Menisitkö sterilisaatioon vai kohdun poistoon tässä tapauksessa?
Meillä on kaksi lasta, vanhempi 1v 8kk ja nuorempi 6kk. Raskaus on minulle hengenvaarallinen ja siksi meidän ei pitänyt saada kun yksi lapsi, mutta miehelle tehty sterilisaatio petti.
Nyt ollaan sit pohdittu, että menenkö minä sterilisaatioon vai kohdun poistoon. Sen verran olen selvittänyt, että saan kohdun poistonkin, koska raskaus on hengenvaarallinen minulle, vaikka olenkin vasta suht nuori. En vaan tiedä luottaako tuohon sterilisaatioon vai onko järkevämpää mennä kohdun poistoon. Tiedän, että se on iso operaatio, mutta miten luotettavana voi pitää naisen sterilisaatiota?
Kommentit (28)
tähystyksellä kuitenkin leikattavalle suht "helppo". Istumatyöhön ei tarvitse saikkua kuin 2 viikkoa. Fyysiseen 4 viikkoa.
Tällä palstalla on vielä nuoria naisia ja ovat ennakkoluuloisia ja huhujen perusteella vain kertovat kokemuksia.
Mutta vuosien vieriessä moni näistäkin naisista tulee rukoilemaan kohdunpoistoa. Isolle osalle naisista kasvaa myöhemmin myoomia, tulee vuoto-ongelmia, kipuja, kohdunlaskeumia yms.
Olen naisvaltaisella alalla töissä, missä keski-ikä on 40-50v, joten kohdunpoiston läpikäyneitä löytyy n. 300 henkilön työpaikassa.
Yhtään katunutta en tiedä vaan pelkästään tyytyväisiä naisia ratkaisuunsa. Vuotohäiriöt ovat loppuneet, kuten kivutkin. Seksielämä parantunut.
Tuosta vaihdevuosien aikaistumisesta on vähän vaikea sanoa, koska kenelläkään ei vaihdevuodet ala naps vain jossain iässä. Yleensä on jo vuosia ennen jonkinlaisia häiriöitä.
Toinen vaihtoehto on tietenkin hormoonikierukka jos ei kohdunpoistoon pääse. Nykyään uuden pisteytyksen myötä kohdunpoistoon onkin tosi vaikea päästä ja kipujen ja vuotojen pitää olla tosi kovia. Myoomienkin annetaan kasvaa nykyään tosi isoiksi, ennen kuin leikataan.
Onneksi ehdin itse leikkaukseen ennen kuin tiukensivat ehtoja.
Ennen raskauksia, ei sopinut, aiheutti järkyttäviä kipuja, vaikka lääkärin mukaan sen ois pitänyt sopia, vaikken ole synnyttänyt. Toisen kerran testasin esikoisen jälkeen, mutta samat kivut, joten ei kiitos. Ja kierukan lisäksi miulle sopivia on minipillerit tai sit kondomi, mut minipillerit on siitä huonot, että minulla on migreeni 1-2kertaa kuussa ja sillon saatan hyvinkin oksentaa pillerin pois ja haluaisin varman ehkäisyn, en halua joutua tekemään aborttia enkä saattaa itseäni enää hengenvaaraan.
Tiedän siis kyllä kohdun poiston riskit, mutta siltikin se tuntuu varmemmalta.
ap
Käykö sulle esim kierukka tai muu ehkäisy?
En vaan tiedä luottaako tuohon sterilisaatioon vai onko järkevämpää mennä kohdun poistoon. Tiedän, että se on iso operaatio, mutta miten luotettavana voi pitää naisen sterilisaatiota?
ei niitä tehdä ilman lääketieteellistä syytä.
Jos se on jo steriili, niin miksi sun kohtu pitäisi poistaa? Vai kokeiletko muuta miestä välillä?
kohdun poiston, koska raskaus on minulle hengenvaarallinen ja lääkäri on sanonut, että tuon perusteella saan halutessani kohdunpoiston.
ap
Tuskin saat kohdunpoistoa ei niitä tehdä ilman lääketieteellistä syytä.
- emättimenpohja SAATTAA tosiaankin laskeutua ja näin aiheuttaa esim. virtsavaivoja, mutta harvoin näin käy./i]
Nimittäin on olemassa miehiä jotka haluavat naista jolla kaikki on paikallaan. Jotakin katoaa ikuisesti.
varmempi kuin sterilisaatio. Lisäksi kertoi, että hormonikierukka saattaa olla luuston kannalta kohdunpoistoa parempi ratkaisu runsaisiin kuukautisiin. Valitsin sterilisaation/kohdunpoiston sijaan hormonikierukan, enkä ole katunut.