Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miehet, lastenrattaat ja suojatie - oletteko huomanneet?

Vierailija
16.01.2010 |

Mua nauratti taas tänään, kun ajelin kaupungin pikkukatuja:

Etuoikealla, jalkakäytävää pitkin risteystä lähestyy topakka mies vaunujen kanssa. Ilma on tiivis tehokkuudesta, vauhdista ja testosteronista. Hops, mies pukkaa vaununsa päättäväisesti suojatielle, epäröimättä ja miehisen reippaasti. Hän osoittaa tietävänsä, että kuskien jarrujalat toimivat ärhäkästi lastenvaunujen ilmaantuessa näköpiiriin. Ja onhan hänellä toki muutenkin jalankulkijana etumarssioikeus, joten menoksi vaan. Autot jarruttakoot!

Heti seuraavassa risteyksessä onkin sitten nainen lastenvaunujensa kanssa prikulleen samassa tilanteessa. Vaikka olenkin vielä jokusen metrin päässä ja vauhtini rauhallinen, hän kurkistaa varovasti vaunuun kuomun takaa varmistaakseen, että varmasti näen hänet ja rattaat. Ei puhettakaan, että olisi miehekkäästi tuupannut vaunut suojatielle. Vasta kun olen lähes pysähtynyt, hän uskaltaa vaunujensa kanssa alkaa ylittämään katua.

Hehe. Olettekos muut kuskit huomanneet tätä sukupuolten vaununtuuppausmetodien eroa?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin miehen ja vaunujen kanssa kävelyllä. Mies työnsi vaunuja suojatielle, auto lähestyi eikä aikonutkaan hidastaa. Kunnes yhtäkkiä veti liinat kiinni ja pysähtyi suojatien päälle, me ei ihan ehditty siihen auton alle. Kuski (mies) rullaa ikkunan auki ja huutaa "älä tapa lastas!" ja kaasuttaa pois.

Joskus parkkeerattujen autojen takaa on tosi vaikea nähdä jalankulkijoita. Okei, voi olla, että kyseessä oli mulkvistikuski. Niitäkin on, ja liikaa onkin. Mutta voi olla, että se ei ihan rehelliseti nähnyt teitä ajoissa, ja säikähti. Ja ihmetteli, että miksi jalankulkijat ei voi ottaa autoilijoita huomioon, silkasta itsepäisestä periaatteestako? Jos te kerta näitte, että se ei ole pysähtymässä, miksi piti yrittää ehtiä vaunujen kanssa sen eteen???

Ihmettelee jalankulkijakollega

Vierailija
22/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin miehen ja vaunujen kanssa kävelyllä. Mies työnsi vaunuja suojatielle, auto lähestyi eikä aikonutkaan hidastaa. Kunnes yhtäkkiä veti liinat kiinni ja pysähtyi suojatien päälle, me ei ihan ehditty siihen auton alle. Kuski (mies) rullaa ikkunan auki ja huutaa "älä tapa lastas!" ja kaasuttaa pois.

Joskus parkkeerattujen autojen takaa on tosi vaikea nähdä jalankulkijoita. Okei, voi olla, että kyseessä oli mulkvistikuski. Niitäkin on, ja liikaa onkin. Mutta voi olla, että se ei ihan rehelliseti nähnyt teitä ajoissa, ja säikähti. Ja ihmetteli, että miksi jalankulkijat ei voi ottaa autoilijoita huomioon, silkasta itsepäisestä periaatteestako? Jos te kerta näitte, että se ei ole pysähtymässä, miksi piti yrittää ehtiä vaunujen kanssa sen eteen???

Ihmettelee jalankulkijakollega

Mies pysäytti vaunut ajoissa, ei siis aikonut tappaa vauvaamme. :) Paikalla ei ollut pysäköityjä autoja, suora tie, valoisaa. Me ei pompattu mistään piilosta vaan normaalilla näkökyvyllä varustetun kuskin kyllä olisi pitänyt nähdä meidät ajoissa. Ja varmaan näkikin. Musta ihan hyvä että säikähti, jospa ensi kerralla kokeilisi hidastaa vähän aikaisemmin. Ei tässä kai mitään rikollista tapahtunut kun ei se auto ajanut meidän yli.

Mun miehellä taitaa olla periaate että suojatiellä kävelijällä on etuoikeus. Sitä hän toteuttaa kyllä myös kiitettävästi ollessaan auton ratissa; siis hidastaa ajoissa ja päästää kävelijät rauhassa yli.

Pitäisi kai ottaa tavaksi heiluttaa hulluna käsiä ja viittoa suojatielle, että minä nyt aion tästä mennä. Jospa ne autoilijat silloin tajuaisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vaunuitta kulkiessa useimmiten näyttää olevan niin, että miehet jalankulkijoina ylittävät tien reippaasti ja myös näyttävät siltä. Naiset useammin arpovat ja varmistelevat ja epäröivät. Ja kun vaunut on mukana, ne vaunut kulkee edellä.

Vierailija
24/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojatien eteen autolla vaikka kävelijöitä on odottamassa ylitystä!!! Muutimme Norjasta suomeen ja siellä (Norjassa) osataan suojatie käyttäytyminen.Autoilijat pysähtyvät odottelemaan vaikka et vielä olisi edes kovin lähellä ylitystä. Lapsille on joutunut opettamaan sitten suomalainen tapa jäädä odottaman,että autoja ei tule ettei tule ruumiita. Tekisi mieli kivittää suomalaiset autoilijat suojatiellä!!

Vierailija
25/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suojatien eteen autolla vaikka kävelijöitä on odottamassa ylitystä!!! Muutimme Norjasta suomeen ja siellä (Norjassa) osataan suojatie käyttäytyminen.Autoilijat pysähtyvät odottelemaan vaikka et vielä olisi edes kovin lähellä ylitystä. Lapsille on joutunut opettamaan sitten suomalainen tapa jäädä odottaman,että autoja ei tule ettei tule ruumiita. Tekisi mieli kivittää suomalaiset autoilijat suojatiellä!!

...ja on siksi suvaitsematon. Mä ajan, en paljoa mutta kuitenkin, ja luen kyllä itseni erittäin varovaisiin: musta on, yllätys yllätys, mukava olla kohtelias jalankulkijoille, ja päästää ne kulkemaan edestä. Jotkut jopa heilauttavat kättään kiitokseksi. Toisilla taas tuntuu olevan tasku ja pää täynnä kiviä: vaikka pysäyttäisin, saan semmoisia mulkaisuja osakseni että veret seisahtuu. Siis olin miten päin vaan, niin aina autoilijaa ollaan lynkkaamassa.

Tämän kirjoittajalle haluaisin kertoa semmoisen uutisen, että autoilijakin on inhimillinen olento. Jopa suomalainen sellainen.

Vierailija
26/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja on siksi suvaitsematon. Mä ajan, en paljoa mutta kuitenkin, ja luen kyllä itseni erittäin varovaisiin: musta on, yllätys yllätys, mukava olla kohtelias jalankulkijoille, ja päästää ne kulkemaan edestä. Jotkut jopa heilauttavat kättään kiitokseksi. Toisilla taas tuntuu olevan tasku ja pää täynnä kiviä: vaikka pysäyttäisin, saan semmoisia mulkaisuja osakseni että veret seisahtuu. Siis olin miten päin vaan, niin aina autoilijaa ollaan lynkkaamassa.

Tämän kirjoittajalle haluaisin kertoa semmoisen uutisen, että autoilijakin on inhimillinen olento. Jopa suomalainen sellainen.

Vierailija
27/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiittää vaikka ollakseen kohtelias. ei mistään muusta syystä. tervehditkö lähipuodin tuttua kauppiasta? sanotko kiitos ostettuasi junalipun virkailijalta, tai kun tarjoilija ojentaa sulle kahvikupin? ai niin tosiaan, miksi pitäisi kiittää, jos olet siitä maksanut niin se kuuluu sinulle.

MOT: tällaisen kysymyksen esittäjät eivät näköjään pidä autoilijaa edes ihmisenä.

Vierailija
28/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurimmaksi osaksi kuitenkin.

Vierailija
29/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiittää vaikka ollakseen kohtelias. ei mistään muusta syystä. tervehditkö lähipuodin tuttua kauppiasta? sanotko kiitos ostettuasi junalipun virkailijalta, tai kun tarjoilija ojentaa sulle kahvikupin? ai niin tosiaan, miksi pitäisi kiittää, jos olet siitä maksanut niin se kuuluu sinulle.

MOT: tällaisen kysymyksen esittäjät eivät näköjään pidä autoilijaa edes ihmisenä.

viestini oli vastaus 27:lle joka otsikoi: (27/28)

Miksi pitäisi kiittää? Autoilijan kuuluu päästää jalankulkija suojatien yli."

Vierailija
30/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoita paikkoja jossa autoilijat ei päästä jalankulkijoita ylittämään katua. Suurimmassa osassa maailman maita se on itsestään selvää.

Vierailija
31/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kun Suomi on ainoita paikkoja jossa autoilijat ei päästä jalankulkijoita ylittämään katua. Suurimmassa osassa maailman maita se on itsestään selvää.

Sä pääset hengestäs kun matkustat kolmansiin maihiin. Kokeile vaikka :)

Vierailija
32/32 |
16.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoita paikkoja jossa autoilijat ei päästä jalankulkijoita ylittämään katua. Suurimmassa osassa maailman maita se on itsestään selvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme