Jos löytäisit lomakon, jossa 5000 e rahaa, palauttaisitko omistajalleen?
Mä palauttaisin ilman muuta.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1841318&pos=h…
Kommentit (58)
Myönnän, olen ahne.
Kortit tuhoaisin ettei niistä tulisi ongelmia omistajalle mutta rahat pitäisin.
Väärin tekisin, sen tiedän.
mutta muutoin pistäisin omaan taskuun tässä taloudellisessa tilanteessa (= olen työtön ja tuloton kahden lapsen äiti, joka miettii kuumeisesti mistä rahat seuraavaan kauppareissuun).
Ikävä huomata itsessään moista moraalin rappeutumista : /
Nämä sitten kasvattavat lapsia, todennäköisesti tyyliin "tee niinkuin minä sanon, älä niinkuin minä teen". Ei tule onnistumaan. Kammottavaa.
Mä myönnän, että en palauttaisi. Kortit yms. toki päätykööt takaisin omistajalleen, mut käteinen raha löytäis tiensä mun taskun pohjalle.
Taidan ollakin keskivertoon nähden huono, ahne, itsekäs, luihu yksilö, ainakin mitä tähän vertausotantaan tulee. Köyhäkin oon, vaikka edes se ei näyttäis olevaan mikään puolustus. No. Ainakin oon rehellinen...
Teen ihmisille sen minkä toivoisin itsellenikin tehtävän.
ei tarvitsisi miettiä sekuntiakaan.
Lompakon palauttaisin, mutta ilman rahoja.
sen siis palauttaisin. käteiset jäis omaan käteen :)
En olisi tosiaan uskonut, että tällaiseksi on touhu mennyt. Nämä itsekkäät, moraalittomat mammat saattavat olla lasteni kavereiden vanhempia. :-O Voiko olla tottakaan.
Itse olen kerran vahingossa pudottanut lompakon koulun vessaan. Olin silloin parikymppinen opiskelija ja kaikki kortit oli siellä ja rahaakin aika paljon eli muistaakseni ainakin satanen. Ihmettelin kotona missä lompakko on ja soitin koululle ja joku oli palauttanut sen sinne. Mitään ei ollut ottanut. Toki kun rahaa ei ollut tuon enempää niin enemmän olisi harmittanut kaikkien korttien uusiminen. eli jos löytäisin lompakon niin palauttaisin sen ainakin korttien takia. Lähettäisin vaikka postissa poliisille, koska tuskin kehtaisin tyhjää lompakkoa viedä ilman rahoja poliisille. Jotenkin ajattelisin, että poliisikin varmaan ajattelee, että olen itse ne rahat ottanut.
Taloudellinen tilanne on tosi surkea tällä hetkellä ja kyllä houkuttelisi tuo 5 000 tai vaikka tonni. Yrittäisin katsella kenen lompakko on, jos vaikka kortteja siellä ja googlettaisin henkilöä. Jos vaikuttaisi varakkaalta niin voi olla, että veisin rahat. Kuulostaa hirveältä.. mutta olisi mulle hirveä helpotus tähän rahatilanteeseen. Mutta jos taas näyttäisi siltä, että rahat jonkun mummon tai köyhemmän niin palauttaisin rahoineen.
siitä kenen henkilöpaperit siellä lompakkossa on, mummon eläkerahoja ei olisi sydäntä tyhjätä. Haluaisin sanoa että tietysti palauttaisin mutta luultavasti ottaisin rahat, maksaisin laskuja ja potisin hirvittävän huonoa omatuntoa. Ääh. Tuli huono-omatunto nyt jo:(
Nykyään... Jos olisin varma etten jää kiinni, niin pitäisi rahat itse.
Kyllä tulis tarpeeseen tollainen rahasumma ja varmasti tekis mieli pitää itsellä. Mutta todennäköisesti palauttaisin, koska voi tosiaan olla jonkun vanhuksen säästöt tms. Ja toivoisi itselle tehtävän saman, jos olis niin typerä että tuollaisia summia mukanaan kantaisi. Mut sitten jos oliskin jonkun jolle tuollainen summa on tosiaan vain taskurahaa niin kyllä vois juilia jälkeenpäin että miks pitikin mennä palauttamaan.
Käteiset pitäisin itse, ihan varmasti! Olen itsekin hukannut monta sataa euroa, eikä kukaan ole koskaan mitään palautellut, joten vahinko kiertämään vaan.
Jos jonkun nokiainssin, niin itsellä pitäisin. jos taas jonkun mummon elinikäiset säästöt, voisin ehkä postitse palauttaa 90%.
Päinvastoin: Nokiainssi on tehnyt paljon todennäköisemmin hilloa/veroja yhteiskunnan hyväksi kuin joku jyväjemmarimummo.
Nyt, kun olen todella tukalassa taloudellisessa tilanteessa, ei vastaus olekaan ihan yhtä selvä. Luultavasti ottaisin käteiset ja varmistaisin perheelle elannon taas vähäksi aikaa...
Mitä vähemmän ihmisellä on hävittävää, sitä suurempia riskejä hän on valmis ottamaan.
Minun omatunto ei antaisi mulle minkäänlaista rauhaa, jos ottaisin rahat.
Ja taloudellinen tilanne on huono, on ollut sitä viimeiset 10 vuotta, mutta silti. Ennemmin lasken pennejä, en kestäisi sitä omantunnon kolkutusta.
25v. takaperin eräs mies hävitti kauppaan lompakon ja siellä oli rahaa yli 4000mk. Siihen aikaan iso raha.
Mies haki lompakon ja ei edes kiittänyt. Oli väärin että sai rahat takaisin, kun ei edes osaa kiitosta sanoa. Eräs asiakas löysi lompakon ja palutti sen minulle myyjälle ja minä vein sen kauppiaalle.