen paikka avoinna ja jos tärppää, niin sitten harkitsen töihin menoa. Esikoinen 4,5 v on lähialueellamme päiväkodissa mutta nuorempi on täyttämässä vasta vuoden. Häntä en raaskisi laittaa vielä päiväkotiin eikä paikkaakaan varmaan lyhyellä varoituajalla saisi. Olen kuullut alueeltamme, että muutama muukin on nuoremmalle saanut suht nopeasti yksityisen hoitajan kotiin. Mitä tämä mahtaa maksaa, kyseessä siis ihan täysipäiväinen hoitaja, meidän kodissa? Minulla ei ole hajuakaan tästä, onhan työ hoitajan täysi palkka, mutta Kelan tukea yksityiseen hoitoon tietysti saa. Tuleehan se suhteessa kalliiksi verrattuna päiväkokotiin:( Mutta millä haitarilla pyörii, siis kyseessä vain yksi lapsi. Ja mitä kuuluu hoitajan tehtävii, voiko esim. pyytää tekemään ruokaa yms. kevyitä kotitöitä?

Pikaisia vastauksia kaipailen. kiitos!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä saatavista tuista en tiedä, mutta jos ihan täysipäiväisen hoitajan kotiin maksaa, niin kai siinä pitäisi sitten olla

- käypä tuntipalkka

- palkan sivukulut (kotitalousvähennys!)

- vakuutus työntekijälle

- palkka myös sairaslomista lain mukaan

Jos suoraan hoitajan kotiin palkkaa, niin sittenhän voi määritellä työt itse.

Sitten kun on näitä perhepäivähoidon kautta kotiin saatuja hoitajia, hehän eivät sitten tee kotitöitä lainkaan. Heille pitäisi myös ruoan olla valmiina, mutta kaikki eivät halua syödä tarjottavaa sapuskaa.

Minulla on kokemusta vain sairaalle lapselle kotiin tulleesta "kolmiperhepäivähoitajasta", mutta se oli tietysti kunnan kanssa neuvoteltava asia. Hänellä siis ryhmä täyttyi tästä yhdestä lapsesta.

Vierailija
2/2 |
30.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse noin kymmenen vuotta sitten yksityisessä kodissa hoitamassa kahta lasta. Silloin olin vielä nuori ja oikeastaan olin vain iloinen, että pääsin johonkin töihin. Ja ajathan on varmasti muuttuneet paljon. Ajattelin vain tuoda oman kokemuksen tähän keskusteluun, että muistetaan, että se joka lapset hoitaa, on vain ihminen myös. =)

Työpäivän pituus vaihteli paljon, koska perheen isä oli epäsäännöllisessä työssä. Aikaisimmillaan menin jo ennen kuutta töihin, että perheen äiti pääsi ajoissa töihin. Kotiin lähdin yleensä viimeistään neljän jälkeen.

Työn kuvaan kuului lasten hoidon lisäksi vain ruuanlaitto. (Edellisessä kodissa ollessa harjottelussa siivosin ja leivoin myös.) Perheen äiti oli tietysti aina ostanut tarpeet valmiiksi ja sanoi, mitä ruokaa laittaisin. En kokenut ruuanlaittoa mitenkään vaikeaksi yhdistää lastenhoitoon, mutta minulla olikin koulutusta alalta.

Palkkahan siinä oli sinällään huono, koska en osannut itse oikein sitä määritellä. Perhe sai sen kodinhoidontuen, koska hotio tapahtuu kotona. En yhtään muista mitä se siihen aikaan oli, mutta itse pyysin palkaksi 3000mk. Näin jälkikäteenhän se vähän huvittaa, mutta se oli ihana saada omaa rahaa opiskelun jälkeen.

Työstä pidin kovasti, mutta oma raskaus alkoi sitten hankaloittaa työssä jaksamista ja jäin varhennetulle äitiyslomalle, vaikka kovasti olisi perhe tahtonut minun vielä jatkavan. =)

Toivottavasti löydät mukavan hoitotätin, jonka kanssa osuu kemiat yksiin. Itselläni oli tuo onni perheen kanssa. Perheen vanhimmaiselta lapselta oli kyselty, että kenet hän tahtoo koitajaksi ja olikin minut nimennyt. Vieläkin ihan haikein mielein muistelen noita aikoja. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme