Uskallankohan jättää 4,5v yksin sisälle...
...kun menen itse kolaamaan lunta ulos!
ollaan oltu jo yhdessä tälle päivälle 2 kertaa tuolla ulkona ja nyt pitäisi taas mennä pukkaamaan lunta vähän vähemmäksi. Ei viitsisi millään taas keskeyttää neidin leikkejä ja itsekkin sanoi ettei halua enää lähteä pihalle.
Vai antaisikohan vaan lumen kasaantua tuonne ja menis sitten illalla kun mies tulee kotiin..
Kommentit (16)
Kylllähän se muksu sutsieltä löytää. Vai pelkäätkö että sytyttää talon palamaan tms?
ulkona monesti omalla pihallamme, ja myös sisällä jos olen ollut ulkona esim. kesällä nurmikkoa leikkaamassa. ja hyvin on mennyt.
Meidän neitikin ulkoillut yksinään omassa pihassa jo viime kesänä, mutta silloin on ollut niin päin että minä näen hänet kokoajan. Nyt jos menen itse ulos niin minä en näe hänen tekemisiään.
Sen verran hän on aikaisemmin ollut yksin sisällä että olen käynyt postilaatikolla tai käyttänyt koiran pikaisesti tuossa pihalla pissalla. Ja silloinkin on joskus tullut ovelle katselemaan ja kertomaan asiansa, eli sen hän kyllä osaisi että tarvittaessa löytää minut.
-ap
Selität vaan lapselle, että jos tulee asiaa pitää tulla ovelle huutamaan (ja että jso tulee kakkahätää pitää etukäteen tulla kertomaan :-)
Ja käyt vaikka pari kertaa ovella kurkkaamassa varmuuden vuoksi.
on kyllä olemassa aika vastuuntuntoinen ja päiväkodissakin ovat sanoneet että neiti käyttäytyy kuin olisi jo nyt eskarissa vaikka ei mene vielä ensi syksynäkään eskariin. (Hän on siis ryhmässä jossa eskarit ovat samassa, muun ajan kuin eskariopetuksen) eli vertailupohjaa heillä on.
Toi kakkahätä huomaaminen oli kyllä aika hyvä juttu :) Kerran kun olin postilaatikolta kävelemässä niin neiti seisoi ulko-ovella housut kintuissa ja huuteli mulle että tule äiti nyt pyyhkimään :D Vois tosiaan neitille sanoa että tulet kertomaan jo ennenkuin olet sinne vessaan menossa...
oli tosi kiukkuinen kun lopulta kuulin oven läpi karjunnan ja tulin hätiin :-)
Nyt ymmärrän, miten niitä kasvatetaan ;)
t. kolmen äiti
No tuota johan sitä on alettu antamaan vähän itsenäisyyttä lapselle kun lapsi on jo pihalla leikkinyt yksin.. Mutta mielummin lähden itsenäisyyden antamisessa siitä että näen mitä lapsi silloin tekee kun hän yksin jää..
Enkä tuosta vaan jätä lasta yksin!
Ennemminkin tässäkin haen nyt kokemuksia että onko muiden lapset keksineet tehdä jotain typerää jos heidät on jätetty yksin sisälle hetkeksi, jotta osaisin ehkä itse minimoida sellaiset tilanteet ja ottaa ne huomioon.
T: Ap
Tietysti voit jättää. Meillä samanikäinen on jo kaksi kesää ulkoillut yksin omassa pihassa ja ollut yksin juuri esimerkiksi lumikolauksen ajan. Osaahan se lapsi avata oven ja hihkaista, jos on jotain hätänä...
Kyllähän sitä voi pelätä ihan mitä vaan, mutta kidnappaukset eivät näin kotioloissa ole ihan mun ykköspelkoja...
Roskat voin viedä ja postit hakea
Saunassa olen yrittänyt käydä nopeasti ovet auki (lasiovi), huonolla menestyksellä toisinaan, niin että poika katsoo esim. elokuvaa tai leikkii jotain kivaa leikkiä isomman sisaruksensa kanssa. Tulos on yleensä ollut jonkin sortin vesivahinko, tai maalatut / tussatut tapetit, tai keittön kaapeilla on vähintään käyty varastelemassa ja penkomassa
karkkia. Kynttilöitä meillä ei käytetä, ja tulitikut yms, pois saatavilta, mutta saksillakin saa hirvittävää tuhoa aikaan se on huomattu. Ja kiipeilyt ja majaviritykset ovat olleet hirvittäviä jo 5 min jälkeen.
Meidän tyttö vastaavassa iässä oli ihan ok, ja olisi voinut jättääkin sisälle siksi aikaa.
Tietysti voit jättää. Meillä samanikäinen on jo kaksi kesää ulkoillut yksin omassa pihassa ja ollut yksin juuri esimerkiksi lumikolauksen ajan. Osaahan se lapsi avata oven ja hihkaista, jos on jotain hätänä...
En oikein ymmärrä, miksei äiti voi sinne ulos lähteä ..
eskari-ikäinen ja 3.8v on keskenään just esim. kun kolaan pihan. Ulkoilee yhdessä ja hyvin on menny. Itekin joudun pihalla seisoskella kun kuopuskin tarttee ulkoilmaa(1.5v.) ja häntä en tohtis yksin jättää edes veljien seurassa. Eskari on aika rauhallinen ja vastuuntuntoinen,joten ehkä siks uskallan reilu kolmeveen jättää hänen kanssaan. Kolmevuotias on myös yksin ollut kun oon vieny kuopuksen nukkuun takapihalle. Näen hänet ikkunasta kuitenkin.
ulkoillut yksin tuon ikäisenä.