Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen antamassa vauvalleni nimeä ja mietin..

Vierailija
12.01.2010 |

että mitä jos vauvan kutsumanimi on hänen toinen nimi eikä ensimmäinen (helpompi oisi tietty antaa kutsumanimi ensimmäiseksi nimeksi mutta tämä on miehen kanssa tehty kompromissi ja toisenlaisessa järjestyksessä nimet kuulostavat tyhmiltä) niin merkitäänkö maistraatin nimilomakkeeseen ollenkaan mitä nimeä lapsi tulee käyttämään?

Esim jos lapsen nimeksi tulisi Matti Esko Miettinen ja haluaisimme että kutsumanimi olisi Esko Matin sijaan..tuleeko kaikki kirjeet yms sitten aina nimellä Matti kun se on merkitty ensimmäiseksi nimeksi? Toivottavasti joku tajuaa mitä ajan takaa ja osaa vastata kysymykseeni :) kiitos jo etukäteen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee koko nimellä yleensä. Ja monissa paikoissa pyydetään sitten alleviivaamaan kutsumanimi. Tosin se ei toimi, koska on helpompi kutsua sillä etunimellä mikä papereissa on.

Käsittääkseni ei erikseen mastraatin lomakkeeseen merkata mikä on kutsumanimi...

Vierailija
2/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut ongelmia. Uuteen paikkaan mentäessä (esim. ekaluokalle) on asian joutunut yleensä selvittämään, eli kertomaan että eka nimi ei ole kutsumanimi. Mutta siinä kaikki "ongelmat" mitä asiasta on koitunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlainen kokemus myös meillä. Lapsen kutsumanimi on kolmas nimi ja siitä ei ole koitunut mitään erityisempiä vaikeuksia. Esimerkiksi kerhossa tms. saatetaan kutsua ekalla nimellä, mutta korjaan aina, että kutsumanimi on kolmas nimi.

Ei ole ollut ongelmia. Uuteen paikkaan mentäessä (esim. ekaluokalle) on asian joutunut yleensä selvittämään, eli kertomaan että eka nimi ei ole kutsumanimi. Mutta siinä kaikki "ongelmat" mitä asiasta on koitunut.

Vierailija
4/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri tietokoneohjelmien kirjautumisissa, työpaikan sähköposteissa (jos on siis isompi firma) yms.

Vierailija
5/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itellä käytössä toinen nimeni. Tähän elettyyn siihen on tietysti turtunut ja enää harvoin tulee eteen niitä tilanteita, että minua kutsutaan "väärällä" nimellä. Nuorempana niitä tuli jatkuvasti vastaan koulussa, opiskellessa, virastoissa, milloin missäkin. Omille lapsilleni olen pitänyt huolen siitä, että eka nimi on tasan tarkaan myös se puhuttelunimi, ei tarvitse oikoa ja selitellä. Ja jos saisin valita, niin itsellenikin ottaisin ensimmäisen nimeni käyttöön, mutta kylläpä se nimen vaihtaminen 35-vuotiaana olisi hemmetin työlästä.

Juuri pari päivää sitten juttelin aiheesta kaverini kanssa. Hänen pojallaan on kutsumanimenä käytössä toinen nimi. Olivat joulun alla hammaslääkärissä ja kumpikaan, ei äiti eikä poika, ollut eväänsä räväyttänyt ekalla kerralla, kun apulainen huusi etunimellä, toisella kerralla äiti vasta heräsi, että "herranjestas, sehän tarkoittaa meitä!".

Ei nimien väärä järjestys mikään ylitsepääsemätön ongelma ole, mutta kun sen jo ennen nimeämistä tiedostaa, niin miksi ihmeessä sitten laittaisi nimet ei-kutsumanimijärjestykseen?

Vierailija
6/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nykyään kun kaikki on tietokoneella se eka nimi on aina kuitenkin kutsumanimi.

Tosin meidän lapsella käytössä on lempinimi eli hän on X ja oikea nimi on sitten muotoa Y Y Y.

Käännän varmaan nimet jossain vaiheessa... Jostain syystä se eka nimi ei vain tullut käyttöön. Tai sitten vanhempana se onkin oikeampi.

Vierailija
7/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koko perheellä toinen tai kolmas nimi kutsunimi, paitsi itselläni ovat molemmat nimet päätyneet käyttöön aikuisiällä. Nimeä joutuu ainoastaan selvittämään, mutten joka lääkärissä tms. viitsi edes erikseen selventää kutsumanimeä.

Oma tilanteeni, jossa eri ihmiset kutsuvat minua eri nimellä sen sijaan joskus hämmentää muita ihmisiä, lähipiiriä ei niinkään.

Vierailija
8/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkin haluaisin kyllä että lapsella olisi eka nimi kutsumanimenä, mutta meillä on sellainen ongelma että lapsen isä on ulkomaalainen ja hänen kielellään valitsemamme nimet kuulostavat hassulta tietyssä järjestyksessä, saavat eräänlaisen merkityksen joten siinä mielessä olisi paras etteivät olisi siinä järjestyksessä. Ja olemme jo kutsuneet vauvaa pitkään sillä nimellä mikä tulisi hänen kutsumanimekseen..Täytyy nyt vielä miettiä että annetaanko kutsumanimi toiseksi nimeksi vaiko antaa kutsumanimi ekaksi nimeksi ja keksiä lapselle joku muu toinen nimi..

ap

Vierailija
9/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aina ärsyttänyt se, että kutsumanimi on toinen nimi. Virallisissa henkilöpapereissa tämä ei tule esiin (passi, kelakortti, autokortti). Oppilaitoksissa, sairaaloissa ym. tulet kutsutuksi aina etunimellä, ja onhan se vähän typerää olla aina korjaamassa. Suorapostitus tulee usein etunimellä, paitsi jos tilailet esim. jotain ja merkkaat siihen "oikean" nimesi, saatat jäädä rekistereihin haluamallasi kutsumanimellä.

Mulla on vielä sen verran harvinainen kutsumanimi, että etenkin pienenä oli vähän "noloa" korjailla, kun muutenkin oma nimi herätti huomiota (josta sittemmin olen vain erittäin ylpeä). Joskus olen ollut aistivinani, että ihmiset kuvittelevat olevani joku erikoisuudentavoittelija, kun en voi KÄYTTÄÄ etunimeäni. Joillakin ei vaan mene millään jakeluun, että toinen nimeni on kutsumanimeni, enkä ole sitä itse päättänyt! Ne joille saat viidettä kertaa selittää, miksi olet "kakkosnimi" etkä "ykkösnimi" kertovat rivien välissä, että eivät pidä kutsumanimestäni...

Pitäisi lailla kieltää tuollaiset nimetykset. Mua on häirinnyt se aina. Huomaako kukaan näitä antipatioita;) Varjele lastasi niiltä, elämä on silloin paljon yksinkertaisempaa :)

Vierailija
10/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nimi on Joona Kalervo Metsälä ja kutsumanimi on Kalervo niin Kalervo on alleviivattu.

Muuten nimi on tuossa muodossa: Joona Kalervo Metsälä.

Voitte laittaa nimet mihin muotoon haluatte. Ei niitä mielestäni maistraatin papereihin kuitenkaan eritellä mikä on kutsumanimi. Joskus joihinkin papereihin pyydetään kutsumanimi alleviivaamaan.

Muistaakseni nimenvalinnassa ei ole kuin pari sääntöä: sukunimi tulee kaikille samojen vanhempien lapsille samaksi ja samoja etunimiä ei voi valita lapsille.

Ehkä jotain muutakin oli?

Lempi(kutsuma)nimiä ei juurikaan virallisiin päpereihin tule: jos joku on Sirkka-Sisko ja kutsutaan Sirkaksi niin se ei kuulu aina kuitenkaan niille virallisiin seikkoihin.

Vierailija
11/11 |
12.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole sitä mitenkään vaikeana pitänyt. Sehän riippuu itse vauvasta persoonana mitä hän itse tästä pitää.

Minulla ja sisaruksillani on kaikilla ollut toinen nimi kutsuma nimenä. Veljelläni ja minulla on edelleen. Siskoni kyllästyi omaansa ja muuti kutsuma nimen etunimekseen. Äitimme taas ei pitänyt omasta etunimestään vaan käytti toista nimeään kutsumanimenä.

Virellisiin papereihin tulee yleensä koko nimi, eikä kutsuma nimeä yleensä käytä kuin ystävät/tuttavat. Virastoissa, lääkärissä jne. yleensä kutsutaan sukunimellä.

Kummin vain päätätkin niin jos sinulle tulee lisää lapsia, antaisin itse niille samalla tavalla nimen sitten kuin esikolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä