Missä tarkoittaa kehdata, kehtaatko? Eri murteissa eri merkitys?
Olen joissain viesteissä ihmetellyt, tarkoittaako viitsimistä? Mun mielestä tarkoittaa sellaista nolostumista, "voi että kehtaanko pyytää taas kaveria auttamaan.." ei niin etten viitsisi pyytää, vaan nolostuttaa ja hävettää vaivata taas.
Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan? Tai onko kukaan kiinnittänyt huomiota samaan?
Kommentit (28)
on huuhtelua raja-Karjalassa.
Mä olen helsinkiläinen, mutta tällä hetkellä Jyväskylässä ja mua niin naurattaa kun töissä joku kysyy, että kehtaatko varata lennot, tai kahvit jne. Mä yleensä vastaan siihen, että ilkeenhän mä ne varata =)
ja tosiaan miehen kotona venyttelyä
ja jos en kehtaa niin nolottaa. Ja asuinpaikka on Rovaniemeltä 100km pohjoiseen :)
Mä oo Etelä-Pirkanmaalta ja mä en kehtaa kun mun hävettää mutta en viitsi kun mua laiskotuttaa.
En kehtaa pyytää apua koska osoitan sillä taitamattomuuteni mutta en viitti lähtee lenkille koska on niin huono keli.
Itse käytän kyseisestä sanaa molemmissa yhteyksissä. Sieltä mistä olen kotoisin niin en kehtaa sanotaan silloin ei laiskuuttaan jaksa/viitsi tehdä jotain. Yhtenä päivänä sanoin että menen Selloon sisälle odottelemaan seuraavaa junaa koska en kehtaa seistä siinä laiturilla niin kauan kylmyydessä. Toisinaan saatan sanoa että en kehtaa laulaa karaokea eli tässä tilanteessa se tarkoittaa että hävettää tai nolostuttaa esitellä surkea lauluääntäni koko kansalle. Toisinaan jos on oikein paha mieli niin silloin en kehtaa mennä kouluun. Tai jos joku viheltelee ja se ärsyttää niin silloin voisi sanoa että älä kehtaa vislata. Aika huvittava sana sinänsä koska sitä voi käyttää useassa eri yhteydessä. Jokainenhan tekee itse päätöksen että kummassa yhteydessä sitä sanaa mieluummin käyttää. Makuasioista ei voi kiistellä.
Ettei kehtaa tarkoittaa ettei uskalla kun asia on jotenkin nolo
Eteläkarjalaisena käytän molemmissa merkityksissä.
"En mie kehtaa mennä kysymään", eli nolottaa käydä kysymässä.
Mut sit taas
"Kehtaatko tuua miulle tuon kirjan tuolta?" Eli viitsisitkö tuoda tuon kirjan.
Täällä se tarkoittaa molempia, riippuen asiasta ja äänenpainosta.
Esim.
-En kyllä kehtaa kihartaa tukkaa, kun vesisateessa se kuitenkin lässähtää.
Eli tässä tapauksessa kyse viitsimisestä.
Esim2.
-En kyllä kehtaa lähteä tällä tukalla minnekään, kun se lässähti vesisateessa.
Tässä tapauksessa kyse häpeämisestä/nolostumisesta.