Apua! Uneton täällä taas. Ihan hirveä olo. :(
Olen kärsinyt unettomuudesta reilut kaksi kuukautta, viimeisen viikon aikana tilanne on mennyt kamalaan suuntaan. En saa illalla unta ollenkaan. Aiemmin heräilin vaan keskellä yötä valvomaan. Nyt valvon aamuyöhön asti, sitten torkun pari tuntia. Nukahtamislääkettä olen kokeillut. Ei auta. Oxepamit auttoi ennen saamaan illalla hetkeksi unen päästä kiinni. Ei auta enää. Otin äsken 2 tablettia, mutta ne vaan pahensi mun oloa. Hillitön levottomuus, vaikka väsyttää. Levottomat jalat ja koko kroppa hieman tärisee, en pysty rentoutumaan paikalleni, vaikka haluaisin.
Mä en enää jaksa, öisin kun unettomat tunnit kuluvat mä mietin kaikkea kamalaa: itseni viiltelyä, itsemurhaa. Nämä ajatukset tulee unettomuuden myötä. Päivisin olo on paljon järkevämpi. Miten ihmeessä saan mun omalääkärin ottamaan tämän unettomuusasian tosissaan? Ja mitäköhän tälle voi tehdä? Mä alan olla siinä tilassa, että haluaisin jonnekin osastolle hoitoon, että lääkitsisivät mua uneen, että edes vähän saisin lepoa aivoilleni.
Masennusta mulla nyt hoidetaan ja lääke juuri vaihdettiin. Uusi lääke taitaa olla syy näihin kauheisiin öihin. Mä oon ihan lopussa. Mitä mä teen. Aivot ei toimi.
Kommentit (13)
luin sun juttus täällä viimeks. etkös olekkin se joka sit lopetti ketjun kertomalla et "tais lääke alkaa vaikuttamaan, hyvät yöt kaikille" tai jotain ton tapasta...??
itselläni oli aikoinaan sama homma, ja viimein tajusin mistä se johtu. mitä pidemmälle homma meni, sitä pahemmaksi se meni. johtuen siitä että aloin kerta kerralta panikoimaan asiaa enemmän. kerta sulla menny jo ns. tärinä asteen puolelle, kannattais alkaa edes yrittämään. siis en sano pahalla, kokeneena vaan. ja yrittämisellä tarkotan sitä et älä ajattele asiaa liikaa. itse "pääsin eroon" tosta vaivasta tekemällä näin:
joka ilta, n. tunti ennen nukkumaan menoa lue jotain ja juo lämmintä, maitoa tai kaakaota (kaakaota niin että siinä on Todella vähän kaakaojauhetta, ettei tule liikaa sokeria, se vaan piristää).
älä katso mitää "jännää" ohjelmaa juuri ennen nukkumaan menoa. älä myöskään ole koneella. eli jos ajattelet meneväsi nukkumaan 10, lähde viimeistään 9 koneelta pois.
mene sänkyyn sillä asenteella ettei sinun ole pakko heti nukahtaa. ota kirja tai lehti mukaan, luet sitä Rauhassa, jutut huolella lukien. vaikka olisi vähän tylsä kohta kirjassa, yritä edes lukea. eli älä menetä toivoa ja ala tuskailemaan.
sitten kun alkaa tuntumaan siltä että voisi ehkä vähän väsyttää, ota hyvä asento sängyssä (älä kuitenkaan tähänkään kiinnitä liikaa huomiota) ja ala rentoutumaan. tämä oli minulle kaikkein vaikein vaihe mutta auttoi kaikista eniten. eli ala "järjestyksessä" varpaista alottaen rentouttamaan kehoasi. vaikka tuntisi että ajatus lähtee karkailemaan omille teilleen, älä luovuta. jatka vaan esim. sen säären rentouttamista, kunnes huomaat että kappas, en ajattelekkaan enää muuta kun rentoutumista.
noiden jälkeen Yleensä onnistuin nukahtamaan, en tosin aina. mutta älä ota siitä stressiä, kaikilla on unettomia öitä joskus!
Tsemppiä, kyllä se siitä kun niin päätät!!!
asutko yksin, käytkö töissä, onko sulla perhettä tai ystäviä? Saatko päivällä nukuttua vai mitä teet silloin?
mä olen kokeillut kaikenlaista: mm. sänkyyn ajallaan nukkumaan iltarutiinit hoidettuina: ei auta. Tänään olen saanut tehtyä pari pitkää kävelylenkkiä, toinen ennen nukkumaanmenon ensimmäistä yritystä: ei-apua.
Unettomuuden stressaaminen ole tällä hetkellä ollenkaan tietoista tai tarkoituksellista, hämmennyt ilta/yö toisensa perään, että TAASKAAN en saanut nukuttua muutamaa aamuöistä tuntia enempää. Yritän monenlaista, mutta ongelma vaan on: UNI EI TULE. Nukahtamisen estävä tärinä ja levottomuus ei tule tällä hetkellä paniikkikohtauksesta, vaan mahdollisesti uudesta masennuslääkkeestä.
Sillon toissayönä kun kirjoittelin luulin ensin että se nukahtamislääke auttoi. Mutta ei se auttanutkaan! En lopulta saanutkaan unta.
Mulla on mies ja lapsi. Ystäviä on, lähimmät tietää ongelmistani, mutta eivät ota oikein tosissaan, vaikka muuten mua tukevat. Masennus on se mistä puhutaan, ei unettomuus. Tällä hetkellä tämä unettomuus on se, mikä estää mun paranemisprosessissa etenemisen. :\ Nukun aamuyöllä ja joskus päiväunet. Ylitän vältellä päiväunia, koska se on pois yöunista. Yritän välillä väkisin valvoa koko unettoman yön jälkeisen päivän, että nukkuisin sitten väsymyksen voimalla, mutta ei.
ap (sekaisin, mutta ei univalmis Oxepameista :\
Heti odottamaan sitä unta, kun olet lääkkeen ottanut? Mulla on se käsitys että vaikutus tulee siinä puolen tunnin kuluessa, kun lääkkeen on ottanut, etkä sä pystyyn nukahda, vaan vaikutus menee ohi, jos jäät kukkumaan. Ja sitten oletkin vaan sekaisin. Äläkä nyt useampia niitä ala popsimaan. Ehkä lääkäri voisi jonkin kappaleen kirjoittaa myös unilääkkeitä, jotta edes silloin tällöin nukkuisit pidempään? Kerrot sille vain rehellisesti kuinka poikki olet. Ennen myös maanisessa vaiheessa saattoi päästä osastolle hiukan nukkumaan, jos oli jo 3 päivää valvonut, ettei heitä psykoosiksi, muistelen jonkun kertoneen, mutta onko resursseja oikein mihinkään sitten nykyään..
Mielialalääkkeissä on myös sellaisia, jotka pieninä annoksina nukuttavat, eikä niihin jää koukkuun sillä tavoin kuin nukahtamis- ja unilääkkeisiin. Mm. Mirtatsapiini tms, en nyt muista kirjoitusasua. Näin olen ymmärtänyt. Itse kun en suostu käyttämään, en halua totuttautua loppuelämäkseni noihin. Sieto vain paranee ja määrät kasvaa..
Mulla tätä on jatkunut jo vuosia, välillä paremmin ja välillä huonommin. Viime yön olen valvonut, päivällä en uskaltanut nukkua, ja nyt näyttää että mennään ylikierroksille..
Jospa sun olosi helpottuisi, kun uuden lääkkeen alkuoireet menevät ohitse?
täällä on kohtalotovereita. Itse nukahdin viime yönä luullakseni n. 45 minuutiksi. On kyllä aika kakka olo justiinsa ja tosi tärkeä työpäivä tulossa... Voimia, siskot!
jälkeen, jätä myös kaikki vitamiinit pois.
noita tilanteita varten. Eipä tarvitse turhaan kärsiä. Ja ihan hätätilanteeseen vain kannattaa ottaa ettei tule riippuvaiseksi. Suosittelen.
en siis ollut unettomuuden takia sairaalassa vaan muuten siellä osastolla oli olosuhteet niin karmeat että en pystynyt nukkumaan yhtään.
Se todellakin vei tajun pois koko yöksi. Eihän se ns oikeaa unta ole, mutta aina parempi kuin valvominen koko yön ajan.
Toivon todellakin että löydät apua jostain, sillä tiedän että tuo on karmeaa. Olen kärsinyt unettomuudesta ja siihen auttoi vaan aika...
käytössä Levozin. Otan joka ilta napin ja tulee ihan normaali uni.
ja auttaa lisäksi myös tuohon jalkaongelmaan
Olen kärsinyt unettomuudesta reilut kaksi kuukautta, viimeisen viikon aikana tilanne on mennyt kamalaan suuntaan. En saa illalla unta ollenkaan. Aiemmin heräilin vaan keskellä yötä valvomaan. Nyt valvon aamuyöhön asti, sitten torkun pari tuntia. Nukahtamislääkettä olen kokeillut. Ei auta. Oxepamit auttoi ennen saamaan illalla hetkeksi unen päästä kiinni. Ei auta enää. Otin äsken 2 tablettia, mutta ne vaan pahensi mun oloa. Hillitön levottomuus, vaikka väsyttää. Levottomat jalat ja koko kroppa hieman tärisee, en pysty rentoutumaan paikalleni, vaikka haluaisin. Mä en enää jaksa, öisin kun unettomat tunnit kuluvat mä mietin kaikkea kamalaa: itseni viiltelyä, itsemurhaa. Nämä ajatukset tulee unettomuuden myötä. Päivisin olo on paljon järkevämpi. Miten ihmeessä saan mun omalääkärin ottamaan tämän unettomuusasian tosissaan? Ja mitäköhän tälle voi tehdä? Mä alan olla siinä tilassa, että haluaisin jonnekin osastolle hoitoon, että lääkitsisivät mua uneen, että edes vähän saisin lepoa aivoilleni. Masennusta mulla nyt hoidetaan ja lääke juuri vaihdettiin. Uusi lääke taitaa olla syy näihin kauheisiin öihin. Mä oon ihan lopussa. Mitä mä teen. Aivot ei toimi.
koska se todellakin on vain nukahtamislääke ja vaikuttaa vain noin tunnin verran ottamisesta ja siksi pitää heti mennä sänkyyn kun sen on ottanut.
en siis ollut unettomuuden takia sairaalassa vaan muuten siellä osastolla oli olosuhteet niin karmeat että en pystynyt nukkumaan yhtään. Se todellakin vei tajun pois koko yöksi. Eihän se ns oikeaa unta ole, mutta aina parempi kuin valvominen koko yön ajan. Toivon todellakin että löydät apua jostain, sillä tiedän että tuo on karmeaa. Olen kärsinyt unettomuudesta ja siihen auttoi vaan aika...
Mene yksityiselle, jos oma lääkärisi ei ota tosissaan.. monessa kunnassa pääsee myös mielenterveystoimistoon juttelemaan asioista, joka voisi helpottaa. Älä ota liikaa niitä nukahtamislääkkeitä, koska se tuskin auttaa.