Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

selän välilevyn kuluma - kohtalotovereita?

Vierailija
12.01.2010 |

onko täällä toisia joilla alaselän välilevy olisi kulunut pois? Vaivaako se jatkuvasti, vai oletteko saaneet liikkumalla kivut pois? Tuleeko kivut joskus takaisin, vai pysyvätkö pois? Vaikuttaako menkat kipuihin?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tiedän mistä johtuvat. Hyvä kipulääkekuuri ja kivun helpotettua selkälihaksien treeni ja venyttely niin pärjään. Alkuun olin paniikissa kun luulin että kipu jää krooniseksi. Menkat ei ainakaan mulla vaikuta kulumakipuihin. suosittelen hankkimaan jumppapallon jonka päällä on hyvä jumpata esim. tv:tä katsoessa.

Vierailija
2/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulumia.

Tärkeintä on liikkua ja pitää lihaskunnosta huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin esim itselläni, (en päässyt sängystä ylös, portaita alas, vasen jalka meni turraksi... jnejne))

t.2

kulumia.

Tärkeintä on liikkua ja pitää lihaskunnosta huolta.

Vierailija
4/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä kyselee,

Puutuuko sulla jalat? Mitä kipulääkettä ja minkälaisia annoksia otat? Miten treenaat ja montako pv odotat kivun jälkeen?

tuota kroonistumista minäkin pelkâän, kun nyt tuntuu lähes yhtä huonolle kuin silloin kun tämâ vaiva alkoi... ei kai pitäisi ottaa paniikkia, mutta sitä ei hevin unohda kauanko se kipu alunperin kesti... Jos vielä viitsit vastata, olisin kovin iloinen.

Vierailija
5/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmasti onkin, mutta ei ne kaikilla vaivaa, joten niistä ei ole ongelmaa. Tottakai liikkuminen on tärkeää ja lihaskunnon ylläpito, mutta kun kipu tulee takaisin niistä huolimatta, se hiukan ihmetyttäÄ...

Vierailija
6/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkäni kanssa, mutta ihmeesti (ainakaan vielä...rv28) selkä ei ole oireillut, jota pelkäsin aluksi. Liitoskipuja ja muuta rask,kuuluvaa kyllä on +lievää selkäkipua joka herättää aamu-yöstä.Nyt rask.aikana olen pärjännyt panadolilla ja viljapussi/kylmäpussi -hoidoilla -ONNEKSI!

Kipulääkkeenä norm. selän temppuillessa käytän panacodia 1g+burana 600mg (tai voltaren 75mg)-cocktailia 3krt/pv ja jos ei näillä ala helpottamaan, otan vielä Sirdaludia, joten olen aika lääkepöllyissä jos selkä kiukuttelee, mutta näillä yleensä muutamassa päivässä helpottaa ja sitten taas jumppaa ja venyttelyä.

toivottavasti sait myös fysioterapiaan lähetteen, sieltä olen monet kerrat avun saanut. (ja hyvät jumppaohjeet)

t.2

Vierailija
7/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kulumia sekä rinta- että lannerangassa, yksi nikama muodostaa spondyloosinokkaa ja parin nikaman välit ovat madaltuneet. Lisäksi minulla on skolioosi lannerangassa sekä eripituiset jalat.

Liikunta, lihaskunto sekä selännikamien liikkuvuusharjoittelu ovat kaiken a ja o.

Mikäli alaraajat puutuvat on se merkki siitä, että alaselän lihakset ovat kireät/jumissa, jolloin ne aiheuttavat alaraajojen puutumista. Takareidet ja pakarat kannattaa pitää hyvässä kunnossa sis venyttely ja harjoittelu.

Keskivartalon lihasten kuten vesim. vatsalihasten kunto on erityisasemassa selkälihasten kanssa, koska ne yhdessä tukevat selkärankaa.

Ryhdistä ja työergonomiasta pitää huolehtia. Myös patja ja tyyny kannattaa laittaa kuntoon.

Olen ammatiltani fyssari eli uskallan sanoa, että tunnen ja tiedän nämä asiat.

Suosittelen säännöllistä hieronnassa käyntiä. Hierojalta ja fysioterapeutilta saa hyvät venyttely ja rangan liikkuvuusharjoitteet.

Vierailija
8/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun löytäisi lääkärin joka myöntäisi edes 2 viikon kannabiskuurin niin pääsisi kauppaan ja ylös sängystä.

Kivut on helvetilliset. Buranaa kyllä antaa mutta ei se auta mihinkään. Kolmimolääkkeitäkin olisi kiva saada.

Onneksi viinaa sentään saa. Viina tuntuisi olevan ainut toimiva kipulääke jota saa kun akuutti kipu iskee. Lihakset alkaa olemaan kuin aerobic-ohjaajalla. Silti vihloo ja repii. Ei auta kun hampaita kiristellä.

Vierailija
9/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

passiivista venyttelyä = joku venyttää lihaksiasi samalla kun "lukitsee" nivelet. Hierojan ja fyssarin hommia.

Vierailija
10/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsalihas reeniä 20 min päivässä

Lankussa 10 min päivässä, + kyljet 10 min puoli.

Ei auta. Helvetilliset kivut.

Lääkkeitä on kokeiltu. Maksa-arvot nousevat, aamuisin paha olo. Alkoholi lievittää vähän. Kannabislääkitystä en ole saanut kun lääkärit eivät kirjoita reseptiä. Kannabis on ainut lääke mitä en ole vielä kokeillut selkäkipuun.

Vierailija
11/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin käyttö lääkkeenä on yksinkertaisesti typerää.

Vierailija
12/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea on kokeiltu. Jokapäivä menee voimisteluun 3h. Kipu lievittää vain voimistelun ajan ja särky/vihlonta alkaa heti kun lämpö laskee.

Lääkkeitä on kokeiltu, ei auta. Kannabisreseptiä en ole vielä saanut. Suomessa ei kaikki lääkärit suostu kirjoittamaan sitä vaikka laillista on.

voimistelen nyt paraikaa. Näihin vitun voimisteluihin menee itseasiassa suurin osa päivästä. Hieronta ei auta, on kokeiltu.

Vierailija
13/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman viinaa en kykenisi tekemään voimisteluja. Burana ei tehoa. Takareisien venyttely auttoi aluksi nyt kun jalkat eivät enää mene yli "spagaatin" niin kivut ovat tulleet takasin.

Aamuisin en kykene nostmaan maitotölkkiäkään.

Alkoholin käyttö lääkkeenä on yksinkertaisesti typerää.

Vierailija
14/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään jumppaa ja venyttelyä ei saa tehdä jos tuottaa kipua!

3 h päivässä on liikaa eli lisää vain kipua.

Kokeile seuraavaa: jääpaloja pussiin ja ohut pyyhe selän päälle ja jääpalapussi pyyhkeen päälle. Anna olla 15-20 min.

Kokeile psoas-asentoa: makaa lattialla (ilman mattoa), nosta jalat tuolille, niin että polviin ja lonkkaan tule 90 asteen kulma. Makaa lattialla niin kauan, että selkä rentoutuu ja koskettaa lattiaa koko matkalta.

Epäilen myös, että venyttelutekniikkasi on väärä.

Vierailija
15/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovinkaan monella vaan SI-nivel pois paikaltaan.

Minulla on kulumia sekä rinta- että lannerangassa, yksi nikama muodostaa spondyloosinokkaa ja parin nikaman välit ovat madaltuneet. Lisäksi minulla on skolioosi lannerangassa sekä eripituiset jalat.

Liikunta, lihaskunto sekä selännikamien liikkuvuusharjoittelu ovat kaiken a ja o.

Mikäli alaraajat puutuvat on se merkki siitä, että alaselän lihakset ovat kireät/jumissa, jolloin ne aiheuttavat alaraajojen puutumista. Takareidet ja pakarat kannattaa pitää hyvässä kunnossa sis venyttely ja harjoittelu.

Keskivartalon lihasten kuten vesim. vatsalihasten kunto on erityisasemassa selkälihasten kanssa, koska ne yhdessä tukevat selkärankaa.

Ryhdistä ja työergonomiasta pitää huolehtia. Myös patja ja tyyny kannattaa laittaa kuntoon.

Olen ammatiltani fyssari eli uskallan sanoa, että tunnen ja tiedän nämä asiat.

Suosittelen säännöllistä hieronnassa käyntiä. Hierojalta ja fysioterapeutilta saa hyvät venyttely ja rangan liikkuvuusharjoitteet.

Vierailija
16/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jalkojen eripituisuus on fysiatrin toteama ja on juuri niillä rajoilla, että käyttääkö toisessa jalassa koroketta vai ei.

T. se tietämätön fyssari

Vierailija
17/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1h aamulla 20 min erilaisia vatsaliikkeitä

20 min erilaisia selkäliikkeitä

10 min kyljet

1h (kuten aamulla) päivällä + 30 min hyppynarua (hyppiminen kuulemma auttaa)

1h illalla (kuten aamulla)

kolmesti päivässä myös venyttelyt. Saan venytellä ainoastaan jalkoja + pakaroita. Yläselkää varovasti. Mihinkään liikkeisiin en kykene ennen lääkettä. Liikkeet lämmittävät selän hyvin ja kipu katoaa.

Vierailija
18/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vituttaa käydä ruinaamassa lääkäristä asti myrkkyjä. Helpompi käydä alkossa ja alkoholisoitua. Mut tää on Suami.

Vierailija
19/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D eli en saa kävellä.

Onneksi on alkoholi joka poistaa kivun ja voin kävellä ja voimistella.

Vierailija
20/28 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulta kiellettiin kaikki hyppely. Kävin aerobicissä aikaisemmin ja selkä oli jatkuvasti kipeä. Aamulla sängystä nouseminan oli vaikeaa, vasen lonkka oireili niin pahasti, ettei kävelemään päässyt. Lääkäri epäili ensin hermopinnettä, kunnes selvisi, että kaikki johtui selästä. Magneettikuvissa ei varsinaista pullistumaa, mutta kulumaa, muutaman välilevyn nesteet "hävinneet" ja levy "työntyy ulospäin". termejä en muista kun olin ihan shokissa. Nyt kaikki liikunta jäänyt, kun pelkään että selkä prakaa heti kun menen salille/jumppaan. Selkeästi aerobic pahensi, sillä kivut olivat kovat aina muutama päivä jumpan jälkeen. Sikäli outoa, että jumpan aikana ei kipuja ollut. Kävin jumpassa, jossa vaihdeltiin lihaskunnon ja aerobisen harjoittelun välillä. tunnit olivat raskaita, oli paljon hyppyjä yms. Selkä ei tästä tykännyt.

Nyt mietin mitä uskaltaisin tehdä. Onneksi työterveyslääkäri antoi lähetteen fysioterapeutille, jotta löydettäisiin mulle uusi liikuntamuoto.

Ainoa mikä välillä helpotti, oli kylkiasento, täysin liikkumatta. Lääkkeitä on kokeiltu monia, nyt on auttanut Arcoxia.