Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelette ja toimisitte jos tämä palkan alennus tulisi kohdallenne?

Vierailija
06.01.2010 |

Taustaa:

Minun ja työkaverini vastuualueet jaettiin alempiin ja ylempiin tehtäviin asioiden vaativuuden mukaan. Koulutus- ja kokemustaustamme sekä alkupalkkamme tukivat ja vastasivat tätä kahtiajakoa.

Työkaverini on omissa tehtävissään osoittanut erinomaista työtehoa, minkä vuoksi hän pyysi palkankorostusta. Pomo on haltioissaan hyvistä tulosluvuista, jotka pitää toki palkita rahalla. Tarvittavat rahat otetaan minun palkastani, sillä tarkemmin ajateltuna tehtävillämme ja vastuullamme ei olekaan suurta eroa. Eli kun rahasta on kyse, minä teen ihan tavallista tavistyötä, mutta kun jonkun erikoisnakin tai muuten vaikean tehtävän suorittamisesta on kyse, se kuuluukin minulle, jolla on alan koulutus ja vastuu vaativimmista töistä.

Huomenna palaveri asian tiimoilta. Olen miettinyt asiaa koko alkuvuoden, ja en voi tätä hyväksyä. Tunnen kaikenlisäksi vielä työpanokseni aliarvioiduksi ja itseni suorastaan loukatuksi. Olen ollut juuri se kiltti tyttö, joka jää aina ylitöihin, hoitaa kaikkia hoidettavia asioita jotka eivät kuulu kenellekään, enkä ole odottanut siitä mitään julkista kiittelyä, mutta en toki palkanalennustakaan!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tuo noin voi mennä. Eihän toisen palkankorotus voi olla pois sinun pussistasi. Eikös palkanalennus ole mahdollista vain tilanteessa, jossa on irtisanomisperuste. Eli jos esim yrityksellä menee huonosti, niin työntekijöille voidaan irtisanomisten sijasta sopia palkanalennus.

Vierailija
2/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan toisen palkka nousta, mutta minun ei laskea, ainakaan kun kerran tietyn palkkaluokan tehtäviksi arvioidut tehtävät arvioidaankin nyt alemmiksi vaan rahoitusratkaisuna. Kaiken huipuksi, tämä ei ole yritys, vaan iso julkinen työnantaja.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhteen ehtoja ei työnantaja voi yksipuolisesti muuttaa, ja palkanalennuse ei ole mahdollinen ilman irtisanomisperustetta.

Vierailija
4/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollainen käy päinsä. Pidä puolesi äläkä suostu tuohon!!!!

Kai teillä on joku työsuojeluvaltuutettu tai henkilöstötyyppi jolta voisit pyytää apua?

Vierailija
5/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetoaisin lakiin. Palkan alentamiseen kuuluu olla irtisanomisperuste, ja taloudelliset ja tuotannolliset syyt eivät tässä tapauksessa käy, koska toiselle oltaisiin antamassa palkankorotus.

Vierailija
6/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavasta alennuksesta. Se tehtiin niin että työtehtävät arvioitiin vähemmän vaativiksi kuin edellisessä arviossa. Julkisella puolella palkassa on nykyään usein arvioon perustuvia osia joita voidaan ottaa pois työtehtävät eivät työnantajan mukaan ole enään niin vaativia

Vierailija
7/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitys oli että UPJ:n tarkoitus on nimenomaan tehdä mahdolliseksi että tuloksen huonotessa palkka vähenee ja nousee taas tuloksen myötä.

Mutta raha on vähän sivuseikka. Minulle oli tämä oli kova kolaus. Joustava asenteeni on kyllä kelvannut silloin kun on pitänyt saada joku homma hoidettua. Moni on silloin vetässyt heti pöytään työjärjestyksen ja tehtäväkuvaukset, ja pienenkin asian hoitamisesta on tehty byrokraattinen taistelu.

Onko siis niin, että on kun joustava ja "kiva", saa sitä ollakin aina vain enemmän ja enemmän? Ne jotka käyvät rahan takia töissä, tarvitsevat sitä, ja ne jotka pitävät virastonsa tehtäviä tärkeinä, saavat tehdä sen ilmaiseksi koska niille riittää hyvä mieli.

ap, pahoilla mielin.

Vierailija
8/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olipa yllätys, että aiemmin tietyn arvoisiksi arvioidut tehtävät (siis jo silloin kuin niin hoiti edellinen virkamies) onkin nyt yllättäen alempiarvoisia. Samassa lauseessa korostettiin, miten määrällisestä tuloksesta tulee palkita, ja miten raha on kuitenkin tiukilla, ja nyt tässä tilanteessa onkin alkanut tuntumaan, että ne rahat voidaan ottaa minun palkastani. Varmaan seuraavaksi tulee lasku liian kauan perusteetta saadusta korkeasta palkasta. Kun tosiaan vaativuudessa ei ole ollut muutosta. ap

Vierailija
9/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rehellisesti, miltä sinusta tuntuu. Sano, että mielestäsi palkanalennus ei ole kohdallasi reilu, koska olet sitoutunut työhösi ja hoitanut sen hyvin ja joustanut omalta puoleltasi enemmän kuin kukaan muu. Kerro vaikka jokin esimerkki tällaisesta tilanteesta. Ja jos kehtaat, vertaa työpanostasi tähän palkankorotuksen saavaan työkaveriisi.

Vierailija
10/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun työsi vaikka loppuu niin et sieltä mitään kruunua saa. Olet töissä jotta työnantaja saa tehtyä jotkut hommat ja saat siitä palkkaa palkkioksi. Syvempiä merkityksiä ei kannata kaivaa töissä olosta.

Vierailija
11/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun työsi vaikka loppuu niin et sieltä mitään kruunua saa. Olet töissä jotta työnantaja saa tehtyä jotkut hommat ja saat siitä palkkaa palkkioksi. Syvempiä merkityksiä ei kannata kaivaa töissä olosta.

irtisanomisen jälkeen luulisi kiinnostavan mistä saa yhtä tunnollisen ja joustavan työntekijän..

Vierailija
12/12 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta työsuhteessa työntekijän velvollisuus on tehdä työnsä tunnollisesti eli tehtäviin töihin tarttuen. Sen lisäksi luulin, että se huomioitaisiin vaikka henkilökohtaisissa palkanosissa. Nyt siitä tulikin ensin itsestäänselvyys, että minua voi aina pyytää tekemään kaikkea extraa ja pian sen jälkeen ne sekahommat olikin minulla ihan virkani puolesta ja palkkaakin pitäisi laskea. Jos olisi toinen aika, sanoisin itseni irti ihan periaatteellisista syistä. ap