Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein annatte kotihoidossa olevan 4-v:n katsoa DVD:tä?

Vierailija
07.01.2010 |

Tarkoitan sellaista lasta, joka ei nuku enää päiväunia. Meillä saa katsoa joka toinen päivä yhden n. tunnin mittaisen lasten DVD:n. Illalla katsoo sitten vielä Pikku Kakkosen. Olenko liian nipo, kun en anna joka päivä katsoa DVD:tä? Mun mielestä on hyvä, että osaa tehdä päiväuniaikaan muitakin hiljaisia ja rauhallisia juttuja (lukea, askarrella yms.) kuin tuijottaa tv:tä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aamusta iltaan.

Vierailija
2/7 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä 4 lasta, ekaluokkalainen, 5 v 3,5v ja 1,5 v, ja homma toimii niin, että ma on äidin vuoro valita, ti ei kenenkään, kun harrastuksia useampia (keskimmäisillä kerhoa aamupäivällä ja illalla toisella tanssia ja toinen siellä odottelemassa...), ke 5 v vuoro valita, to 3,5 v vuoro valita ja pe ekaluokkalaisen vuoro valita -jokainen siis omana päivänään saa valita katsooko jonkun dvd:n (ja sitten muut saa valita katsooko sen myös/tekeekö samaa vai ei ollenkaan), illan lastenohjelmat, pelaako xboxilla vai pelaako tietokoneella. xbox &tietokone on max tunti, jos kaikki haluaa niin mx ½ tuntia/lapsi, dvd:t joskus 1½ h. Hyvin on toiminut ja riittää vallan mainiosti. Joskus joustetaan, esim. kun joku kipeä... Kesällä ei kellään vuoroja, katsotaan tms ehkä 1-2 kerta viikossa, eletään lähes ulkona...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen (nykyään) liian laiska tappelemaan asiasta ja annan katsoa päivittäin. Siitä yritämme pitää kiinni, että päivittäinen tv:n katselu ei ylitä kahta tuntia. Joka päivä ei kuitenkaan katso, jos muuta ohjelmaa tai ei pyydä tms.

Vierailija
4/7 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla tunnin verran ja pienimmän päikkäriaikaan katsotaan tunnin verran. olen rajoittanut lasten tv:n katselua rajusti koska katsoisivat vaikka aamusta iltaan, kaksi tuntia päivässä on minusta maksimi. loistava tuo sinun tapa ettet anna edes joka päivä katsoa, kun näin tekee pienestä pitäen niin lapsi oppii siihen.

Vierailija
5/7 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainakin itse huomannut ihan selvän seurauksen lasten käytökseen, jos katsovat joka päivä.

Ensinnäkin, jos on katsottu pidemmän aikaa joka päivä, seurauksena on jokapäiväinen mankuminen tv:n katseluun. Jos taas pidetään välipäiviä ja pidempiäkin väliaikoja, tv:n merkitys lapsille pienenee. Enää ei olla jatkuvasti vaatimassa telkkaria ja lapset keksivät oma-aloitteisesti omat puuhansa.

Toisin sanoen tv tappaa luovuuden aika tehokkaasti. Ja mitä pienempi lapsi, sitä nopeammin tv:n katselu tekee väsyneeksi ja pahantuuliseksi.

Vierailija
6/7 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten kuulosta nipolta. Olen huomannut saman, että joskus kun lapsi on saanut katsoa peräkkäisinä päivinä DVD:n, mankuu niitä joka päivä ja haluaa katsoa saman DVD:n kaksi kertaa putkeen (eli kun DVD loppuu, laittaa sen heti uudestaan tulemaan, minkä kyllä menen estämään). Kesällä kun ollaan päiväuniaikaankin usein ulkona, saattaa DVD:t unohtua moneksi viikoksi. Yksi tärkein pointti mulla on kuitenkin se, etten halua, että ainoa tapa, jolla lapsi lepää/on rauhassa on tv:n/DVD:n katselu.

Vierailija
7/7 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nukkuu vielä päikkärit, mutta hän saa katsoa silloin kun haluaa. Ei halua joka päivä, kun puuhaa mielellään kaikkea muutakin.