Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä pottailuun - poika 2v 3kk

Vierailija
16.01.2010 |

Miten ihmeessä saisin 2v 3kk pojan innostumaan pottailusta? Muuten tuntuu olevan ihan fiksu lapsi, mutta tuo pottailu ei vaan jostain syystä kiinnosta. Aamu- ja iltapisut tulee joskus pottaan, mutta päivisin ei mitään. Joskus saattaa istua pitkäänkin ruokailun jälkeen potalla, mutta pitää sitä lähinnä leikkipaikkana. Pitäiskö istuttaa vaan hetki ja komentaa ylös, jos ei tule tulosta vai mitä suosittelette?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaippa pois aina kun olette kotona.

Aina kun tulee housuihin vahinko, viet potan luo ja kerrot, että pissan/kakan kuuluu mennä tuonne, ei housuihin.

Älä hermostu, vaikka ottaisi päähän siivota sotkuja.

Jos on tulosta tullakseen, se tapahtuu muutamassa päivässä.

Vierailija
2/6 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten odotat pari kuukautta ihan rauhassa ja katsot, tapahtuuko edistystä. Mulla on tasan 2v tyttö ja samanlaista pottailua on kuin teilläkin. Ajattelin vielä vähän aikaa katsella. Viimeistään keväällä sitten kokeillaan ilman vaippaa, jos ei edistystä tapahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun viihtyy potalla. Eli itse antaisin istuskella niin pitkään kun viihtyy, vaikka leikkien. Ja säännöllisyys on mun kokemukseni mukaan kans toimivaa, eli potalla käydään aina herättyä sekä ennen unia. Kyllä ne pisut alkaa pottaan osuun.

Vierailija
4/6 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika siinä vaan leikkii, niin potan tarkoitus jää vähän epäselväksi lapselle.

Laita vesi lorisemaan, vanha konsti, saattaa saada pisun tulemaan jos on tullakseen. Ole itse vieressä koko ajan ja puhu pissaamisesta, että poika tajuaa että tässä ollaan nyt pissillä/kakalla, ei vain leikkimässä.

Käytä erilaisia houkuttelukeinoja, palkintoja pisaamisesta pottaan. Jotkut käyttävät herkkuja (jos ei itse tykkää herkuilla palkitsemisesta, niin jotain muuta kivaa kun pissi tulee).

Voit jutella pojan kanssa siitä miten hienoa olisi jos pottaan saataisiin pissat, miten iso poika sitten on, ei tarvitse pitää vaippaa ollenkaan, ja saisi isojen poikien pikkarit. Jos onnistuu, niin kannattaa kehua ihan ylenmäärin ja puhua siitä pitkin päivää miten hienosti osasit käydä potalla jne. Kavereiden ja sisarusten esimerkki toimii joskus, ainakin tytöillä.

Käytä usein potalla, varmista että poika saa hyvän mahdollisuuden onnistua. Potalla voi käyttää vaikka useasti tunnissa, jos siinä istutaan vaan hetki, eikä pissaamattomuudesta tehdä suurta numeroa, vaan tyyliin "no ei tullut pissa vielä, koitetaan kohta uudestaan".

Voit kokeilla "tehopäiviä", jolloin juotat lapselle normaalia enemmän jotain juomaa mistä tykkää. Sitten käytte koko päivän tosi useasti potalla, ja jos onnistuu, niin juhlit sitä kovaan ääneen, ja lapsi saa jonkun palkinnon. Jotkut lapset tarvitsevat muutaman onnistuneen kokemuksen ja ihanat kehut, kunnes tajuavat että pottailuhan onkin kivaa :)

Vierailija
5/6 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, ja voi kokeilla myös pönttörengasta, jos potta on menettänyt hohtonsa!

Vierailija
6/6 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ihan samanlainen tilanne viime kesänä (poika 2,5v.), ei auttannu minkäänlainen lahjonta yms. Lapsi pissasi aamuin ja illoin pottaan, mutta muuta ei suostunnut pottaan/pönttöön tekemään, eikä vaippaa antannu pois jättää, vaikka millä houkuteltiin.

Pikkuhiljaa lisäsin pottapissailujan määrää, mutta kakkaa ei pottaan saatu (poika kakkasi n.vuoden verran ihan reippaasti kaikki kakat pottaan 1v-2v., mutta lopetti sen yhenäkkiä)

Vaipasta päästiin, kun otin lapsen mukaan ostamaan sellaiset kalsarit kun itse tahtoi ja siitä innostuneena vaipasta päästiin aika nopeasti, yövaippakin jäi muutaman viikon harjottelun jälkeen, eikä vahinkoja ole käynnyt, tosin kakat poika teki jonkun aikaa vielä vaipaan, kun ei pottaa/pönttöön onnistunnu, vaikka istutettiin mitan kauan tai vähän.

Sitten ns. "uhohdettiin kakalle pakottaminen" ja annettiin pojan kakata vaippaan ja kas, yhtenä päiväna kakka sitten tulla tupsahti pottaan ja nyt myös pöntöön.Aikaa tähän koko touhuun meni vajaa puoli vuotta.Meidän poika ei myöskään suostunnut "puskapissalle", eikä pissaamaan seisovilleen pönttöön, mutta nyt onnistuu sekin, kun sai ihan itse sitä ihan rauhassa kokeilla.

Meidän poika on ainakin sellainen, etää mitä enemmän tuputtaa, sitä vähemmän on yhteistyötä.Sitten kun antaa ihan rauhassa itse kokeilla, niin johan hommat onnistuu =)

Pitkää pinnaa ja onnistumisia! Hiljaa hyvä tulee!