Mitä mä teen kun vauva ei vaan syö kiinteitä!?!?!?!
Oon niin kyllästynyt tähän syömistaisteluun. 8kk tyttö ei ole missään vaiheessa suostunut syömään kiinteitä kunnolla. Hyvä jos kerran päivässä saa annettua 2 teelusikallista jotain. Tää on ihan hirveää. Imetän vielä, haluaisin lopettaa mutten uskalla kun tyttö ei juo tuttipullosta. Edes D-vitamiinitippoja en saa annettua, kun tyttö puristaa huulet tiukaksi heti jos jokin lähestyykin suuta.
Millä ihmeellä saan tytön syömään? Ja mitä tapahtuu jos lopetan imetyksen? Voiko lapsi todellakin näännyttää itsensä kuoliaaksi??
Kommentit (32)
Imetä ja anna ne lusikalliset. Kaikki kuulostaa olevan hyvin. Vähitellen menee enemmän lusikallisia. Maito on tuonikäisen pääravitoa, muu maistelua.
Monet lapset syö todella vähän, maidolla pärjää ja se on parasta. Älä ihmeessä lopeta imetystä, se on lapselle tärkeää ja paras ravinto.
Ihan normaalia!
Tutulta kuulostaa. Meidän poika kieltäytyi kaikesta muusta paitsi äidinmaidosta 1 vuotiaaseen saakka, kunnes alkoi saamaan tavallista ruokaa. Heti kun ruoassa oli pippuria, suolaa eli makua, niin söi erittäin hyvin. Kaikki keinot oli käytössä mutta jos jotain muuta kuin äidinmaitoa meni suuhun, sylki hän sen pois. ihan normaali lapsi on tuostakin kasvanut, nyt aloittelee koulutaivalta. :)
En ole muuten koskaan nähnyt tai kuullut että joku lapsi kuolee jos sille tarjoaa säännöllisesti ruokaa. Enkäs ole nähnyt yhtään aikuista joka eläis tissimaidolla.
Joten huolet pois. Kyllä se siitä asettuu.
Meillä oli sama ongelma 10 kk asti. Meillä helpottavaksi todettuja: Velliä pullosta, erilaisista nokkamukeista, pitää löytää se lapselle mieluisin. Laitetaan lusikalla ruokaa suuhuun ihan huulelle. Meillä oli sellainen hedelmäpussi mihin sai laitettua hedelmän palasia ( http://www.lastenverkkokauppa.fi/emma-hedelmapussi-sininen-p-1539.html )
Myös hampaat vaikutti. Ensimmäiset hampaat tulivat 9 kk ikäisenä. Vaikka meillä alku oli hankalaa niin nyt meillä on 3 v mikä syö aina tosi hyvin eikä ole nirso ruoan suhteen.
Meillä nyt 7kk poika jonka kanssa painin saman ongelman kanssa. Olipa helpottavaa lukea teidän muiden kokemuksia ettemme ole ainoita. Hyviä vinkkejä sain, kiitos niistä!
Meillä uppoaa aamu- ja iltapuurot ja tämän viestiketjun perustella voin todeta, että sekin on jo ilmeisesti hyvin? ;) Näiden puurojen lisäks oon yrittäny antaa 2 soseruokaa (kasvis/liha ja hedelmä) päivän aikana. Kasvissoseet saattaa joskus mennä (puol purkkia aika maksimi), mutta liharuoat ovat tehneet aika stopin, niitäkin saattoi aiemmin mennä muutama lusikallinen. Hedelmä uppoaa joskus paremmin, joskus huonommin. Esim. eilen tyrkytin hedelmäsosetta aika monta kertaa ja piti aina suun kiinni ja käänsi pään pois, sitten ihan yhtäkkiä avasikin suunsa kun monta kertaa olin yrittänyt ja meni heittämällä kokonainen purkki!!!! Ihmeellistä. Tänään taas ei ole uponnut oikein mikään. Maissinaksuja söisi, mutta ne tuntuu olevan herkkua ja olen yrittänyt tehdä niin, että annan niitä aina jos on syönyt hyvin "palkkioksi" ja jos ei syö niin ei saa naksujakaan. Pitäisikö siis antaa kuitenkin niitä naksuja vaikkei muuta syö? Painokäyrillä mennään alhaalla ja ollaan jo "tarkkailussa", joten sen puolesta huolestuttaa kovin :( pitäisi olla vaan itse stressaamatta ja luottaa että joku päivä meilläkin syödään hyvin, mutta kun se on niin vaikeeta. Oma hermo on kyllä koetuksella tässä touhussa :(
kokeillut kaikkea mahdollista:
tehnyt itse erilaisia soseita
antanut tomaatin sisustaa (siemeniä)
soseuttanut kurkkua
tehnyt itse kuivatuista luumuista sosetta
meillä nämä auttoivat
tyttö ei taas suostu syömään aamu- eikä iltapuuroja. oon velliä sit koittanu antaa, mut ei aina sekään mene. tosin yön nukkuu silti ihan hyvin, aamu 5tankkaa velliä ja sit jatkaa unia. syö 2peruna ateriaa ja yhden hedelmäsoseen päivässä. ja lisäks siis maitoa.
Eli kuvaile syömistilannetta. Kerro myös minkälaista ruokaa annat, minkä lämpöistä jne.
Meillä aloitettiin kiinteät n 4kk iässä, esikoinen söi helposti ja kaikkea, paitsi oppi laittamaan esim leipäpalan itse suuhun vasta n vuoden iässä eli oli motoriikassa jäljessä. Kuopuksen kanssa kiinteiden oppiminen oli hitaampaa ja kuopus söi pitkään hienompaa ruokaa.
Molemmille maistui paremmin kylmä/huoneenlämpöinen purkkiruoka kuin lämmitetty. Lisäksi 8kk iässä kumpikin tarvitsi viihdykettä ruokapöytään esim kuvakirjan, mainoslehtisen tms jolla huomio ei kiinnittynyt siihen että joku lusikoi ruokaa suuhun.
tai siis aamupala, lounas ja päivällinen. Aloitettiin 5 kk iässä kiinteät. Tyttö on kasvanu ihan ok, mutta kiinteät alotettiin 5 kk iässä koska kasvu hidastui, sama hidastuminen jatkuu. Ens viikolla on 8kk lääkäri, saa nähdä mikä on siellä tuomio. Mitä ihmettä mä teen jos kasvu on edelleen hidasta mutta tyttö ei syö?? "Suolaiset" soseet on hylätty jo aikoja sitten, tyttö suostuu syömään vain paria hedelmäsosetta, niitäkin vain pari lusikallista päivässä. MAissinaksuja ei huoli, pitää siis kädessä muttei taatusti syö. Kurkkua, omenaa ja vaaleaa leipää olen myös antanut paloina, ei vaan syö. Tyttö on motorisesti tosi jäljessä, ei ryömi eikä istu kunnolla, voisiko sillä olla yhteyttä syömättömyyteen? Pelkään että jotain on pahasti vialla, vaikka neuvolassa ovat rauhoitelleet että tyttö on ok. ap
sama homma kuopuksen kanssa. Kahdeksankuisena vielä melkeinpä täysimetyksellä, kun kiinteitä ei vaan mennyt. Siitä jonnekin vuoden ikään yritin pikkuhiljaa vähennellä imetystä ja saada menemään jotain, mitä tahansa. Pullosta ei juonut - nokkamuki alkoi kuitenkin kelvata vähitellen. Meillä oli myös laajat ruoka-allergiat riesana, se lisäsi stressiä. Sormiruoka oli pitkään ainoa, mikä meni. Lapsi söi mm. 10-kuisena pikkupalasina Vatajan nitriitittömiä nakkeja varmasti useammin kuin olisi ollut hyvä...mutta tälle oli allergialääkärin ja ravitsemusterapeutin siunauskin, kun piti saada edes jotain uppoamaan. Vähitellen se alkoi siitä sitten sujua se syöminen. Lusikalla ei tykännyt vielä päälle vuoden ikäisenäkään syödä, vaan söi ennemmin niitä kaikenlaisia palasia joko käsin tai muovisella lastenhaarukalla.
Painokäyrä oli meilläkin pitkään miinuksella. Syömistilanteet olivat meille vanhemmillekin todella stressaavia... Perhepäivähoitoon meno 1,5-vuotiaana jotenkin auttoi. Siellä alkoi toisten seurassa syödä paremmin (isosiskon esimerkki kotona ei ollut juuri auttanut) - ja juoda maitoakin isompia määriä. Imetyksen olin lopettanut 1 v 2 kk:n iässä.
Tsemppiä kovasti, kyllä se siitä alkaa luonnistua. Stressatkaa niin vähän kuin mahdollista ja tarjotkaa lapselle vaihtoehtoja pikkuhiljaa. Nyt meillä on 2,5-vuotias poika, joka kasvaa hyvillä käyrillä ja syö reippaasti melkeinpä kaikkea.
että vauva (taapero) aloittaisi kiinteät puolitoistavuotiaana.
- terveisin juuri neuvolasta kotiutunut jonka vauva kehotettiin tehotreeneihin kun näin 5 kk iässä syljeskelee lähes kaikki soseet hittoon..
... en tiedä minkämoisia puuroja olette kokeilleet, mutta meidän tissitakiainen suostui ensimmäisenä syömään kiinteistä puuroja, ja nimen omaan jauheesta (kaura, täysjyvä) tehtyjä puuroja. Ovat tosi pehmeitä, ja voi tehdä lähes yhtä löysäksi kuin velli, tai reilun paksuksi. Kallishan se paketti on (jotain 4 euroa), mutta meillä se oli suunnaton helpotus kun kaikki muut kiinteät takkus - söi ainakin ihan hyvillä mielin aamu- ja iltapuuron.
Meillä ei aluksi lihasoseet menneet ollenkaan, joten ravitsemusterapeutin suosituksesta kokeiltiin välipaloiksi vauvajogurtteja (löytyy muiden pilttipurkkien joukosta). Niistä kun saa vähän maitoproteiinia - eli protskukin on pienille tärkeä.
Suunnatonta taistelua jatkettiin reilut puoli vuotta, kunnes poika n. 1v2kk lähes yön yli alkoi syömään paremmalla ruokahalulla. On nyt 2v4kk ja pienikokoinen, mutta syö hyvin ja monipuolisesti. Tsemppiä ap:lle ja kaikille muille saman asian kanssa taisteleville! Ne joiden muksut on aina syönyt hyvin eivät ymmärrä mitä tuskaa lapsen syömättömyys tuottaa.
minun pieni tyttäreni syö myös "tosi huonosti". ikää hänellä on 1v2kk ja painaa 8kg. käyrien mukaan painoa on liian vähän. olen imettänyt lapsentahtisesti ja imetän yhä. kiinteät aloitin 6kk iässä kun tyttö alkoi itse osoittaa kiinnostusta ruokaa kohtaan. enimmäkseen sormiruokailua olemme harrastaneet, nyt kun tyttö on jo noin iso syö samaa ruokaa kuin aikuisetkin sormiruuan lisäksi. käyttää lusikkaa ja haarukkaa halutessaan tosi taitavasti. mutta voi itku ja hammastenkiristys miten vaikeeta se syöminen enimmäkseen on! homma alkou mennä pieleen kun pienikokoinen, pieniruokainen, imetyksessä vielä oleva ihmisentaimi yritettiin saada syömään enemmän kiinteitä kuin itse olisi halunnut (neuvolan painostuksesta). lapsi yhdisti ikävän pakottamis-ilmapiirin ruokailuun ja nyt saa tosiaan olla tarkkana ettei ruokailu mene huutamiseksi. just oikeaan aikaan syöttötuoliin, heti ruoka eteen, ei mitään muuta kuin kehuja vaikka lapsi vaan istuisi katselemassa ruokaa, heti pois pöydästä kun ruoka alkaa lennellä ja ne kaksi teelusikallista tai yksi palanen keitettyä porkkanaa on syöty. nyt hiljalleen alkaa sujumaan. imetystä en ole lopettanut, sillä se on pienelle tytölle tärkeintä maailmassa. avainsanoja: jos imetät ei kiinteää ruokaa välttämättä uppoa (niin paljon). joten tarjoa ruokaa usein. suosi välipaloja. jos lapsi on hyvin nälkäinen imetä ennen ateriaa, kokeile tätä ainakin, sillä minun tyttöni ainakin menee tissihuutoraivariin liian nälkäisenä eikä varmasti syö sitä "oikeaa ruokaa". muista kehua lasta kun hän syö, kerro kuinka iloinen olet että ruoka maistuu. syö itse. maista lapsen annoksesta. pyydä lasta antamaan sinullr ruokaa ( ja syö se! ). ja tärkeintä: ÄLÄ pakota. älä toru syömättömyydestä. tein itse tämän virheen kun stressasin niin paljon ja se aiheutti turhaa negatiivista ruokailutilanteeseen. anna lapsen sotkea, älä yritä vielä opettaa liikaa pöytätapoja. ennen kaikkea: stressi pois. lapsi ei kuole nälkään niin kauan kuin tarjoat vaan sitä sapuskaa. pieni maha täytttyy ihan uskomattoman pienistä määristä. ja sinä itse tunnet lapsesi; jos hän on iloinen, jaksaa touhuta ja vaikuttaa terveeltä ei huonosyöntisyys ole kuin yksi elämänvaihe. tsemppiä!!!