Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella järkyttävää!

Vierailija
15.01.2010 |

Olimme mieheni kanssa siskonsa luona kylässä ja hän kertoi kuinka heidän rakkaalla kaverillaan kuoli vauva kohtuun ihan loppu viikoilla ja joutui siitä huolimatta synnyttämään vauvan alakautta!

Mihin tämä perustuu? Miksi?

Itselläni jos näin kävisi en mitenkään pystyisi synnyttämään enää kuollutta vauvaani ulos..

Kyllä melkein itku lensi kun ajattelin asiaa.

On siinä ollut vanhemmilla jaksamista :(

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin tehdään aina jos vauva on oikeinpäin ja mahtuu tulemaan.

Syynä se että alatiesynnytyksestä elimistö toipuu nopeammin ja se on luonnollinen tapa synnyttää.

Kun sain esikoiseni synnytys osastolla oli nuori nainen jonka vauva oli kuollut kohtuun ja odotteli synnytyksen käynnistymistä.

Tuumi että yrittää pian uutta vauvaa, kävi haikeana katselemassa muiden vauvoja ikkunan takaa vauvalassa. Tästä on jo aikaa.

Vierailija
2/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuulemma kaikin puolin helpompaa toipua noin.

Minäkin tiedän tuollaisen tapauksen. Vko 40, kävivät polilla tarkistuksessa ja vauva todettiin kuolleeksi. Seuraavana päivänä oli synnytys, menivät yöksi välillä kotiin. Mahtoi olla kamala tunnelma sillä matkalla :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan voisi kuvitella tuollaista kellekään ja minusta pitää ihmisellä olla todella vahva luonne jos pystyy vielä sen lapsen synnyttämään.

En usko että itkultani itse pystyisin edes ponnistamaan.

Ei soisi kellekään tuollaista kohtaloa. On se niin järkyttävää! -ap

Vierailija
4/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap alas sieltä pilvilinnastasi... ei noita tapauksia leikata missään nimessä, ellei ole erityistä lääketieteellistä syytä siihen.

Synnytys käynnistetään ja supistukset alkaa kuten muutenkin synnyttessä. Näissä tapauksissa vain äidin kipuja voidaan lääkitä ihan huoletta. Alakautta synnytys on luonnollisempi ja siitä toivutaan nopeammin, psykologisessa mielessä alatiesynnytys konkretisoi synnytyksen vaikka sillä kertaa ei vauvaa saakaan kotiin.

Mites ap kuvitteli, että kuollut vauva otetaan pois? Annetaan äidille yksi pikkupikkupiikki ja vauva surkastuu ja valuu normi kuukautisvuodon mukana ulos?

Vierailija
5/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja poistaa nukutuksessa alakautta?

Vierailija
6/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan voisi kuvitella tuollaista kellekään ja minusta pitää ihmisellä olla todella vahva luonne jos pystyy vielä sen lapsen synnyttämään.

En usko että itkultani itse pystyisin edes ponnistamaan.

Ei soisi kellekään tuollaista kohtaloa. On se niin järkyttävää! -ap

Vierailija
7/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla lähipiirissä kolme tapausta. Ilmeisesti sekä fyysinen että psyykkinen toipuminen sujuu näin paremmin, vaikka ihan äärettömän rankkaahan se on. Ja mikäli tehtäisiin keisarinleikkaus, joutuisi odottamaan melko kauan ennen kuin voisi tulla uudelleen raskaaksi. Siskoni tuli raskaaksi 2 kk:n päästä synnytettyään, mikä oli varmasti parasta terapiaa.

Vierailija
8/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva surkastuu ja tulee verenä tai että vauva pilkotaan ja vedetään alakautta! hohhoijaa tottakai niin joo..

Ihan lähinnä ajattelin kun on kuitenkin kova asia lapsen menetys ja tuo lapsi on jo ihan syntymää vaille valmis niin ajatus siitä, että äiti joutuu synnyttämään kuolleen lapsen on kauhea.

Keisarinleikkuuta lähinnä ajattelin ettei äidin tarvitsisi nähdä mitään tai tehdä sen asian eteen mitään jos joku nyt ymmärtäisi pointtini.

ap

Vierailija
9/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toipumisen pitäisi kestää mielellään kaksi vuotta ennen uutta raskautta leikkausarven paranemisen takia. Eli haluaisitko sen menetyksen jälkeen odottaa vielä ainakin kaksi vuotta, että voisit yrittää uudestaan..? Niinpä, sitähän minäkin. Järkyttävää ja todella surullista se todella on, mutta välttämätöntä suorastaan... :(

Vierailija
10/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti hidastaa toipumisprosessia. Äiti ei välttämättä pysty ymmärtämään täysin että lapsensa on otettu pois ja kuollut jos se tehdään noin huomaamattomasti. Valitettavasti ihmismieli toimii tuossakin asiassa eri tavalla kuin me haluaisimme, tuota asiaa vaan ei voi hoitaa nätisti pois.

Varmasti hirveimpiä kokemuksia mitä kuvitella saattaa.

Vierailija
11/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toipumisen pitäisi kestää mielellään kaksi vuotta ennen uutta raskautta leikkausarven paranemisen takia. Eli haluaisitko sen menetyksen jälkeen odottaa vielä ainakin kaksi vuotta, että voisit yrittää uudestaan..? Niinpä, sitähän minäkin. Järkyttävää ja todella surullista se todella on, mutta välttämätöntä suorastaan... :(

jos menettäisin yhden lapsen tuolla tavalla en haluaisi alkaa yrittämään uudestaan ja periaatteessa "korvata" kuollutta lastani toisella yrityksellä.

Olisin liian stressaantunut seuraavan raskauden aikana, että sillekin kävisi noin, että surisin varmaan sen monta vuotta ennenkuin alkaisin yrittämään edes toista.

Mutta tietty jokainen tavallaan.

ap

Vierailija
12/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä ymmärrän mitä ajat takaa ja olen samaa ajatellut...mä en usko että mulla riittäis voimia ja motivaatiota alkaa pakertaa sitä lasta ulos tuossa tilanteessa kun tietäis sen olevan turhaa... mä vaatisin sektion ihan takuulla oli toipuminen sitten miten työlästä tahansa.

Vierailija
13/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeen saivat vielä pitää vauvaa sylissä ja ottaa valokuvia muistoksi.

Ystäväni piti sitä ihan hyvänä asiana, että sai synnyttää ja nähdä vauvankin vielä.

Vierailija
14/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa tästä on jo pian 7 vuotta, mutta lähes päivittäin asia ja pieni tytär ovat mielessä tavalla tai toisella.

Oma tilanteeni oli sellainen, että edellisen (alatie) synnytyksen komplikaatíoiden ja synnytyspelon takia oli tässä toisessa raskaudessa jo päädytty suunniteltuun sektioon. Kun vauvamme menehtyi, sanottiin minulle suoraan, että vauva on synnytettävä alakautta, muuta vaihtoehtoa ei ole. Aiemmin mainitut syyt olivat perusteina (henkinen & fyysinen toipuminen) sekä erittäin painavana syynä myös se, että mikäli vauvan kuolinsyytä ei tiedetä (kuten ei tapauksessani tiedetty), on sektiossa se riski, että jos vauva onkin kuollut johonkin tulehdukseen, niin se siirtyy äitiin sektiossa ja siitä voi pahimmillaan olla seurauksena äidinkin menehtyminen.

Kokemuksena kuolleen vauvan synnyttäminen oli elämäni kauhein, mutta silti olen sitä mieltä, että se oli oikea tapa hoitaa asia. Minua kohdeltiin Naistenklinikalla todella hienosti ja sain hvyän kivunlievityksen sekä erittäin pätevän ja empaattisen kätilön synnytystäni hoitamaan.

Vierailija
15/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli muutenkin ihan käsittämättömän julmaa kohtelua sairaalasta. Teiniraskaus oli tietysti järkytys sinänsä. Kun tulevat vanhemmat sitten sopeutuivat asiaan, vauva kuoli kohtuun. Antoivat sairaalassa vain lääkeen, joka käynnistää synnytyksen ja lähettivät tytön KOTIIN synnyttämään (rv 14 kuolleen) sikiön vessaan... Eikä edes ohjattu minnekään kriisiterpiaan tms.

Vierailija
16/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 asteisessa vedessä, se alkaa mädäntyä aika äkkiä. Vaikka leikkaus hoidettaisiinkin lopeasti, niin on alkanut muodostua jo jotain toksiineja eli myrkkyjä, jotka leikkauksessa pääsevät isolle leikkausalueelle. Alatiesynnytys on tästäkin syystä turvallisempi.

Vierailija
17/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta?! Ei todellakaan tarvitse odottaa noin kauaa, riippuu ihan toipumisesta ja kohdun kunnosta leikkausvaiheessa.

Itse olen myös menettänyt tyttäreni viikko syntymän jälkeen. Hän tosin syntyi sektiolla muiden syiden vuoksi. Toivuin erittäin hyvin leikkauksesta ja jälkitarkastuksessa sainkin "luvan" yrittää uutta raaskautta vaikka heti.

Onnellisesti olinkin uudelleen raskaana jo kolmen kuukauden päästä sektiosta. Raskaus ja tämä toinen sektio sujui hienosti ilman ongelmia. Nyt odotellaan neljättä sektiota...

Vierailija
18/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sitä voi sinne mahaankaan jättää

Vierailija
19/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskenmeno hoidetaan noin. HIEMAN eri asia synnyttää täysiaikainen tai lähes täysiaikainen kuollut vauva.

Vierailija
20/24 |
15.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄhinnä tuo rv14 tarina kertookin siitä, miten tällaiseen suhtaudutaan. Mielestäni olisi tuossa tapauksessa ollut ihan kohtuullista tehdä kaavinta nukutuksessa eikä pistää synnyttämään itsekseen. Kyllä muuten rv14 synnyttäminen jo tuntuu vähän erilaiselta kuin rv3...

On toki eri asia kuin melkein täysaikaisen vauvan synnyttäminen. Sen kuolleen vauvan saa kuitenkin synnyttää sairaalassa ja lähellä on varmasti myös henkistä tukea...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä