Muita joiden 2v7kk ei vielä päiväkuivia?
Neuvolasta sanottiin, että normaali kuivaksioppimisikä vaihtelee 2-4 vuoteen, toki on niitä aiemmin oppineitakin.
Mutta itse koen kamalaa ympäristön painostusta asiasta, ja minuun suhtaudutaan niin kuin en tekisi mitään lapsen potalle oppimisen tueksi. Uskokaa pois, kaikkeni teen, mutta ei auta. :/
Lapsi on siis 2v7kk, eikä käy potalla kuin satunnaisesti (silloinkaan ei mitään tule, joskus puoli vuotta sitten ehkä kerran kaksi tuli pissa). Puhuu jo ihan älyttömän hyvin ja on muutenkin fiksu tapaus ikäisekseen (ei pelkästään minun havantoni), niin aiheuttaa ympäristössä suurta ihmetystä, ettei tuon ikäinen jo osaa ilmaista hätäänsä.
Olen ajatellut että kaikki aikanaan, mutta se on vaikeaa. Lasta en missään nimessä halua negatiivisesti painostaa, mikähän oikein auttaisi? Lähinnä minua ahdistaa juuri tuo toisten painostus, ja tunnen niinä hetkinä itseni surkeaksi äidiksi, niin kuin se olisi minun vikani. Ei varmaankaan tarvitse mainita, että lapsi on ainokaiseni.. ;)
Vinkkejä? Samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (11)
oppineet päivä- ja yökuivaksi vähän alle 3-vuotiaina. Esikoinen 2v8kk iässä, nuoremmat 1-2kk aikaisemmin tai myöhemmin.
Esikoisen kanssa tehtiin kaikki mahdolliset temput mitä meille neuvottiin, mutta ei niillä mitään vaikutusta ollut.
Nuoremmat saivat sitten oppia ihan rauhassa omaan tahtiin :)
vastauksestasi. Noin olen itsekin järkeillyt asiaa, ettei lapsi voi oppia kuivaksi jos hänellä ei ole valmiuksia siihen.
Itse muistan joskus satunnaisesti 10-13-vuotiaanakin yökastelleeni. :/ Se oli kamalan noloa. Mutta eihän sille mitään voinut. Siis oli jotain ehkä 1krt per 3kk. Äitini ei ole sanonut että olisin yökastellut pienenä kuivaksiopittuani, eikä minulla siitä ole luonnollisestikaan kauheasti muistikuvia. :) Pitääpä kysellä.
ihan on vaipoissa, vaikka on päiväkodissakin istutettu potalla. Ei sinne mitään tule.
muuten ihan ikätasolla ja puhuu, mutta kertoo kakasta vasta jälkikäteen ja pissa ei vaipassa tunnu häiritsevän ollenkaan...
odotellaan (kun vain jaksaisi äiti olla kärsivällinen...)
ei vielä päiväkuiva. Toivottavasti nyt sitten vuoden kuluessa onnistuisi.
ja käy satunnaisesti potalla. Joskus pottaan tulee pissa, kakka ei vielä kertaakaan.
Ja aamuisin vaippa on NIIN märkä!
Neljäs lapsi ja ajattelen että kaikki aikanaan..
Toinen vasta 3,5-vuotiaana vaikka kaikki temput kokeiltiin. Älä stressaa asialla! Sitten kun oppiminen tapahtuu niin se käy ihan silmänräpäyksessä. Teet suuren palveluksen lapsellesi jos et pidä mitään meteliä asiasta.
ei suostu potalle menemän ollenkaan
eikä ole päiväkuiva. Itse olen kasvatustieteilijä ja erikoistunut alle kouluikäisiin lapsiin ja silti joskus meinaan sortua ympäristön paineen alla;)Tyttöä ei potta kovin kiinnosta; hän saattaa kyllä siinä hetken istahtaa, mutta oikein pinnaa pissaa ja haluaa vaipan. Missään nimessä en halua häntä painostaa ja niinpä vaipaa käytetään niin kauan kuin tytöstä hyvälle tuntuu. Kyllä normaalisti kehittynyt lapsi oppii kuivaksi 2-3 vuotiaana, joskus vasta nelivuotiaana. Tämä kaikki on hyvin yksilöllistä, eikä liity millään muotoa lapsen älyyntai muuhun kehitystasoon:) Tämä kuivuus vain on osalle äideistä (ja muistakin) jonkinlainen säälittävä mittari oman lapsen ja oman kasvatustyön erinomaisuudesta. Harvoin vanhemmat oivaltavat, että liian varhianen (painostava) potattaminen vaikuttaa pitkään lapsen henkiseen hyvinvointiin.
Eli älkää kiirehtikö:) Nautitaan vielä hetki ihanista vaippapöksyistämme:)
ei vielä päiväkuiva. Toivottavasti nyt sitten vuoden kuluessa onnistuisi.
meillä sama juttu. Tosin päästää kyllä pottaan jos jotain on tullakseen kun sitä vaan sinne vie. Ei osaa vielä itse ilmaista hätäänsä. Mutta vielä kk sitten ei päästänyt edes sinne pottaan mitään joten kai tää tästä pikkuhiljaa
"Mukava", että on muitakin jotka eivät vielä ole oppineet päiväkuiviksi tuossa iässä. :)
Taitaa olla niin, että ne kenellä lapset oppivat aikaisin kuivaksi, pitävät siitä ns. meteliä (en tarkoita tätä negatiiviseen sävyyn), niin sitä kuvittelee sitten tavallaan että se on enemmistö.
Sitten sitä miettii että itsessä on jotain vikaa, tai lapsessa on vikaa, vaikkei oikeasti itse voi siihen kauheasti vaikuttaakaan (jos ei ole valmiuksia siihen, niin ei kai voi mitenkään pakolla saada lasta pottailemaan).
Lopettaisivatpa ihmiset kuittailemasta asialla, en usko että se on lapsellekaan kovin mukavaa, että sukulaiset toruvat häntä vaippaan pissaamisesta ja kakkaamisesta. :/ Olen kieltänyt heitä torumasta lasta, mutta eivät usko millään!
ap
jolla ainoastaan esikoinen oppi alle 2-vuotiaana päiväkuivaksi. Kyse ei ole siitä, ettenkö olisi jaksanut tai viitsinyt potattaa myöhempiä lapsia eivätkä nämä siksi ole tulleet kuiviksi, yritetty kyllä on - mutta 3 keskimmäistä ovat oppineet noin 3 vuoteen mennessä päiväkuiviksi ja yökuiviksi vasta 6-7 vuoden iässä, yksi Minirinin eli virtsaneritystä vähentävän hormonin avulla. Meidänkin lapset ovat fiksuja : )
Kuopus on 2 v 5 kk ja suostuu enintään keskimäärin kerran päivässä potalle. Lirauttaa siihen jotakin ja olemme siihen hirmu tyytyväisiä.
Muistavatko vanhempanne, milloin sinä ja miehesi opitte kuiviksi? Oikeastaan parempi sana on "kypsyä kuivaksi", koska lapsi ei siihen voi vaikuttaa, jos elimistö ei vielä ole valmis. Usein lapsi noudattelee toisen vanhemman kypsymistahtia ja jos suvussa on yökastelua, se voi periytyä. Silloin tarvitaan vaippoja öisin, vaikka päivisin lapsi osaisi käydä potalla tai pöntöllä. Meillä on näin.
Minulla on tuttava jonka lapsi oli jo yksivuotiaana täysin päiväkuiva. En usko että se on mahdollista kovin monille lapsille. Ihmislapset eroavat toisistaan lukemattomissa asioissa. Tämä potalle oppiminen nousee vain tärkeäksi sen takia, että se helpottaa paljon vanhempien työtä ja tekee lapsesta entistä itsenäisemmän.
Hanki asiallista tietoa lapsen kehityksestä ja pidä rauhassa lapsella vaippaa, kunnes lasta alkaa kiinnostaa potalla käyminen. Joskus auttaa kun lapsi näkee toisen lapsen käyvän potalla tai pöntöllä, toisilla toimivat pienet palkinnot (esim. xylitol-karkki) pottapissan johdosta.
Lapsessasi ei ole mitään vikaa, eikä hänen kehityksensä ole millään tavalla edes viivästynyttä!
t. äiti-sh