Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elokuvien ikärajojen noudattamisesta

Vierailija
04.01.2010 |

Elikkäs kuinka tarkkaan noudatatte elokuvien ikärajoja lastenne kohdalla? Mitä ovat saaneet katsoa ja mitä eivät? Entäs kouluikäiset, kuinka paljon katsotaan kavereilla sellaista mitä kotona ei saisi?

Itse myönnän rikkoneeni näitä ikärajoja siinä, että Disneyn Aladdin, Leijonakuningas ja monet muut taitavat olla K7, mutta meillä on katsottu kyllä jo alle 5 vanhana. Nyt vaan tämä kysymys lähtee siitä, että tyttäreni (8v) ystävä on ilmeisesti jo vuoden katsonut Narniaa ja haluaisi katsoa sitä nyt myös meidän tyttöjen kanssa (8v & 6V). Itse olen Narnian joskus nähnyt, mutten voi sanoa täysin muistavani oliko kuinka pelottava, on kuitenkin K11. Parin ystävän kanssa tästä puhuin, yksi sanoi 6v tyttärensä katsoneen Yötä Museossa, joka sekin näyttää olevan K11 (en ole nähnyt, joten en osaa ottaa kantaa sen kummemmin). Tyttöjen ystävillä on eskari-ikäisistä lukenut ystäväni kirjoissa parhaan elokuvan kohdalla Harry Pottereita.

Kertokaapa siis omia kokemuksia ja mielipiteitä. Noudatatteko ikärajoja ja miksi tai miksi ei. Itse olen nyt Narnian suhteen kahden vaiheilla, tuntuu kuitenkin, että parempi olisi, jos katsoisivat kotona vanhempien kanssa kuin sitten salaa jossain kaverilla.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt 4v ja 5v lapsiamme ns "tynnyrissä" niin kauan kuin se on mahdollista. Kyllä ne ehtivät mukaan kaikkeen sitten myöhemminkin. Disneyn elokuvista en ollenkaan itse tkkää, niitä ei ole vielä pojille näytetty lainkaan.

leffassa ovat katsoneet Ristö Räppääjän, muumileffan ja jotain japanilaisia animaatioita. DVD:nä muumeja, vieläkin tykkäävät Barpapoista, Eemeliä, peppiä jne. Luontodokkarit ovat itseasiassa meillä halutuimpia.

Vierailija
2/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa katsoa 5-vuotiaana aikuisen kanssa. Näinhän se menee leffateattereissakin. Lapset ovat nyt 8 ja 6 v.

En kuitenkaan pitäisi kynsin hampain kiinni jostain ikärajasta, jos olisin itse nähnyt pätkän ja arvioisin, että se sopisi lapseni kehitystasoon. Tällä perusteella saattaisin antaa esim. 8-vuotiaana katsoa K-11 elokuvan aikuisen kanssa.

Itse olen ollut järkyttynyt joistakin leffoista, joissa ikäraja on ollut K-3. Esim. Prinsessa Ruusunen oli lasten mielestä todella pelottava. Epäloogista, että sen ikäraja on todellakin vain 3 v. :( Ja sitten joku harmiton E.T. on K-7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Coraline ja toinen todellisuus -elokuvan kohdalla tosin K7 ikäraja kummastutti. Mielettömän hieno elokuva, mutta aikas pelottava! Meni melkein aikuisenkin makuun pelottavan kauhuleffan puolelle. Jos on herkkiä lapsia, en suosittele lainkaan.

Vierailija
4/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kauhean tarkka ollut. Siis ihan lasten elokuvista kun on kyse. tytön ensimmäinen lemppari oli Pikkun Kananen, jota rakasti 2.5v. Ties kuinka kauan oli sitä katsonut kun huomasin että sehän on k7!

Riippuu lapsesta ja elokuvasta, mitä voi antaa katsoa ja mitä ei. Itse olen ollut pienestä asti kauhuleffojen ja murhamysteerien ystävä. Koskaan ei niistä tullut mitään painajaisia tms, joten sain niitä myös katsoa. Tai sainhan mä "traumat" kahdesta ohjelmasta, ne tosin oli lastenohjelmia! Matka maailman ympäri 80 päivässä-piirrettyä en varmaan vieläkään haluaisi katsoa ja eräs näytelty lastenohjelma kummitteli mun mielessä kauan. Mikä niissä mahtoi olla ikäraja...?

Vierailija
5/16 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pelottava mullekin! Kuulin myöhemmin, että se meni uudelleen tarkastamoon. Suomessa vaan on sellainen periaate, että jos elokuva on animaatio, niin se saa automaattisesti alhaisen ikärajan. Naurettavaa touhua...

Itse olen kyllä tarkka ikärajoista, ne on kuitenkin tehty yhteistyössä ammattikasvattajien kanssa, ja Suomen systeemi on erittäin pätevä.

Vierailija
6/16 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joidenkin ei. Me ostamme elokuvat yleensä Englannista netin kautta, ja siellähän ei ole juuri missään elokuvissa ikärajoja. En minäkään tajunnut että esim. Yö museossa on Suomessa K11, kun meillä 3-vuotias tykkäsi siitä kovasti eikä pelännyt lainkaan.

Englannin ikärajoja aloin ihmetellä eka kertaa silloin kun huomasin, että sotaelokuvissa kuten Bridge too far ja Suuri Pako ei ole ikärajaa ollenkaan. Minusta ne eivät silti sovi lapsille edes aikuisen seurassa.

Vierailija
7/16 |
05.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mä aina edes käsitä noita ikärajoja. Pari viimeisintä elokuvaa jotka ollaan käyty katsomassa elokuvissa on olleet -S- -elokuvia. Koirahotelli ja Alvin ja Pikkuoravat 2.... Koirahotellissa orvot lapset ja kamalat adoptiovanhemmat. Alvinissa koulukiusaamista. Tosin ehkä noita ikärajoja on järkeilty niin että ei pienet lapset tajua asioita vielä...?!

Vierailija
8/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä jotain K-15 juttua en anna 7-vuotiaan katsoa eikä 13-vuotias saa katsoa K-18 kuvia, mutta muuten en juurikaan ikärajoista perusta. Poika, joka on nyt 21-vuotias, sai pelata 14-vuotiaana K-18 pelejä. 13-vuotias katsoi 6-vuotiaana joka päivä Taru sormusten herrasta -elokuvia.

Vierailija
9/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen esikoisen kanssa noudattanut ikärajoja tiukasti aiemmin ja kuopus on aina saanut katsoa herkemmin.

Lapseni ovat 9 v ja 7 v. Vielä tämän vuoden alussa annoin heidän katsoa vain K-7 -leffoja. Sitten näytimme puolivahingossa Matka maailman keskipisteeseen (k-11), eikä siinä ollut millään mittakaavalla yhtään mitään pelottavaa. Yhdessä kohtaa päähenkilöt menivät putkea pitkin sinne keskipisteeseen ja se oli ainoa vähän pelottava kohta. Mutta koko leffan perusvire oli positiivinen.

Sen jälkeen olen antanut katsoa K-11 -leffoja. olen huomannut, ettei niistä oikein ikinä tiedä. Joskus ovat erittäin lepsuja, jotkut taas jännittäviä. Mutta se on siis meidän ikäraja.

Meillä esikoinen on se, joka ottaa vaikutteita. Kuopus on sellainen viilipytty, ettei häiriinny helposti. Jos he olisivat toisin päin, niin sitten varmaan olisin tarkempi ikärajoista.

Vierailija
10/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kirjaimellisesti en niitä kuitenkaan ota, lähinnä antavat suuntaa.

Eli K7-elokuvia meillä on kyllä leikki-ikäisetkin saaneet halutessaan katsoa (4-5v). Suurin osa esimerkiksi Disney-tuotannosta taitaa olla tuota luokkaa.

K11-elokuvia annan katsoa 9-10 korvilla, mutta valikoiden ja niin, että joko olen itse läsnä tai tiedän mitä elokuva sisältää. Ohimennen on 5-vuotiaskin vilkaissut Narniaa tai Pottereita, mutta ei niin, että oikein katsomalla saisi katsoa. Ovat minusta liian pelottavia tuon ikäiselle enkä antaisi 6-vuotiaan, enkä varmaan vielä 7-8-vuotiaankaan vielä katsoa, riippuu kyllä paljon lapsesta ja tilanteesta. Tällaisia elokuvia meillä 10- ja 12-vuotiaat katsovat silloin, kun perheen pienemmät eivät ole paikalla tai ovat nukkumassa.

K13-elokuvia olen antanut 12-vuotiaan katsoa, joitakin myös 10-vuotiaan (itse on tiedettävä elokuvasta jotakin), K15-elokuvissa olen jo tiukempi. Niitä ainoastaan vanhemman seurassa ja erittäin valikoiden.

K18-elokuvia antaisin ehkä katsoa siinä 16-vuotiaana, hiukan lapsestakin riippuen. Niissä kuitenkin on jo sen tason väkivaltaa ja seksiä, että ei minusta kuulu nuoremman lapsen silmille.

Vierailija
11/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan tarvinnut vääntääkään kättä, kun lapset tietävät rajat itsekin ja osaavat esim. videovuokraamossa kurkata kannen takaa ikärajamerkinnän.

Ja oikeasti, nuo rajat ovat noudatettavaksi. Sen enempää en jaksa (enää) asiasta vaahdota, mutta netti on asiasta hyvää materiaalia pullollaan.

Vierailija
12/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on muodostunut käytännöksi, että muutaman vuoden noissa voi poiketa ja varsinkin jos katsotaan yhdessä aikuisen kanssa. Tällä hetkellä k13 on korkein, minkä meidän 10v saa katsoa. Mutta 12v ei saa katsoa k15 :)

Ikärajoille on tosiaan syynsä, joten kyllä niiden rikkomista on syytä harkita tarkkaan. Erityisesti k16 ja vielä enemmän k18 -elokuvien kohdalla soisin pidettävän kiinni oikeasta ikärajasta. Sama pätee peleihin.

Vierailija
13/16 |
04.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin kommentoida tuota Narniaa. 8v voisi ehkä aikuisen seurassa katsoa, mutta 6-vuotiaalle on mielestäni liian pelottava.

Joskus ollaan myös tehty niin, että ollaan hypätty "liian pelottavan" kohtauksen yli, jos elokuva on mielestämme muilta osin soveltunut katsottavaksi.

Meille on muodostunut käytännöksi, että muutaman vuoden noissa voi poiketa ja varsinkin jos katsotaan yhdessä aikuisen kanssa. Tällä hetkellä k13 on korkein, minkä meidän 10v saa katsoa. Mutta 12v ei saa katsoa k15 :)

Ikärajoille on tosiaan syynsä, joten kyllä niiden rikkomista on syytä harkita tarkkaan. Erityisesti k16 ja vielä enemmän k18 -elokuvien kohdalla soisin pidettävän kiinni oikeasta ikärajasta. Sama pätee peleihin.

Vierailija
14/16 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikärajoista olen yleensä melko tarkka. Mutta olen kirjoihin pohjautuvissa elokuvissa (Narnia, Potterit, Taru sormusten herrasta) noudattanut periaatetta, että kirjat pitää aina lukea ensin. Silloin tietää tapahtumat jotenkuten etukäteen eikä järkyty niin suuresti visuaalisesti. Potterit tyttöni katsoi 9-vuotiaana, eivätkä ne olleet hänestä lainkaan pelottavia. Toisaalta se riippuu lapsesta, minun tyttöni on aika tyyni ja kylmäverinen eikä hätkähdä vaikka verta olisi kohtaus täynnä. Hänen kanssaan ollaan tänä vuonna alettu katsoa Pirates of the Caribbeania, ja kaiken maailman mädäntyneet merikapteenit ovat hänestä olleet liki huvittavia. Ikinä ei tietääkseni ole painajaisia nähnyt. Pikkuveljensä onkin sitten herkempi, joskus on kesken leffan joutunut lähettämään pois huoneesta, kun on jännittänyt niin hurjasti.

Vierailija
15/16 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin noin 9-vuotiaana Poltergeistin,pitää kyllä myöntää että se oli virhe

Vierailija
16/16 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Animaatiot ei aina todellakaan o tarkoitettu lapsille vaan aikuisillekin on animaatiosarjoja ja animaatioelokuvia. Coraline on ihan kauhea elokuva eikä se o tarkoitettu lapsille. South park on aikuisille tarkoitettu sarja ja siksi ihan syystä tullut myöhään tai joskus yöllä mutta sitä ihmettelen miksi siinäkin sensuroidaan ja miksi aikuisille tarkoitettua ylipäätään sensuroidaan

Muumio on mielestäni liian alhaisella ikärajalla koska se on ihan kauhea

Ikärajat on yleensä ihan tarkoituksella ja yleensä tehty noudatettaviksi mutta kyllä elokuvateatteriinkin saa mennä jos on aikuisen seurassa. Itse oon menny katsomaan elokuvaa ja olin vähän nuorempi kuin minkä ikäisille oli tarkoitettu mutta menin katsomaan elokuvan aikuisen kanssa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi