Kreeta huhtikuussa? Onko liian kylmä?
Etsin jotain lomakohdetta huhtikuulle, pääsiäisen jälkeiseksi viikoksi.
Mukaan lähtee kaksi alakoululaista lasta. Kun matka-aikaa on vain viikko, toivoisin että kohde olisi E-Euroopassa, en jaksa lentää esim. Thaimaahan asti.
Kreetalle pääsisi suht edullisesti. Mutta onko siellä sikamaisen kylmää vielä huhtikuun alussa? Kukaan käynyt Plataniaksessa?
Kommentit (20)
Ekalla kerralla SUOMESSA oli LÄMPIMÄMPÄÄ!!! Toisellakin kerralla oli turhan viileä. En mene enää ikinä.
Huhtikuu on vähän hankala kuukausi, sillä hyvällä tuurilla voi olla hienoja lämpimiä päiviä (helelttä ei kuitenkaan), mutta hyvin paljon mahdollista on, että on vielä viileää, joskus jopa kylmää. Ja Välimeri ainakin on kylmä.
Suosittelen huhtikuun alkuun ennemmin vaikka Kanariaa, siellä on jo ihan kesä ja mahtavat kelit.
Kanarialle en mene, olen ollut miehen kanssa Teneriffalla ja koen paikan tylsäksi. Joo, huhtikuu on E-Euroopassa muuallakin arpapeliä, omaa kokemusta E-Espanjasta ja Kyprokselta huhtikuussa, muttei siis Kreetalta.
Muita kokemuksia?
ap
TUnisiassa oli lämmintä vapun aikaan, vaikka aamuisin rannalla oli viileähköä.
Mielestäni on inhottava olla rantalomapaikassa ja palella siellä. Toukokuun puolessa välissä alkaa olla jo lämpimämmät ilmat, mutta silloinkin meri on vielä melko kylmää. Kyproksella samanlainen ilmasto kuin Kreetalla. Kanarialla on monta saarta, oletko ollut niillä kaikilla? Pohjois-Afrikassakin pitäisi olla vähän lämpimämpää kuin Kreetalla eli kävisikö Tunisia? Egypti on sitten vieläkin etelämpänä ja siellä Punainen meri on paljon lämpimämpi kuin Välimeri.
Mielestäni on inhottava olla rantalomapaikassa ja palella siellä. Toukokuun puolessa välissä alkaa olla jo lämpimämmät ilmat, mutta silloinkin meri on vielä melko kylmää. Kyproksella samanlainen ilmasto kuin Kreetalla. Kanarialla on monta saarta, oletko ollut niillä kaikilla? Pohjois-Afrikassakin pitäisi olla vähän lämpimämpää kuin Kreetalla eli kävisikö Tunisia? Egypti on sitten vieläkin etelämpänä ja siellä Punainen meri on paljon lämpimämpi kuin Välimeri.
Kanarialla on aika vähän nähtävää, Kreetalla olisi voinut nähdä Knossoksen raunioit, mm.
Tunisia voisi olla ok.
Egyptiin en mene lasten kanssa, olen ollut Kairossa ja Suezilla työmatkalla ja en tykkää siitä maasta. Liian suuri hygieniariski ja terrori-iskuja on tehty aivan turistikohteisiinkin (mm. Sharm el Sheikhiin ja Luxoriin).
ap
Vuokraatte auton vaikka kolmeksi päiväksi, kierrätte ympäri keitaita ja tulivuoriluonnonpuistossa jne. Tosi kiva paikka!
Tulimme sieltä juuri. Joulu- ja tammikuussa saattaa sataa (satoikin ja myrskysi), toisaalta otin bikineissä aurinkoa parina päivänä. Huhtikuussa kukkaloisto parhaimmillaan ja varmasti on lämpimämpää kuin Kreetalla.
Funchalia ei ole rakennettu turisteille, kuten monet Kanarian kohteista. Saari on helppo ottaa haltuun autolla, lidoissa (ja hotellien altaissa )voi uida, shoppailla voi mukavasti ja nähtävää riittää alakoululaisille.
Suosittelen, ei todellakaan ole mikään Kanariaan verrattava. Missään mielessä. Mutta matkat eivät ole ihan halpoja. Se on ainoa miinus.
Kyproksella voisi olla jo lämpimämpää. Toisaalta Kyprokselle menisin ehkä mieluiten lokakuussa - meri ihanan lämmin. Ja vielä ihanaa lämpöä, muttei tukahduttavaa hellettä.
Tunisiaan en ihan heti lähtisi...
Kanarian saarilla on ihan oikeasti muutakin kuin pelkät rannat, ja rantojakin löytyy pienellä etsimisellä moneen makuun (paljon muutakin kuin Americasin ydinkeskustan brittirannat).
Teneriffalla esim:
- Teide-tulivuori, ja sinne ajettaessa kaikki eri kasvillisuusvyöhykkeet
- Siam Park, jättimäinen vesipuisto
- Loro Parque, ihana eläinpuisto saaren pohjoispuolella
- La Lagunan historiallinen kaupunki
- Santa Cruz, saaren pääkaupunki, suurkaupunki ostosmahdollisuuksinen
Kahden alakoululaisen kanssa Kanariat ovat hyvä matkakohde; pieni aikaero, lyhyehkö lento, hyvä hygieniataso. Ja hotelleista löytyy kivoja perheystävällisiö vaihtoehtoja (esim. Finnmatkojen Parque Cristobal tai Tjäreborgin Sunwing Fanabe).
Päihittää Teneriffan helposti. Lanzarotella en oo käynyt, mutta aion kyllä menneä ku sitä on kehuttu mulle iha kauheesti.
ja 23 oli korkein ja 21 matalin lämpötila. Sopiva mulle, meressäkin tarkenin uida.
+15 C (ystäväperhe jäätyi siellä pari vuotta sitten huhtikuussa), itse taas olen jäätynyt Tunisiassa vapun tienoilla (+13 ja sadetta).
Kanaria on lämmin, samoin Madeira (se reilu +20 C taattu huhtikuusa), Kypros varmempi kuin Kreeta, Egypti, Dubai lämpimiä .... kannattaa muistaa, että tammikuu/helmikuu on vuoden kylmin kuukausi myös Etelä-Euroopassa eli ainakin merivesi on vielä pitkälle kevääseen viileää ja tämä viilentää ilmaa. Hyvällä tuurilla huhtikuussa voi sattua mahtavat ilmat, huonolla tuurilla tosi kamalat kelit Etelä-Euroopassa.
Hei. Olen ollut huhtikuussa Kreetalla ja ollut hellettäkin. Nyt lähdössä huhtikuun alussa ja lämmintä on 20 ja ylikin, ei toki rantakelit. Jos uima allas niin lapset viihtyvät.
Kevät on kyllä siitä ihanaa kun on tosi vehreää, linnut laulaa jne. Loppukesä Välimeren maissa on kuivaa, kuumaa ja luonto on kulottuneen ankea.
Vanha viesti, rouvalle kreeta käy mut kanaria ei :D
Ja kaikki nuo on vesipuistoa lukuunottamatta nähty.
Ei nappaa. Vaikka Espanja sinänsä on meidän perheen lemppari, eri puolilla Espanjaa on käyty jo kuusi kertaa.
ap
PS: Madeiraa mietin myös, se olisi kaunis paikka. Tosin ainakin matkatoimiston kk-lämpötilakartan mukaan aivan sama keskilämpötila huhtikuisin kuin Kreetalla eli 20 astetta.