Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tekeekö merkonomit ja tradenomit ihan samoja hommia?

Vierailija
12.01.2010 |

Esim. taloushallinnon puolella?

Onko mitään järkeä opiskella merkonomista tradenomiksi, jos kuitenkin tekee ihan samaa hommaa? Tai onko palkoissa mitään eroa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimii kaikenlaisia merkonomeista tradenomeihin ja ekonomeihin. Sama työ, sama palkka - ainakaan tuossa tehtävässä ei koulutuksella ole vaikutusta. Samoin taloushallinnossa kaikki voi tehdä samoja työtehtäviä. Ehkä päällikkötason tehtäviin pääsee helpommin tradenomina tai ekonomina vaikkei koulutus kerrokaan koko totuutta.

Vierailija
2/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan niitä kaupan kassoja myöten. Koko kaupallisen alan koulutus on kärsinyt järkyttävän inflaation viimeisen 20 vuoden aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(mitä minä tiedän), tekevät merkonomit ja tradenomit samoja hommia.

Vierailija
4/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan niitä kaupan kassoja myöten. Koko kaupallisen alan koulutus on kärsinyt järkyttävän inflaation viimeisen 20 vuoden aikana.

Itse olen toimistotyössä, meillä tosiaan vaaditaan vähintään tradenomin kouolutus jos haluaa esimiestehtäviin.

Vierailija
5/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka työskentelevät kaupan kassoina...

Vierailija
6/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: merkonomi vm -88, trade vm-05

Vierailija
7/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA kannattaa muistaa muutama asia:

*Riippuu ihmisen ammattitaidosta ja persoonasta mitä töitä saa. Esim. myyjinä (ja en puhu nyt kaupan kassoista!)ei koulutus ratkaise, vaan se miten osaa myydä ko. tuotetta/tuotteita/palveluita. Sama juttu markkinoinnissa; joku vaan on siinä lahjakkaampi mitä toinen, on luonut paremmat suhteet, jne. eli koulutuksella ei ole mitään merkitystä, vaan sillä miten tekee työnsä.

*Moni työpaikka kouluttaa sisäisesti, eli jos merkonomi halutaan johtotehtäviin (=koska hän on paras ko. työhön) mutta työhön halutaan korkeakoulun käynyt, niin ei ole iso urakka työn ohessa hankkia lisäkoulutusta, varsinkin jos työpaikka tukee kouluttautumista.

*Merkonomin/tradenomin papereilla voi olla monissa eri työpaikoissa, ja esim. tilitoimistoissa ja vastaavissa työt ja palkkataso lienee kaikilla suunnilleen sama. Sitä vastoin myynnissä/markkinoinnissa (puhumattakaan oman firman perustamisesta!) on enemmän valinnanvaraa ja oma työpanos/se miten hoitaa työn, onko siinä hyvä jne. voi nostaa palkkaa PALJON.

Vierailija
8/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis on kiinnostunut nimenomaan taloushallinnosta, niin mitä kannattaa opiskella ja mihin hakeutua töihin, jotta pääsisi mahdollisimman "hyviin hommiin" ja edes vähän paremmalle ansiolle kuin 1600e?

Onko esim. pankissa paremmat palkat kuin jossain kaupungin hommissa palkanlaskijana tai vastaavaa?

Vierailija
9/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilitoimistot maksaa huonosti, yrityksissä (ainakin isommissa) kirjanpitäjät saa yleensä enemmän palkkaa. Työ on vähän toisentyyppistä kuin tilitoimistossa, mutta en osaa arvioida kumpi olisi parempi.

Talouspuolella esimiestehtävissä on vähemmän merkonomeja (mutta kyllä niitäkin löytyy). Suorittavaa työtä tekee molemmat sekä merkonomit että tradet.

Minä itse olen opiskellut alun alkaen merkonomiksi ja täydentänyt tutkintoni joitain vuosia sitten tradenomiksi. Vaikea sanoa johtuuko siitä vai mistä, mutta olen edennyt sekä aseman että palkan suhteen sen jälkeen.

Aina olen ollut kova tekemään töitä (tällä alalla se on aika tavallista ainakin ylemmillä toimihenkilöillä). Mutta jos töitä ei pelkää ja tykkää numeroista ja loogisuudesta, niin sitten täällä viihtyy.

Vierailija
10/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ne kuitenkin on kaksi IHAN eri asiaa ja tutkintoa?

Vierailija
11/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muuntokoulutuksiakin aikuispuolella merkonomista tradenomiksi, ja traden opinnoissa saa hyvitystä merkonomiopinnoista.

Ainakin taloushallinnon puolella merkonomit ja tradenomit lukevat pitkälti samoja perusjuttuja.

Vierailija
12/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisopiskelijana ammattikorkeakoulussa.

Itse suoritin Heliassa (nyk. taitaa olla Haaga-Helia) joitain vuosia sitten. En ole seurannut enää onko vastaavia linjoja olemassa. Silloin oli ainakin joissain paikoissa rajana, että piti olla alle 10 v vanha merkonomin tutkinto.

Vierailija
13/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä hakeutua kunnan töihin vai yrityksiin?

(takana kunnan muuta työtä lähes 10 vuotta, joten pidemmät lomat olisi kiva saada, 15 vuoden kunnalla työnteon jälkeenhän pitäisi saada 38pv lomat)

Vierailija
14/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin häneltä, mitä eroa tutkinnoilla on ja kuulemma amk:ssa keskitytään enemmän suurten yritysten kirjanpitoon (esim. Nokia), amiksessa pienten yritysten. Varmaan muitakin eroja on, mutta tämä tuli ensin mieleen (opinnoista on n. 10 vuotta aikaa).

Vierailija
15/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis taloushallinnon merkonomi/tradenomi

Vierailija
16/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksissä ei yleensä saa kuin lakisääteiset lomat, joissain paikoissa ylityöt voi pitää vapaana, mutta ei läheskään kaikissa. Kunnalla siis paremmat lomaedut, etenkin 15 v jälkeen.

Yrityksissä taas yleensä parempi palkka ja helpompi edetä. Ja enemmän vaihtoehtoja, jos tyyli ei miellytä, niin voi helpommin vaihtaa työnantajaa (ja edetä urallaan tai nostataa palkkaa).

töissä hakeutua kunnan töihin vai yrityksiin?

(takana kunnan muuta työtä lähes 10 vuotta, joten pidemmät lomat olisi kiva saada, 15 vuoden kunnalla työnteon jälkeenhän pitäisi saada 38pv lomat)

Vierailija
17/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnilla palkat paljon huonommat, eikä se työpaikkakaan enää ole julkisella puolella sen varmempi, kun säästöjö vaaditaan sielläkin.

Vierailija
18/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tradenomista ekonomiksi.

Vierailija
19/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

assareina molempia, samat hommat, samat palkat.

Vierailija
20/20 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkat sitten kunnalla suurinpiirtein ovat?

Kaverini aloitti tradenomina yrityksessä, ja ainakin alkupalkka oli muutama vuosi sitten vain n. 1700 euroa. (joten tuskin kunnalla paljoa tuon huonommat voi olla??)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä