Mitä yli 6000 eur nettona tienaavat perheet teette?
Tarkoitan siis mitä teette työksenne? Entä mihin ja miten käytätte suuret tulonne?
Ihan mielenkiinnosta kyselen
t. 4,5 tonnia nettona tienaavan perheen äiti
Kommentit (20)
mun tulot siihen päälle.
mies on myyntihommissa ja saa bonareita yms.
mutta kun on suuret tulot, on suuret menot, siis ihan elinkustannukset (kaksi autoa, iso okt, kesämökki)
pystytään reissaamaan aika kivasti.
ja olen sairaslomalla. Olen ollut jo 7 kk ja ainakin seuraavta 5 kk jatkuu.
Matkustamiseen taitaa mennä aika paljon..
nettotulomme ovat vasta n. 5500e kuukaudessa. Syksyllä tulevat olemaan n. 7000e kuukaudessa.
Minä olen lähihoitaja ja mieheni on tietoliikenneasentaja.
Mitä teet työksesi, kun tienaat noin paljon?
Samoin on mieheni mutta en ole tarkasti perillä hänen nettotuloistaan...varman samaa luokkaa kuin minulla.
ollaan kaksi DI:tä. Aika tavalliset DI-työt. Elämä muutenkin ihan normia. Rahaa menee kyllä, en joudu paljon pohtimaan ostanko jotku reimatecit lapselle. Talo ja mökki jne peruskuviot. Itsekin ostan kunnolliset kamppeet, mutta en muuten koe mitään erityistä varallisuuden tunnetta. Ihan samanlailla tässä voi työpaikka mennä alta kuin keneltä muultakin. Yksi kalliihko harrastus minulla on, ei siis muuten kuin välineiden osalta. Siihen ostan joka vuosi uusia välineitä. Mieheni harrastaa omalta osaltaan vanhoja ajoneuvoja, joihin uppoaa rahaa.
IT hommissa ulkomailla.
Maksetaan lainoja, syödään paljon ulkona, matkustellaan ja nautitaan elämästä.
Minä yrittäjä (akateeminen koulutus) ja mies merillä. Töitä tehdään paljon (minä teen tänäänkin vielä muutaman tunnin).
Nettotulot noin 7500e. Rahat menevät lainojen maksuun, ruokaan, vaatteisiin, autoon, säästöön. Ei eletä mitenkään erityisen leveästi, eikä omisteta mökkiä. Matkustellaan jonkin verran.
Kaikinpuolin koemme kuuluvamme keskituloisten joukkoon. Lähipiirissämme ja ystävissämme on niin 1800e että 10000e nettotulon saavia, eikä se elämäntyyli kellään niin kauhean erilainen ole.
molemmat olemme isoissa yrityksissä, kohta ns. "keski-ikäisiä" joka ainakin minulla näkyy siten että olen päässyt korkeammille ansoille kuin tällä koulutuksellla tyypilliseti pääsee.
Jos lähtisi työpaikka alta, ja työllistyisin uudestaan joutuisin todennäkisesti tyytymään huomattavasti alhaisempaan palkkaan.
en mieti päivittäisiä ostoksia, ostan ulkoilu- ja sisävaatteita sen mitä tarvitaan, asumme isossa vanhahkossa talossa jonka ylläpitokustannukset ovat suuret, rakennutimme juuri mökin viime kesänä ostamallemme rantatontille...ulkomailla käymme kerran-pari vuodessa.
Emme käytä merkkivaatteita, meillä on perusautot käytössä, emme selosta muille mökkiasioitamme kuin sellaisille jotka ovat itse samassa asemassa. Mielestäni emme elä pröystäillen, koska emme jaksa muiden kyselyjä.
Tuttavapiirissä on ihmisiä joilla menee yhtä hyvin, tai paremmin, ja niiden kanssa voi olla oma itsensä. sitten on niitä, esim töissä, joiden kanssa pitää varoa puhumisiaan, koska rupeavat muuten kyselemään taloudellisesta tilanteesta liikaa.
maksetaan isoa asuntolainaa (lainan hoitokulut yli 2500 €/kk). Eletään ihan normaalia keskiluokkaista elämää, rahahuolia ei ole ja ruokaa, vaatteita ym voidaan ostella aika vapaasti. Ei tuhlailla, törsätä tai pröystäillä. Ei juuri matkustellakaan tällä hetkellä, lapset niin pieniä.
Ihan tavallista elämää eletään. Tosin voidaan asua kalliilla alueella kalliissa asunnossa ilman turhia velkoja. Matkustetaan jonkin verran.
minä sairaanhoitaja.
Ei me tehdä mitään erikoista. Perhe on iso että ihan juokseviin menoihin menee aika paljon. Toki ei tartte kirpputorilta vaatteita ostaa ja voidaan silloin tällöin enempiä miettimättä syödä porukalla hampparit. Ekaa kertaa aiotaan viedä perhe etelään (vanhin lapsista jo 12). Tosin ei ole kauaa tulot olleet näin hyvät. Velkaa ei ole paljonkaan.
mies toimari ja minä alemmissa johtotehtävissä.
Matkustelemme, asumme kivasti ja harrastamme paljon. Lapselle voi aina ostaa kaiken uutena ja laadukasta, mutta ihan perusticketejä kuitenkin on. Myös lapsi saa harrastaa mitä haluaa (eli voimme ostaa välineet ja maksaa tuntimaksut), mutta on vielä niin nuori, että on vasta aloittelemassa "harrastustoimintaa".
Emme missään nimessä pröystäile (no, autot ovat ehkä vähän ylimitoitetut), mutta elämme mukavasti ja nautimme siitä, että rankan työn vastapainoksi on mahdollisuus myös tehdä meille mielekkäitä asioita murehtimatta raha-asioita.
Juuri tulimme kylästä ystävien luota, ja aiomme nyt katsoa leffan. Koira makaa jaloissa, lasissa on hyvää punkkua, ja on hyvä olla :-)
isompi asunto, 2 autoa, lomaosakkeita, muita osakesijoituksia, kallis kesämökki...
asumme Norjassa, täällä ovat myös elinkustannukset korkeammat, ei mitään ylijäämäongelmaa rahan suhteen, iso perhe ja iso talo on.
Kuuden tonnin nettotuloihin pääsee aika tavallisia duunia tekevät, joilla on isot vähennykset esimerkiksi työmatkakulujen tai asuntolainan vuoksi.
Me ollaan kummatkin IT-alalla. Päällikkö- ja asiantuntijatehtävissä.
Asuminen meilläkin maksaa, yleensä ostoksissa hinta ei ole ainoa kriteeri. Mutta nyt meille on viimeisen vuoden aikana sattunut aika paljon taloudellisesti huonoja yllätyksiä, joten kyllä rahojakin joutuu laskemaan. Sairastaminen on Suomessa kallista.
Rahat menevät tällä hetkellä paitsi perheen kuluihin myös loma-asunnon rakentamiseen
Asuntolainaa maksellaan, perheen kanssa harrastetaan laskettelua, kylpylöitä, ulkomaanmatka kerran tai kaksi vuodessa.
Jää säästöönkin, olen aika nuuka, tai molemmat oikeestaan. Ei ostella turhia. Tehdään tavallista kotiruokaa.