Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päästättekö vain yhden lapsen kyläilemään kerrallaan?

Vierailija
29.12.2009 |

Meillä 4 lasta, vanhin 7v, seuraava 5v, 2v sekä vauva.

Vanhinta lastamme pyydetään välillä kyläilemään tai reissaamaan sukulaisten/tuttavien kanssa. Ongelma on se, että emme voi päästää häntä, koska 5v on sitten kotona hankala kun ei ole leikkikaveria.

Päästättekö muut vanhimman lapsen yksin reissuun? Minä haluan, että 2 vanhinta lasta otetaan kummatkin mukaan.Tuntuu vain, että molemmat ei kelpaa..

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole päästäneet esikoista kyläilemään kavereille ilman siskoa, 5 v on muuten hankala kotona ja itkee.

että hän ei saa kaikkea mitä isompi saa. Ja että hän myös välillä saa jotain mitä isompi ei saa.

Minulla on kokemusta siitä miten pikkusisarus saa kaiken mitä minäkin, tyyliin uuden kellon (vaikka ei tarvitsisi) sen jälkeen kun minä olen saanut uuden kellon (tarpeeseen) syntymäpäivälahjaksi...

Että minä myös olin lapsenlikkana siskolleni kesällä kun minulla oli koulusta lomaa (meillä 6v ikäeroa). Että leiki siinä sitten kavereitten kanssa kun aina on se 6 vuotta nuorempi pikkusisko mukana... Tooosi kiva.

Vierailija
2/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko tämä provo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jotenkin ajatellut, että sisarukset olisivat paljon yhdessä. Ajatellut, et kun ovat kuin paita ja paeppu, niin olisivat niin vanhempinakin. Kävisivät leffat yhdessä, shoppailemassa jne.

Haluaisin, että olisivat parhaat kaverukset.

Esikoinen ei tiedä, ettei pääse kyläilemään vaikka pyydetty, kun en sitä hänelle kerro. Joten hän ei pety.

Vierailija
4/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole päästäneet esikoista kyläilemään kavereille ilman siskoa, 5 v on muuten hankala kotona ja itkee.

Siis esikoisen tehtävä onkin viihdyttää pikkusisarusta, että vanhempien ei tarvitse nähdä vaivaa?

niitä lapsia kannatta tehdä vain sen verran kun niitä jaksaa ja viitsii hoitaa.

Vierailija
5/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 4 ja 7-vuotiaat pojat jotka ovat tosi läheisiä. Kuin paita ja peppu nimenomaan. 7-vuotiaalla on omat kaverit, ja koska 4-vuotias ei voi omalta pihalta poistua ilman aikuista, harmittaahan se kun isommat lähtee pyöräilemään ja hän jää pihalle odottamaan kavereita. Mutta niin se vaan on. Isompi tietää että pieni odottaa heitä, ja siksi usein pyytää kaverit kotiin, jolloin pieni pääsee mukaan. Mutta joskus tarvitsee saada omia juttuja, jotta jaksaa pikkuvelejä. Pikkuveli on tietysti tottunut tähän, ja lohdutamme häntä sillä, että isompana hänelläkin on omia kavereita.

Vierailija
6/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen kouluun yksin vai tunkeeko 5 v itkupilli mukaan?

Vierailija
7/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä vähennä keskinäistä kiintymystä. meilläkin siskokset ovat kuin toisiinsa liimautuneet vaikka molemmilla on omia kavereita. Ethän vioi heitöää koulussakaan samalle luokalle laittaa.

Olen jotenkin ajatellut, että sisarukset olisivat paljon yhdessä. Ajatellut, et kun ovat kuin paita ja paeppu, niin olisivat niin vanhempinakin. Kävisivät leffat yhdessä, shoppailemassa jne. Haluaisin, että olisivat parhaat kaverukset. Esikoinen ei tiedä, ettei pääse kyläilemään vaikka pyydetty, kun en sitä hänelle kerro. Joten hän ei pety.

Vierailija
8/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarruksilla 2v ikäeroa, eikä isompi voi mennä yksin mihinkään, ettei pienemmälle tule paha mieli. Vaikka pienempi olisi kipeä, ei isosisarrus pääse ulos, ettei pikkusisarrusta harmita.

Vierailija
9/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niiden kanssa toimitaan. Auts. Ei ihme, että esikoisia sanotaan "harjoituskappaleiksi". Tämä esikoinen kärsii siitä asiasta näköjään edelleen aika rajusti

Vierailija
10/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt joululomalla vain vanhinta pyydettiin mökille mukaan. En päästänyt koska koko loma olisi yhtä tuskaa kotona kun 5-vuotias itkisi isosiskon perään. Ja sitä olisi pitänyt kestää monta päivää. Hänellä kun ei ole yhtään kaveria, jonka kanssa leikkiä.

Vierailija
11/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähennä lasten välistä kiintymystä - ennemminkin edistää. Ajatelkaa, kun ap:n esikoinen olisi lähdössä koulun luokkaretkelle keväällä, mutta kun ei voi, koska pienempikään ei pääse. Luokkakavereiden synttäreille voisi tulla kutsuja, mutta parin vuoden kuluessa onneksi luokkakavereiden vanhemmat osaavat jo olla laittamatta kutsua ap:n lapselle. Muut pääsevät alakoulun limudiskoon 11-vuotiaina, mutta ap:n esikoinen vasta 13-vuotiaana, kun sisko on 11v (hassua muuten mennä alakoulun diskoon yläkoululaisena, mutta näinkin voi elämässä näköjään käydä).

Ja sitten kun tuo esikoinen tajuaa, että kaikki hänen elämässään on mennyt pieleen pikkusisaruksen takia, niin sisarusten välit voivat olla pitkälle aikuisuuteen melko viileät

Vierailija
12/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tällä kertaa niin itsekäs etten halunnut pilata joululomaani.

Vierailija
13/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pienempi saa tyytyä vanhempiensa seuraan. Tiedän, että on kuin takiainen kiinni minussa, mutta on isommalle iso juttu että pääsee välillä yksin mummille.

Tulee se pienemmänkin vuoro vielä aikanaan:)

Vierailija
14/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten. Mä kyllä päästäisin, mutta sä teet itse ratkaisusi. Pääasia että isommallakin saa olla omia juttuja..:)

Vierailija
15/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kylään pyydetään vain vanhempaa lasta, ei välttämättä ole pyytäjästäkään kiva, että mukaan tulee myös nuorempi/nuoremmat.

Meillä on joskus käynyt siten, että lapsemme on pyytänyt kylään vanhempaa lasta (+ muita ikäisiään), joka ei ole päässyt, koska nuorempi ei ole saanut kutsua. Näin ollen vanhempikaan ei pääse, sillä mielestäni meilläkin on oikeus välillä pyytää vain lapsen kavereita. Tällöin on vähän säälittänyt pois jäänyt.

Vierailija
16/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempaa lasta pyydettiin yökylään tuttaville. 5v tuntee perheen hyvin ja olisi pahoittanut mielen, jos isompi olisi lähtenyt yksin.

Ehkä minun pitäisi antaa esikoiselle enemmän omaa aikaa. Kiitos viesteistänne!

Vierailija
17/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävälläni on kaksi lasta 7 v ja 5v ja koska tämä nuorempi ei millään siedä että isompi menee minnekään yksin (kavereille, synttäreille jne) niin äitinsä on päättänyt että aina on kutsuttava kummatkin tai sitten ei tule kumpikaan. Nyt isompi on koulussa ja kaveripiiri laajentunut. Tilanne on nyt se että tyttö ei pääse yksillekään kaverisynttäreille sillä eihän hänen koulukaverit hänen pikkusiskoaan "älyä" kutsua mukaan. Viimeksi kävi niin että yksi hänen luokkakaverinsa sanoi että "en viitsi sulle edes kutsua antaa kun sää et kuisteskaa pääse". Ja tyttö kärsii. Äidin kanssa on asiasta juteltu mutta hän perustelee ratkaisuaan sillä että 5 v itkisi ja huutaisi niin kanalasti että hän ei sitä kestä.

Vierailija
18/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempaa lasta pyydettiin yökylään tuttaville. 5v tuntee perheen hyvin ja olisi pahoittanut mielen, jos isompi olisi lähtenyt yksin.

Ehkä minun pitäisi antaa esikoiselle enemmän omaa aikaa. Kiitos viesteistänne!

samaten kuin muillekin lapsille (oman ikänsä mukaisest, 5v voisi jo kyläillä myös yksin, pienimmille riittäisi aika vanhemman kanssa kaksin). Jokaiselle siis aikaa myös erossa muista sisaruksistaan...

Vierailija
19/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä myös 5v. Olen pyytänyt kummilasta ties minne, mutta eivät päästä ilman pikkusiskoa. Ja minä en taas jaksa katsoa kahta lasta vaan haluaisin vain toisen. Itsellä kummilapsen ikäinen lapsi ja voisisvat leikkiä keskenään meillä. Jos joudun ottamaan myös pikkusiskon, menee riehumiseksi. Näin ollen, en pyydä enää kummilastani meille tai muualle. harmi!

Vierailija
20/33 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan ei tää niinkään liity välttämättä, mut sama on lahjoissa. Tuntuu, et jos lapsella on muita sisaruksia (esim. se kummilapsi) niin sitten pitää muillekkin hommata. Meidän kummipojalla on neljä vanhempaa siskoa, itse olen opiskelija ja elämme mieheni kustanuksella aika pitkälti, tuet kun on niin surkeat, tuntuu et aina jos ostamme jotain kummipojalle,niin siskot katsovat vieressä kateellisina ja heidän äitinsä antaa ymmärtää et on pettynyt ettei tytöt saaneet mitään "lohdutuspalkintoa"! Ja tulevaisuudessa ei ole aikomustakaan (kummipoika onneksi vielä vasta reilu 1v) pyytää ikinä sisaruksia meille yökylään tms. kun kummipoikaa pyydetään. Ei se ole muiden vika jos vanhemmat eivät kestä lapsiaan silloin kun yksi heistä on pitämässä vähän välimatkaa muihin ja nauttimassa elämästään! Enkä itse henk.kohtaisesta ottaisi vastuulleni sen kummipojan lisäksi neljää muuta lasta. Lapsia ei saisi suosia tms. mutta onhan se eri asia, jos ei olla kaveria tietynikäisten kanssa tms. Ja yksi lapsi kutsutaan vain perheestä jonnekkin. Kyllä hekin ansaitsevat muista lomaa vaikkeivat vanhemmat sitä "kestäisi".

Perheessä myös 5v. Olen pyytänyt kummilasta ties minne, mutta eivät päästä ilman pikkusiskoa. Ja minä en taas jaksa katsoa kahta lasta vaan haluaisin vain toisen. Itsellä kummilapsen ikäinen lapsi ja voisisvat leikkiä keskenään meillä. Jos joudun ottamaan myös pikkusiskon, menee riehumiseksi. Näin ollen, en pyydä enää kummilastani meille tai muualle. harmi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme