imetys ei onnistu!
kolmas lapseni ei ole vielä edes neljää viikkoa vanha, mutta suunnittelen jo imetyksen lopettamista. Kun ei onnistu, niin ei! Imuote on väärä, enkä saa sitä korjattua, vaikka mikä olisi. Imetys sattuu niin, että itkemme parhaimmillamme molemmat -vauva turhautumistaan ja minä kipua. Tämä lapsi on perheessämme kolmas, en voi omistautua vain hänelle ja imetykselle (enkä jaksa uskoa, että se edes auttaisi, kaikki tietämäni temput olen tuloksetta tehnyt otteen korjaamiseksi...), kun isommatkin tarvitsevat äidin aikaa ja huomiota. Harmittaa ja surettaa, mut näin tää nyt varmaan menee...
Kommentit (9)
Se pelasti meillä imetyksen.
Poika kiskoi ja natusti ja minä irvistelin.
Kumi "tasoitti" tilanteen ja poikakin sai kunnon otteen.
He voivat tulla vaikka kotiinkin neuvomaan siinä imetysotteessa. En luovuttaisi vielä, pääset niin paljon helpommalla, jos saat imetyksen onnistumaan.
Meillä kuopus syntyi keskosena, eikä imettämisestä aluksi meinannut tulla mitään. Sain kuitenkin käyttööni pumpun, jolla sitten tasapainottelin sen aikaa, että vauvan suu kasvoi riittävän isoksi. Tässä vei ehkä sen 5-6viikoa, mutta nyt imettäminen sujuu. Se hyvä puoli tässä todellakin on ollut, että se kivuliain alkuvaihe jäi väliin.
Esikoista ja kakkosta en onnistunut imettämään kuin osittain hikisen kolme kk, kolmatta imetinkin sitten hurjat kaksi vuotta... Se kolmas kerta oli alussa myös hankalaa ja kivuliasta, mutta onneksi sen kesti.
Kaikki mahdolliset ja mahdottomat asennot olen kokeillut (olen imettänyt kaksi vanhempaa lasta noin vuoden vanhaksi, että periaatteessa imetys on kyllä tuttua puuhaa), samoin rintakumilla (ei onnistu senkään vertaa kuin ilman -vauva ei saa otetta ollenkaan) ja myös imetystukihenkilö on kyläillyt (yhdessä ihmettelimme, että päällepäin kaikki näyttäisi olevan ok, mutta sattuu vaan. Sormella kokeilemalla huomasin, että vauva pumppaa rintaa ikenillä ja siksi siis sattuu...). Olen nyt tehnyt niin, että pumppaan maitoa ja annan pullosta, mutta korviketta menee lisäksi. Mahtaako tuotanto pysyä yllä vain pumppaamalla?
Mietin että kun olet noin kokenut imettäjä kuitenkin että oliskos vauvalla joku ongelma? Jos veisit vielä tarkistuttamaan lapsen jollekin pätevälle lääkärille ja katsoisi kielijänteen, kitalaen yms. että onko vauvalla jotain häikkää mikä vaikeuttaa imemistä? En tiedä asiasta sen enempää mutta ystäväni vauvalla oli kireä kielijänne joka olisi vaikeuttanut imetystä ja napsaisivat sen laitoksella poikki. Voi myös vaikeuttaa puhumista myöhemmin se kireä kielijänne.
sillä kieli tulee suusta ulos ihan reilusti ja pitkälle... Väärä imuote on syntynyt varmaan heti alkuunsa, kun tyttö joutui keskolaan ensimmäisiksi 4 päiväksi ja siellä ruokinta tapahtui pullosta...
ap
Älä tunne huonoa omaatuntoa jostain imetyksestä. Korvikkeet on ihan hyviä nykyään ja niin pitkään kun saat pumpattua lisäksi omaa tuotantoa, niin sehän on vain plussaa.
Pumpatessa kannattaa kiinnittää huomiota omaan ruokavalioon ja juomisiin. Varsinkin kun lapsi ei nyt itse tilaa itselleen lisää maitoa, olisi sinun koetettava luoda keinotekoisesti pari tiheän imun kautta. Eli lypsät vain useammin ja tyhjemmäksi. Tehostaaksesi tätä, käytä niitä rintojen pakkautumiseenkin käytettäviä lypsykonsteja. Eli ennen lypsyä lämmitä rinnat hyvin, lypsä lämpimässä suihkussa tai saunassa ja pidä rinnoilla lämpöhauteita tai kaalinlehtiä.
Ruoan pitäisi olla monipuolista ja ennen kaikkea tärkeintä olisi se, että muistaisit syödä säännöllisesti. Juominen olisi tärkeää, jotta saisit maitomäärät ylläpidettyä ja mielellään jopa kasvatettua. Eli yli 3 litraa päivässä ehdottomasti!! Muulloinkin kuin tiheän imun kautena.
Tsemppiä!!!
Kaikki mahdolliset ja mahdottomat asennot olen kokeillut (olen imettänyt kaksi vanhempaa lasta noin vuoden vanhaksi, että periaatteessa imetys on kyllä tuttua puuhaa), samoin rintakumilla (ei onnistu senkään vertaa kuin ilman -vauva ei saa otetta ollenkaan) ja myös imetystukihenkilö on kyläillyt (yhdessä ihmettelimme, että päällepäin kaikki näyttäisi olevan ok, mutta sattuu vaan. Sormella kokeilemalla huomasin, että vauva pumppaa rintaa ikenillä ja siksi siis sattuu...). Olen nyt tehnyt niin, että pumppaan maitoa ja annan pullosta, mutta korviketta menee lisäksi. Mahtaako tuotanto pysyä yllä vain pumppaamalla?
että vauva on kainalossasi, eli tavallaan väärin päin.
auttoi ainakin minulla kun vauva ei ollut oppia oikeaa otetta.