3kk vauvan rytmit???
moikka.
minulla on 3kk ikäinen vauva, ja mietin et minkälaiset rytmit ylensä on?
kauan tiedän vaavit nukkuu päikkäreitä putkeen ja kuinka useesti päivässä?
kuinka pitkät on yö unet?
monta kertaa syö yöllä?
meidän tyttö nukkuu tunnin päikkärit n.tunnin välein(välillä valvoo puoltoista tuntia). ja yö unet alkaa 20 ja mut sit neiti herää jo 21-22 aikaan ja valvoo tunnin pari. ja sit vasta alkaa nukku ns yö unia. tyttö herää 2 kertaa syömään yöllä. ja aamulla herätään siinä 9 paikkeilla.
kiitos vastauksista jo etukäteen. =)
Kommentit (3)
Meillä ei oo hirveesti ollu rytmiä, koska meidän pikkuneiti ei nuku kunnon päikkäreitä. Tai välillä hän nukkuu ja välillä ei.
Olen alottanut kiinteitten syömisen viime viikolla. Olen pyrkinyt siihen, että kun tyttö herää aamulla klo 9:30 - 11:30 välillä, annan aamutoimien jälkeen hänelle maissivelliä. 1-1,5 tunnin hereilläolon jälkeen hän nukahtaa 0,5-2 tunniksi. Tämän jälkeen hän nukkuu hyvällä onnella vielä muutamia puolen tunnin pätkiä illan aikana. Lämmintä ruokaa annan klo 13-14 ja 17-18 välillä. Vaunuissa hän nukkuu päivällä niin kauan, kun ne ovat liikkeellä.
Iltapuuhat aloitan noin klo 20 pesuilla ja yökkärin laitolla. Sitten annan maissivelliä. Loppuillan, kunnes saan hänet omaan sänkyyn (saattaa mennä klo 00), hän on rinnalla.
Jokaisen syötön jälkeen annan rintaa ja aterioiden välissä annan aina tarpeen mukaan.
Yleensä yöllä hän herää kerran ja aamulla 7-8 maissa, jonka jälkeen vielä jatkaa yöunia.
Moi,
Vauva on nyt 3kk 1vkoa ja rytmi on suunnilleen seuraava:
- herää noin kello 9 (plus miinus puoli tuntia)
- nukkuu 3 - 4 noin tunnin päikkärit päivässä (riippuen siitä nukkuuko pidempään vai lyhempään), alkaa yleensä väsähtää ja tulee selvästi kärttyiseksi 1 - 1,5 tunnin hereilläolon jälkeen
- nukahtaa noin kello 21, mutta nukuttamiseen (tissille) menee iltaisin yleensä ainakin tunti
- syö läpi yön 2 - 3 tunnin välein (nukumme perhepedissä)
Vauva hamuilee esineitä käsiinsä, kääntyy selältä kyljelleen ja takaisin, mutta inhoaa mahallaan olemista eikä edes yritä kääntyä mahalleen. Tykkää seurustella, katsella, kuunnella ja olla istuma-asennossa sylissä. Vaatii yleisesti ottaen aika paljon huomiota eli ei juurikaan viihdy yksinään esim. sitterissä, mikä tuntuukin aika vaativalta välillä.
Mites teillä muilla tuo kehitys ja yleinen viihtyvyys?
teillä menee nuo yöt kyllä tosi hyvin. =) en haluais pelotella, mut varaudu et 4-5kk paikkeilla vauva alkaa heräileen usein (jopa 2h välein yöllä). ei välttämättä, mut kokemuksesta tiiän, et usein niin käy. sillon yöheräämisestä on tullu jo tapa. 6kk jälkeen vauva ei tarvi yleensä enää ruokaa öisin. itse vieroitin 5kk vanhan vauvelin äskettäin yötissistä ja opetin hänet nukahtamaan itsekseen. näin yöheräilyt loppu ja päiväunetkin helpottui. alle 3kk ikäinen nukahtaa yleensä aika helposti, mut 4-5kk kohdalla alkaa vaikeutuun, kun lapsi oppii uutta ja alkaa olla virkeä, niin nukahtaminen ei onnistukkaan. kannattaa kokeilla tracy hoggin kirjaa "the baby whisperer solves all your problems". siinä on ihanan lempeä unikoulu,jossa ei huudatta lasta (passaa yli 3kk ikäiselle).
mut noista rytmeistä. meidän poika söi tissiä 1-2h välein pienenä. jotkut syöttää tasan 3h välein,mut en oikein tajua miks niin pienellä pitäs olla niin tarkat ruoka-ajat. sit parin kuukauden päästä rutiinit alkaa olla tosi tärkeät! meillä vauva nukku ekat päikkärit vähän niin ku yöunien jatkeeksi. pisimmät 12 jälkeen ulkona (3h) ja sit kolmannet vielä ennen nukkumaanmenoa. pari tuntia jaksoi maksimissaan valvoa. nykyisin jaksaa jo 3-4h. 3kk iässä pidin vauvaa 2h aina hereillä vaikka se toinen tunti alkoi olla jo vähä kiukuttelua, kun väsähti.. jos vauva osaa nukahtaa itsekseen, niin voihan sen useamminkin laittaa päikkäreille. itse en jaksanut tunnin välein nukutella.. =) rattaisiin nukahti pienempänä (tämänkin oppiminen kesti aikansa).
suosittelen tuota kirjaa! saa netistä tilaamalla ja kirjastosta suomeksi. siellä on hyviä vinkkejä päivärutiineihin. mut itse oon muokannu niitä vähä omalle lapselle sopivammaksi.