Suurten ikäluokkien jättämät perinnöt lapsilleen:
Lehdissä on kohistu että suuret ikäluokat jättävät runsaita perintöjä lapsilleen. Mutta eiväthän he jätä vielä pitkään aikaan, suuria ikäluokkia ovat 1946-1951 syntyneet. Hee elävät vielä 20- 30 vuotta.
Että kyllä niitä perintöjä vaan joudutaan odottelemaan.
Kommentit (30)
jotka kiroavat, että heidän perinnöt menee taivaan tuuliin kun mummi haluaa joskus kampaajan ja tarvitsee lääkäriä, vaikka on jo vuodepotilaana. Ja jos näitä maksuja joudutaan maksamaan 10-15 vuotta niin ihan hyvä potti niistä tulee.
Jo vuodeosastoja on siirretty palvelukotinimikkeen alle, että saadaan perittyä isompia summia vanhuksilta. Ja koko ajan kunnan maksamia hoitopaikkoja vähennetään.
mummoni kuoli juuri 85 vuoden iässä. Hän ei koskaan asunut vanhainkodissa eikä palvelutalossa, mutta elämänsä viimeisen kuukauden hän vietti saattokodissa.
missä maksu otetaan tulojen mukaan. Vaan vanhainkoteja muutetaan kiihtyvällä vauhdilla palvelukodeiksi, missä laskutetaan erikseen:
-vuokra
-ruoka
-hoitajan palvelut
-ulkoilutus
-lääkkeet
-lääkärinpalvelut
-siivousEli kaikki laskutetaan erikseen. Jos on antanut rahansa pois niin sitten ei ole varaa tällaiseen ja ainoa paikka on mennä lasten hoidettavaksi.
Ei kunnat enää maksa suurien ikäluokkien hoitoa.
Sen voi vältää niin, että antaa omaisuutensa lapsilleen lahjana tai ennakkoperintönä ja pidättää itsellään elinikäisen hallintaoikeuden niin ei vanhainkoti pääse omaisuuteen kiinni.
Kyllä hyvinvointiyhteiskunta jonkinlaista hoitoa kuitenkin.
No 9, onpas vanhemmillasi keskimääräistä paremmat eläkkeet! Eivät ihan pikkuvirkamiehiä ole tainneet olla? Heillähän on bruttoeläke n 2700e jos siitä nettoavat 2000e per lärvi?
ap.
Suuret ikäluokat alkoivat vuonna 1945.
Suomessa kautta aikojen. He ovat nyt 64-vuotiaita ja 30 vuoden päästä 94-vuotiaita, mikä ei todellakaan ole mikään odotettavissa oleva elinikä. 84 vuottakin on varsin korkea ikä. Suuret perinnöthän he jättävät joka tapauksessa, kuolivat 10 tai 30 vuoden kuluttua, elleivät sitten ymmärrä nauttia rahoistaan itse.Joka tapauksessa perinnöt tulevat olemaan suuremmat kuin millään ikäluokalla ennen sitä. Hyvää kannattaa odottaa ja käyttää odotusaika vaikka tekemällä itse jotain omaksi hyväkseen.
nimenomaan kunnallisessa palvelukodissa (joka vielä kesällä oli vanhainkoti).
Ei ne kunnalliset mihinkään katoa : ) joka asiasta tosiaan joutuu nyt maksamaan erikseen. mm lääkkeiden pussitusmaksu. Käytännössä kuitenkin isäni eläkkeestä jää täsmälleen sama summa itselle kuin ennen palvelukodiksi muuttumista. Eli vähän päälle 200 eur/kk niin ja tuosta summasta pitäisi siis kustantaa äitini asuminen yhteisessä omakotitalossa....
Ja eläkkeet on tosiaan noin 3000 Euroa bruttona. Nettona saavat yli 2000. Että noinkin tavallisilla ammateilla pääsee ton verran hyviin eläkkeisiin. Samoin heidän kaikki entiset opekollegansa saavat sen 2800-3100 Euroa/kk eläkettä.
t: 9
Vanhusten ympärivuorokautinen laitoshoito maksaa kyllä n. 200 e/päivä, vuositasolla laskua tulee kunnalle 50.000-100.000 e/vanhus. Keskimäärin vanhainkodissa ollaan kolme vuotta ennen kuolemaa. Siinä saa kyllä olla aikamoiset säästöt jos tuon aikoo kustantaa omista rahoistaan.
Vanhusten ympärivuorokautinen laitoshoito maksaa kyllä n. 200 e/päivä, vuositasolla laskua tulee kunnalle 50.000-100.000 e/vanhus. Keskimäärin vanhainkodissa ollaan kolme vuotta ennen kuolemaa. Siinä saa kyllä olla aikamoiset säästöt jos tuon aikoo kustantaa omista rahoistaan.
Tämän mukaan taitaa olla perinnöt aika pieniä.
Jos asian kääntää toisinpäin, niin veronmaksajana en missään tapauksessa suostu maksamaan sellaisen henkilön makuuttamista hoitokodissa, joka samanaikaisesti siirtää omia varoja sukulaisilleen.
Tällä hetkellä tilanne on se, että kunta ei pysty tarjoamaan hoitopaikkoja niitä tarvitseville.
Täysin muistamattomat, liikuntakyvyttömät, pelkäävät ja hädissään olevat vanhukset joutuvat asumaan kotona, sillä hoitopaikkoja ei ole ja kotihoito tulee halvemmaksi. Ja suuntaus tulee olemaan jatkossa vielä huonompaan, sillä kunnat karsivat varsinkin pitkäaikaishoidosta. Kotihoidon lisäksi omaisten osuus vanhusten hoidossa tulee pakosta lisääntymään.
Ne onnekkaat, joilla on rahaa, voivat ostaa itselleen hoivakotipaikan. Täällä pk-seudulla puhutaan ehkä keskimäärin (oma näppituntuma sillä perusteella mitä olen työssä nähnyt ja kuullut) noin 3000€ kuukausimaksuista yksityisellä sektorilla.
Suuret ikäluokat tulevat siis aika suurella todennäköisyydellä käyttämään varansa omaan itseensä, elleivät sitten pihinä kunnallista hoitoa odottaen jaa sitä omaisilleen etukäteen. Itse en lapsena suostu vanhemmiltani ottamaan euroakaan vaan vaadin, että laittavat rahansa omaan hoitoon. Kunta ei pysty suurille ikäluokille tätä parempaa hoitoa tarjoamaan, päinvastoin.
Suurimmalla osalla teistä ei ole omakohtaista kosketusta tämän päivän vanhustenhuoltoon joten realiteetit eivät ehkä ole selvillä. Itse hoitaja olen kuitenkin varautunut siihen että joudun itse hoitamaan vanhempiani ja perintöjä on turha odottaa.
Joku kertoi, että hänen isänsä oli ollut kunnallisessa ja etteivät ne katoa.
Juuri luin oman kaupunkini suunnitelmia ja tarkoitus on hävittää vanhainkotipaikkoja ja niitä muutetaan palvelukodeiksi. Lisäksi vanhainkotipaikkoja kylmästi suljetaan ja tilalle otetaan ostopalveluna yksityisiä paikkoja, joiden hinnat ovat todella suolaisia vanhuksille.
Älkää olko naiveja ja kuvitelko, että kunnat menevät konkurssiin suurien ikäluokkien hoidon takia. Pyörät pyörii koko ajan siihen malliin, että mietitään keinoja, miten heidät saadaan itse maksamaan hoitonsa.
Samaa linjaa mennään jo kotihoidossa. Vanhukset joutuvat nyt jo maksamaan osan palveluista itse,minkä teki ennen kodinhoitajat. Siivoukset, ruokapalevelut yms. Monen vanhuksen eläke ei enää riitä näihin palveluihin, joten syödään sitä pääomaa,mikä piti olla lapsille.
Ja nyt en puhu mistään miljoonaeläkkeistä vaan ihan tavallisista, joilla on talo ja kesämökki ja säästöjä pahan päivän varalle.
Tämän mukaan taitaa olla perinnöt aika pieniä.
Jos asian kääntää toisinpäin, niin veronmaksajana en missään tapauksessa suostu maksamaan sellaisen henkilön makuuttamista hoitokodissa, joka samanaikaisesti siirtää omia varoja sukulaisilleen.
Omaa äitiäni hoidetaan juuri veljeni kanssa kimpassa kotona. Vanhainkotipaikkaa ei saa ja hänellä ei ole varaa ostaa palveluja. Emme kyllä antaisikaan hänen ostaa, koska kykenemme äitimme hoitamaan.
Juuri tuota olen yrittänyt selittää kirjoituksillani, mitä sinäkin selitit.
t. nro 30 ja se, joka jo aiemmin kirjoitti asiasta, mutta mikä nähtävästi lyötiin ihan höpöpuheeksi.
Kamala ajatus, että omat vanhemmat ja isovanhemmat pian kuolevat. Suku on saanut elää nyt 20 vuotta ilman kuolemia, mutta entäs kun joku kuolee, ja siitä alkaa sitten perintösotkut ja kateus.
Miehen suvussa on mm. maatila ja omassani yritys ja useita kiinteistöjä. Huh! Toivottavasti saavat myytyä suurimman osan jo itse. Ja jospa heillä olisi selkeät paperit olemassa.
Luulen että rahat saavat kyllä menemään matkusteluun ja palvelukodin hoitomaksuihin eli varsinaisesti en odota itse rikastuvani koskaan, kun ne vielä jaetaan usean sisaruksen kesken.