G: Eskariin päiväkotiin vai kouluun, perustelut!
Kommentit (40)
ja kyllä tuo koulun toimi paremmin. Oli kyllä selvästi koulumaisempi mutta ei kuitenkaan vielä "koulua". Oli eri aikaan välitunnit isompien kanssa jne. Se oli kuitenkin hyvä juttu, että itse kouluun meno ei enää jännittänyt, kun kaikki oli tuttua; opettajat, ruokailu, koulunpiha, kaverit... Eskarissa sai harjoitella sitä koulussa oloa, ekalle luokalle meno oli paljon helpompaa.
tai ainakin näin minä olen ymmärtänyt. Korjatkaa jos olen väärässä.
Meillä tosin ajnkohtaista vasta ensi vuonna. Päiväkodin eskariin en aio lastani laittaa koska lapset tuntevat jo toisensa ja omani olisi ulkopuolinen. Jos koulun yhteydessä on niin silloin laitan sinne.
Meillä poika aloitti tänään eskarin päiväkodissa, koska töiden takia on hoitopaikka oltava.Pojan mielestä oli kivaa, kun kaikki niin lapset kuin opetkin ovat ennestään tuttuja. Kuulin muilta vanhemmilta, että koulun eskari on vielä liian rauhaton paikka noin pienille.
meillä koulu ihan vieressä, joten helpottaa arkea, kun ei tartte kuskata.
koulu tulee tutuksi, joten kouluun siirtyminen ei ole ongelma.
Tietty eskareissa on eroja muutenkin, mutta oman kokemuksen mukaan moni koulueskari on liian koulumainen 6-vuotiaille. Eskariopet ihmettelevät, kun lapset eivät jaksa istua 4 h pulpetissa kuten muut koululaiset, mikä ei useimmille 6-vuotiaille todellakaan ole vielä tarvittavaa, eivätkä tuossa kehitysvaiheessa siihen oikein pysty. Päiväkodissa koulunopettelu on pehmeämpää ja päiväkodin eskariopet tulevat yleensä päiväkotimaailmasta ja koulussa koulumaailmasta. Eniten tietysti riippuu vetäjästä, mutta omien kokemusten myötä suosittelen kyllä päiväkotia.
Jos lapsi on ollut päiväkotimaailmassa, niin päiväkodin yhteydessä oleva eskari ei aiheuta suurta muutosta.
Jos lapsi tulee kerhosta/kotoa, niin on turha sopeutua vajaaksi vuodeksi päiväkotimaailmaan ja sitten taas siirtyä kouluun. Silloin koulussa oleva eskari on parempi.
Päiväkodin eskarin ja koulussa olevan eskarin välillä on usein isokin kulttuuriero. Vaikka toiminnot olisikin samoja, niin toimintatapa ja säännöt voi olla eri.
Seuraavana vuonna sitten kouluympäristö ja säännöt ovat tutut.
Alkuun minuakin eskari koulussa hirvitti, varsinkin kun yläkoulu on samassa, mutta nopeasti huomasi hyvät puolet. Lisäksi eskareilla oli oma leikkipiha, jonne koululaisilla ei ollut mitään asiaa, joten eskareiden ei tarvinnut hiimailla siellä teinien seassa.
Koulun aloittaminen ollut tosi helppoa tutussa ympäristössä tuttujen kavereiden ja opettajien kanssa.
eskarilaput pamahti eilen postista :)
miksi kyselet.
Helpompi ottaa kanta...Kiitos.
Jos mahdollista valita, niin kouluun. Usein (ainakin meidän kunnassa) on pk:ryhmissä sekaisin eskarit ja pienemmät. Eskari ryhmänä ei niin selkeä. Ja joissain toiminnoissa otettava siis myös pienemmät huomioon (en sano, että se olisi huono juttu, mutta saattaa rajoittaa jotain toimintaa). Esim. Päiväuni-asia. Koulun eskariaika on meillä 8.30-12.30. Pk:ssa sama aika, josta eskarit myös lepäävät 12-12.30 , jotta myös pieneimmillä rauha levätä ja nukahtaa. Koulun ryhmässä aika käytetään leikkiin, joka ehkä tuon ikäiselle tärkeämpi (varsinkin jos on hoidossa vain eskariajan, toki jos pitkä hoitopäivä, niin lepo on tarpeen).
Koulun eskarissa pääsee tutustumaan enemmän koulun tiloihin ja eskarilaiset syö koulun ruokalassa, jumppaa salissa, Koulumatka tulee tutuksi yms. Ei ole sitten ekaluokkalaisella niin paljon uusia juttuja, kun on jo tavallaan käynyt vuoden koulussa eskarilaisena.
Koulun eskarissa lto keskittyy vain eskariryhmän toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen (voi entistä paremmin keskittyä yksilöihin ja ikäryhmään). Toki kaikki riippuu myös ryhmän koosta.
Meillä eskari PK:n yhteydessä ja on ollut todella loistava. Ryhmässä pelkkiä eskareita, tekevät tiivistä yhteistyötä alueen lähikoulun kanssa mutta viettävät ulkoiluhetket ym. päiväkodin tiloissa jotka soveltuvat paremmin 5-6 vuotiaiden touhuihin.
Meillä lapset on pienenä kerhossa, sitten päiväkotiin eskariin ja kouluun taas eri paikkaan ja eri ryhmään. Musta on aivan kamalaa, että joka vuosi ryhmät laitetaan uusiksi ja lasten pitää vaan sopeutua.
vähän sellaista ei niin koulumaista vielä...en tykännyt ajatuksesta että eskarilainen on esim ulkoilemassa siellä isompien koululaisten joukossa...
Tosin joissain kouluissa pyritään tietoisesti eskariluokat hajottamaan eri luokille, että kaikilla tulokkailla olisi mahdollisuudet hankkia kavereita "puhtaalta pöydältä".
Mitä tulee päiväkodin eskariryhmiin, niin eihän siellä toki eskarilaisia panna päiväunille. Jos ap on kotona, hän voi hakea lapsensa päiväkodista heti ruuan päälle. Ja sitä paitsi: kokopäiväisille eskarilaisillekin (siis niille, jotka jatkavat eskarin jälkeen päivähoidossa) se päivälepo on vain hiljentymishetki, jolloin köllitään sohvalla ja kuunnellaan satua.
En ole kuullut yhdestäkään päiväkodista, jossa olisi pantu eskarilaisten kanssa samaan ryhmään niin pieniä lapsia, että he nukkuvat päiväunia. Jopa sisarusryhmä-päiväkodeissa yleensä ne eskarilaiset toimivat omana ryhmänään. Ja usein joukossa on korkeintaan viskareita. Kannattaa ehkä kysyä sieltä päiväkodista, että millainen eskarilaisten ryhmä siellä on.
En toki tyrmää koulujen eskariryhmiäkään, mutta noin yleisesti tykkään, että 5-6-vuotiaat ovat vielä kovin pieniä sinne ala-asteikäisten joukkoon.
Pehmeä lasku siis. Tärkeintä on tosiaan missä on oltu tähän asti ja missä jatkossa eli jatkumo, ettei kaikki muutu joka vuosi. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, ettei koulun eskari sovi välttämättä niin hyvin kaikille. Siellä on vähemmän henkilökuntaa. Suhdeluku on 1/13 lasta kun se PKssa on 1/7 lasta. Eli 20 oppilaan luokassa on opettaja ja 1 avustaja. Ja iltapäivähoidossa on 38 lasta ja 3 hoitajaa. Ja usein eri henkilökunta aamuhoidossa, eskariaikaan ja iltapäivähoidossa. Ei siis sovi välttämättä kaikille, mutta sellaisille "reippaille" lapsille, jotka voisivat turhautua Pkssa, jossa ei varsinaista eskaritoimintaa voida pienten seassa niin paljon toteuttaa. Ja muuten, eivät ne siellä isojen seassa ulkoile. Eskareilla on omat ulkoiluajat ja alueet koulun pihalla, mutta vähitellenhän se on hyvä tottua siellä isojenkin seassa olemaan - kun tosiaan eskarissa tapahtuu vielä valvotusti. Eli koulun eskari minusta parempi - niiden henkilökunnan määrään ja vaihtuvuuteen pitäisi vaan kiinnittää huomiota
koska se on tuossa vieressä, kun taas pk:n eskariin olisi matkaa 15km. Ja saapahan sitten kulkea siskonsa kanssa koulumatkoja, on jo muksulle valmiiksi tuttu talo ja tutut kaverit yms.
tulevassa koulussa todella tiheästi. Ja ainakin meillä - vaikka joukossa oli viskareita - lapset kävivät joka viikko ekskursioilla ympäri stadia. Eli sitä eskaritoimintaa oli enemmän kuin riittävästi.
Meillä on tosiaan pk:ssa eskarilaiset sijoitettu kahteen eri ryhmään, neljän lapsiryhmän pk:ssa. Näin voidaan molempiin ryhmiin laittaa myös 3-5v.lapsia. Tietoisesti ei perustettu yhtä eskariryhmää. Toki nämä tekevät paljon yhteistyötä keskenään, näiden eri ryhmien eskarit. ja toden totta: 3-vuotiaat nukkuvat päiväunia, jopa osa 5-vuotiaista!
ja koulun eskarit ulkoilevat eri aikaan kuin koululaiset, koulun pihalla, viereisen pk:n pihalla, lähimetsässä tms.! eskari alkaakin 8.30, niin koulun piha on rauhallinen, kun oppilaat ovat menneet kahdeksaan tai menevät vasta yhdeksään. Eskarit ei siis vietä aikaa koululaisten kanssa, mutta näkevät esim. ruokalassa ja käytävillä heitä ja opettajia.
5
ja on ollut viimeisen vuoden seurakunnan kerhossa kun perheesemme syntyi vauva ja olen ollut kotona. Sitä ennen oli pph:llas. Alueellamme mahdollisuus eskariin sekä koulussa että päiväkodissa. Kumpaan siis hakea? Kerhokaverit jakautuvat eri paikkoihin.
Meidän 7-vuotias poika käy eskaria päiväkodissa, jossa on tunnin satu- ja unihetki. Pimeässä huoneessa hiljaa makaaminen on pakollista, etteivät pienemmät samassa huoneessa nukkuvat herää. Tässä eskarissa nukkuminen on klo 12-13 ja sen jälkeen pääsee kotiin jos ei ole hoidossa. Poikkeusta nukkumispakkoon eivät suostu lapseni kohdalla tekemään, koska kuulemma myös muut vanhemmat alkavat vaatimaan samaa. Poika tulee eskarista huonolla tuulella ja valittaa aina ensimmäisenä nukkumispakosta... unohtaa eskarin loppupäiväksi ja nukkumaan käydessä itkee ja pyytää minulta lomaa eskarista kun ei halua sinne nukkumaan. Aamulla ei halua lähteä eskariin vaan kiukuttelee jäävänsä kotiin. Tuntuu pahalta. Poikani osaa jo kirjoittaa ja lukea ja kuuluisi ehdottomasti jo kouluun. Tässä eskarissa yksilöllisyyden huomioon ottaminen on kaukana. Eivät voi antaa pojalleni haasteellisempia tehtäviä, koska eskarilla on tietty opetussuunnitelma ja siitä ei voi kuulemma poiketa. Asiat tehdään kelloa katsomalla, kuten piirtäminen. Lapseni on todella luova ja taiteellinen ja harmittelee kun pääsee lempipuuhansa eli piirtämisen äärellä hyvään vauhtiin niin paperi vetäistään nenän edestä ja siirrytään seuraavaan hommaan. Miten tuollainen touhu voi lasta kehittää? Lapseni ei ole oppinut eskarissa mitään muuta uutta kuin muutaman laulun sanat. Aioin ottaa lapseni eskarista pois loppuvuodeksi. Jos tällä pienellä paikkakunnalla olisi eskari koulun yhteydessä niin ehdottomasti laittaisin lapseni sinne.