Miten voisi opettaa vitosluokkalaiselle matikan taitoja? Todistukseen
tuli kutonen. Siis joku "inspiroiva" tapa. Ehdotuksia?!?
Kommentit (6)
Olen opettanut vitosia paljon ja sanon usein niin oppilaille kuin vanhemmille, että matikassa tarvitaan enemmän takapuolen päällä istumista kuin erityisen terävää laskupäätä. Mitä enemmän istutaan ja pohditaan tai lasketaan ja rutinoidutaan sitä nopeammin aivoihin syntyy uusia nopeita matikkaratoja. Tämä siis mun näkemykseni, mielenkiinnolla seuraan, jos jollakin on jotakin inspiroivaa vinkkiä. Luokilla 1-3 on enemmän toiminnallista matikkaa. Itse olen pitänyt paljon mm. kauppaleikkejä. Vielä yksi asia: KERTOTAULUT ON OSATTAVA. Kuulustele niitä, jos eivät vielä suju. Kertotauluihin löytyy pelejä ym.
niin käykää tsekkaamassa koulukanavan sivuja. Sieltä löytyy eri luokille harjoituksia eri aihepiireihin. Voi aloittaa alemman luokan tehtävistä, mikäli jossain vanhassa jutussa on osaamisessa aukkoja.
Tutustu tällä sivulla mainittuihin peleihin. Osaan näistä pitää rekisteröityä, mutta se on muodollinen ja helppo toimenpide. Lukimat, Numerorata, Ekamatikka ja Neure harjoittavat matikkataitoja eri tavalla ja lapsen taipumusten mukaan niistä kannattaa valita sopivat. Monesti nykylapsille matikankin opettelu on mukavampaa nettipelin kautta. Jatkoa varten kertotaulu on tosiaankin kaiken matikkatiedon a ja o.
http://www.edu.fi/oppimateriaalit/neure/
Tässä jotain ehdotuksia:
1) erilaiset nettipelit
2) ostakaa rinnakkaiskirja, jolla harjoittelette lisää, kun on rinnakkaiskirjasta vaikka 10 sivua tehty, niin sitten saa jonkun palkinnon - Tammen kirja on paras kirjasarja tutkitusti, joten ostakaa se, jos teillä ei ole se lapsella koulussa käytössä, toki wsoy:ltä ja otavalta löytyy myös rinnakkaiskirjat
3) harjoitelkaa asioita käytännön elämän kautta, moni oppii esim. rahojen avulla hyvin laskuja
4) pitkää pinnaa ja harjoittelua, paikallaan istuminen on pop ja samoin onnistumisen elämykset
5) jos rahaa piisaa, niin palkatkaa kotiin kotiopettaja - ulkopuoliselle ei kiukutella niin paljon kuin omalle vanhemmalle
6) pyytäkää opettajalta tukiopetusta tai jos tuntuu, että oppilaalla on oikeasti matemaattisissa aineissa ongelmia, niin sitten vaikka erityisopettajalta pienryhmäopetusta
Mutta tehkää läksyt yhdessä. Toistoa, toistoa ja paljon neuvomista.