Nyt rv 32. Mikä on normaali määrä lievästi kipeitä supistuksia per päivä?
Onko 5 päivässä vielä ok? Tarkoitan sellaisia supistuksia, että maha kovettuu ja tuntuu jonkin verran menkkajomotusta mahassa ja selässä. Kovaa kipu ei ole.
Kommentit (9)
Kipeät supistelut saattavat kertoa tulehduksesta, joka voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen.
Vatsankovettuminen on kertoo vain harjoitussupistuksista, mutta jos sattuu niin se pitäisi kyllä tarkistuttaa.
mutta kyllä minulla on ollut menkkajomotuksia vähän väliä 30. viikosta eteenpäin kaikissa raskauksissa. Ihan täysiaikaisiksi ovat kuitenkin menneet.
supistuksia raskauden puolivälistä, päivittäin useita jaksoja, joskus säännöllisesti noin viiden minuutin väleinkin tuntien ajan. (Raskaus ei ole ensimmäinen, eikä yksikään lapsista ole syntynyt liian aikaisin).
Kohdunsuuta on toki seurattu neuvolassa aika tiuhaan, mutta mitään tulehdusnäytteitä tms. ei ole kertaakaan otettu. Jos viikkoja on yli 30 niin ei liene mitään hätää. Ei niille supistuksille oikein mitään voi tehdä sairaalassakaan. Juo paljon, kokeile auttaako lepo. Toisaalta LIIKKUMINEN voi lopettaa supistukset, jos niitä tulee useita peräkkäin. Hyvin se menee!
että alle 10 epäsäännollistä (ota aikaa) tulevaa supistusta vrk on periaatteessa vielä ok (itse olen viettänyt yhteensä n. 1 vuoden vuodelevossa kaikissa raskauksissani juuri ennenaikaisten supistusten ja kohdunkaulan muutosten takia, eli kokemusta on...). Mutta etenkin jos ovat kovin kipeitä, kyllä kannattaa tarkistaa kohdunkaulan tilanne. Mieluummin katsoisin kuin katuisin tässä asiassa. Tosiaan LEPO (ihan vuodelepo) ja runsas juominen ovat ehdottomasti suositeltavia jos rupeaa supistelemaan. Jos se ei tepsi supistuksiin (siis eivät sillä lopu), niin sitten ainakin menisin ehdottomasti tarkastukseen.
eli toisin kuin edellä sanottin, supistuksiin on olemassa useitakin lääkkeitä (nifedipiini, atosiban, progesteroni, indometasiini/sulindac jne. - olen itse saanut näitä kaikkia ja paria muuta päälle ;-/), osaa voi antaa vain sairaalassa (suoneen), toisia voi saada kotonakin. Lisäksi jos näyttää että synnytys on todenteolla käynnistymässä alta rv 35, saat kortisonipiikit keuhkoja kypsyttämään (tästäkin mulla on kokemusta :-(); se vaikuttaa hurjasti vauvan ennusteeseen, onko kerennyt saada kortisonipiikit ja kuinka kauan ovat ehtineet vaikuttaa (pitäisi olla 48h).
Ja neuvolan lääkäri tutki paikat ja totesi että kohdun suu auki 1cm ja kohdunkaula lyhentynyt 1.5cm. Määräsi minulle ajan äitipolille jossa saavat laittaa kortisooni piikin ja ultrata sekä määräsi vielä täydelliseen vuodelepoon. Mutta äitipolilla lääkäri ei pistänytkään piikkiä vaan sanoi että minun pitää liikkua sen mitä pystyn ja jos alkaa supistelemaan sitten vasta lepään. Sanoi että on aina riski pistää kortisooni piikki, kun ei sen pitempi aikasia sivuvaikutuksia tiietä. sanoi myös että jos näillä viikoilla alkaa vaan makoileen, menee synnytys herkästi yliviikoille. Sairaslomalle jäin RV:31 juuri nuiden supistelujen takia.
Ja neuvolan lääkäri tutki paikat ja totesi että kohdun suu auki 1cm ja kohdunkaula lyhentynyt 1.5cm. Määräsi minulle ajan äitipolille jossa saavat laittaa kortisooni piikin ja ultrata sekä määräsi vielä täydelliseen vuodelepoon. Mutta äitipolilla lääkäri ei pistänytkään piikkiä vaan sanoi että minun pitää liikkua sen mitä pystyn ja jos alkaa supistelemaan sitten vasta lepään. Sanoi että on aina riski pistää kortisooni piikki, kun ei sen pitempi aikasia sivuvaikutuksia tiietä. sanoi myös että jos näillä viikoilla alkaa vaan makoileen, menee synnytys herkästi yliviikoille. Sairaslomalle jäin RV:31 juuri nuiden supistelujen takia.
Mä oon maannut jo PALJON (ja tarkoitan tosiaan PALJON) aikaisemmilta viikoilta, ja aina on syntyneet lapset ennen laskettua aikaa (kolme kpl) ihan "itsestaan". Se yliaikasuuden vaara on siina se pienempi vaara, kuin keskosuuden... Tuo, ettei kortisoneja anneta kuin silloin kun synnytys on ihan OIKEASTI todennakoinen, on tietysti totta ja jarkevaa, ihan vaan varmuuden vuoksi niita ei kukaan tayspainen anna.
mutta kaikella todennäköisyydellä tuollaista tilannetta pitäisi seurata, eli toivottavasti olet käynyt lääkärin tsekattavana viimeaikoina. Jos et, niin mene ihmeessä. Vauva ei kuitenkaan saisi vielä syntyä. 34 viikkoa on kai se raja, jonka jälkeen ei enää jarrutella, mutta jos kovasti supistelee sen jälkeen, äidin itsensä kannattaa ottaa levon kannalta mahdollisimman paljon, että vauva ei kovin pian silloinkaan vielä synny.