Mä juon liikaa. Mikä avuksi?
Olen jatkuvasti aika kireä ja heti kun otan oluen/viinilasillisen tai pari, elämä on yhtä aurinkoa. Mikään ei ahdista eikä kiristä.
Jaksan lasten kanssa paremmin ja kotityötkin sujuvat leikiten. Miehellekin olen todella mukava.
Normaalisti olen jatkuvasti hiukan äreä, varsinkin miehelle. Ja koko ajan vain mietin, milloin voin ottaa lasillisen.
Arkisin pyrin hillitsemään juomistani ja en ota sitä ensimmäistäkään, mutta todella helposti keksin itselleni syyn ottaa lasillinen. Sitten onkin helppo ottaa pari lasillista lisää. Viikonloppuisin useampikin, mutta varsinaisia kännejä vedän todella harvoin, silloinkin baarissa.
En oikeastaan edes halua eroon juomisesta, olo on niin hyvä. Tiedostan kuitenkin, ettei tämä ole aivan normaalia alkoholin käyttöä ja pelkään terveyteni puolesta. Alkoholi hallitsee aika lailla elämääni. Vältän esim. viikonloppuiltaisin vierailuja, kun silloin en voi juoda. Mutta jos on joskus "pakko" lähteä johonkin, pärjään hyvin juomattakin ja otan vasta myöhemmin pari.
Nyt ajattelin, että jos vuoden vaihteen jälkeen yrittäisin vähentää juomistani, mutta kuinka onnistuisin? Mistä löytäisin sen ilon elämääni?
Elämässäni ei ole mitään vialla, ihanat lapset, ihan ok mies, hyvä työpaikka, ei isompia taloudellisia ongelmia.
Kommentit (30)
Jos en siis arkisin jois yhtään, voisin huolettaa ottaa sen muutaman viikonloppuna. Jos tissuttelen viikolla, en voi ottaa viikonloppuna.
Se vois mulla ehkä toimia.
En usko, et pystyisin kokonaan lopettamaan alkoholin käyttöä.
ap
kaltaisellesi tapaukselle vähentäminen on parempi kuin kokonaan lopettaminen. Tee päätös vähentää vähintään kohtuukäytön rajoihin mahtuvaksi. Alkon sivuilta löytyy ideoita ja taulukoita.
jos vuosia (raskausaikoja lukuunottamatta) nauttinut lähes joka ilta yhden lasin viiniä tai keskioluen. Nyt kuitenkin viimeisen vuoden aikana määrät ovat pikkuhiljaa nousseet ja nyt saattaa mennä kaksi-kolme lasiakin illassa. Tosin saatan pitää myös useamman päivän, etten juo ollenkaan. Kohtuukäytön rajat eivät vielä kohdallani ylity, mutta hieman kuitenkin huolestuttaa. Olen itse miettinyt, että olisi ehkä viisasta pitää reilu tauko juomisesta ihan näyttääkseen, että se onnistuu, tyyliin kolme kuukautta. Ehkä teen sen heti uuden vuoden jälkeen:)
Humalassa en ole juonut itseäni varmaan 10 vuoteen.
Glögimukiin glögin sijaan jouluteetä tai joulukahvia.
Siiderilasiin voi laittaa alkoholitontakin siideriä.
Viinilasin täytät mitan kanssa, ei lorauksia noin vaan, hups, mitä annoksia tulee vapaalla kädellä.
Oma harrastus, mieluihin liikuntajuttu, siihen menee pari iltaa viikosta. Vaikka lenkillä käyt, jos ei muuta, sen jälkeen tekee mieli vettä, vettä ja hyvää ruokaa.
Itse pidin alkuun myös xls/ppt taulukkoa ja graafia juomien määrästä. Tiputin viikkoannokset 20-25 annoksesta silteen, että max 10 annosta saa mennä viikossa. Riskirajana pidetään 15 annosta/viikko.
Itse teen niin, että viikonloppuna saan juoda enemmän. Arkisin pidän muutaman alkottoman päivän ja muina päivinä otan lasin, max 2 viiniä. Viikonloppuisinkin, jos ei ole vieraita tms sosiaalista valvomista ja juopottelua, rajoitan alkon käytön siihen 2-4 annosta. Kannattaa laskea, että pääsääntöisesti pysyisi ne kohtukäytön rajat. Aikaisemmin olen juonut enemmän, mutta nyt pysyy kohtuurajoissa. Nykyään tosi harvoin tulee juotua baareissa tai muuten vierailuilla. Ja muutama kunnon humala vuodessa ei nyt kamalan paha ole.
Mitä muuta motivaatiota tarvitset?
Oletko juonut tänään?
Ongelma onkin se, että kun ei ole oikein motivaatiota lopettaa.
Olen niin paljon rennompi, kun otan lasillisen tai pari, että on vaikea löytää syytä lopettaa.
Mut huolissani olen omasta juomisestani...
ap
Jos et pysty yksin lopettamaan, niin hae ammattiapua, AA-kerho tms. Netistäkin löytyy ryhmiä.
Mähän tiedän itsekin, että juon liikaa. Mutta kuinka vähentää tai lopettaa kokonaan? ap
Mut meen huomenna töihin eli ei kuuluis ottaa yhtään tai max. yks saunakalja.
Vertaistukikin saattais auttaa ;)
ap
täällä kolmonen ja samoja neuvoja oisin vailla. 6 olut menossa. huoh
Mutta ei tässä mitkään moraalisaarnat auta, tiedän itsekin ongelman. Ja olen ollut tässä ketjussa täysin rehellinen juomistavoistani.
Mutta ehkä mun kohdalla toimivin olisi tuo viikkoannosten rajoittaminen, se vois onnistua. Pystyn ehkä normiviikolla pysymään oikein skarppaamalla jotenkuten kohtuukäytönrajoissa, mut näin pyhinä yms. lipsuu kyllä yli ja paljon...
ap
Mitä muuta motivaatiota tarvitset? Oletko juonut tänään?
Ongelma onkin se, että kun ei ole oikein motivaatiota lopettaa. Olen niin paljon rennompi, kun otan lasillisen tai pari, että on vaikea löytää syytä lopettaa. Mut huolissani olen omasta juomisestani... ap
Jos et pysty yksin lopettamaan, niin hae ammattiapua, AA-kerho tms. Netistäkin löytyy ryhmiä.
Mähän tiedän itsekin, että juon liikaa. Mutta kuinka vähentää tai lopettaa kokonaan? ap
monta opiskeluaikaista ystävää, jotka käyttivät noin kymmenkunta vuotta reilummankautta alkoholia sekä viikolla että viikonloppuisin (ensin opiskelijariennoissa ja sitten muuten vain). Jäi tavaksi. Nyt tunnen heistä kolme, jotka ovat masentuineita ja psykiatrinsa ovat sanoneet, että kahden henkilön erittäin vaikeat unihäiriöt (joihin eivät edes lääkkeet tahdo tehota) todennäköisesti juontuvat erittäin runsaasta alkoholinkäytöstä :(. Luultavasti joutuvat loppuelämänsä kärsimään vaikeasta unettomuudesta ja se on karseaa.
Tosin nukun todella kevyesti, mutta se jäi lasten saamisen jälkeen päälle. Nukahdan hyvin ja helposti ja vaikka heräilen helposti, nukahdan uudelleen nopeasti.
ap
monta opiskeluaikaista ystävää, jotka käyttivät noin kymmenkunta vuotta reilummankautta alkoholia sekä viikolla että viikonloppuisin (ensin opiskelijariennoissa ja sitten muuten vain). Jäi tavaksi. Nyt tunnen heistä kolme, jotka ovat masentuineita ja psykiatrinsa ovat sanoneet, että kahden henkilön erittäin vaikeat unihäiriöt (joihin eivät edes lääkkeet tahdo tehota) todennäköisesti juontuvat erittäin runsaasta alkoholinkäytöstä :(. Luultavasti joutuvat loppuelämänsä kärsimään vaikeasta unettomuudesta ja se on karseaa.
täällä kolmonen ja samoja neuvoja oisin vailla. 6 olut menossa. huoh