Olenko ihan outo kun minulle äitinä riittää, että lapsistani tulisi
oikeudenmukaisia kunnon kansalaisia jotka voivat hyvin? Panostan kasvattamaan heitä niin, että oppisivat kunnioittamaan muita ihmisiä, erilaisuutta, erilaisia tapoja elää. Tahdon, että heistä tulee sellaisia etteivät ylenkatso ketään ja auttavat ihmistä hädässä. Tahdon, että tulevat aikanaan elättämään itsensä työtä tekemällä. Opetan arvostamaan rehellisyyttä, ystävällisyyttä, reiluutta ja kunnioittamaan lakia. Silti tietenkään huumoria ja iloa unohtamatta, koska ne auttavat jaksamaan ja iloitsemaan elämästä.
Minulle on sama tekeekö lapseni lapsia 20v vai 40v ja tuleeko hänestä akateeminen vai duunari.
Kommentit (22)
Lisäisin tuohon vielä perhearvojen kunnioittamisen, rakkauden, anteeksipyytämisen ja -antamisen tärkeyden, terveen itserakkauden ja luonnosta huolehtimisen.
Ulkoiset asiat ovat todellakin yhdentekeviä.
Mun miehellä ei niitä ainakaan ole, mutta kait se johtuu siitä, ettei ole valmistunut vielä.
Onko 2 vähän tyhmä?
sama mitä heistä tulee ja kuitenkin odotat heiltä akateemisten käytöstapoja?!
Tuskin käytöstavoilla on mitään tekemistä koulutuksen kanssa...
Meillä myös lapset kasvatetaan hyvin, ja yritän hyväksyä lasten ratkaisut elämässään, vaikka ei varmasti ole aina helppoa katsoa vierestä, kun tekevät "virheitä."
Enkä ole ap
Lisäisin tuohon vielä perhearvojen kunnioittamisen, rakkauden, anteeksipyytämisen ja -antamisen tärkeyden, terveen itserakkauden ja luonnosta huolehtimisen. Ulkoiset asiat ovat todellakin yhdentekeviä.
No mulla on muutama sukulainen, jotka ei ole edes ammattikoulua käyneet, ja kyllä se valitettavasti niistä käytöstavoista näkyy... Ei osata tervehtiä, ei keskustella ihmisten kanssa.
En voisi kuvitellakaan, että esim perhejuhlissa akateemisten teinilapset rynnii kahvipöytään joka on tarkoitettu isovanhemmille ja vanhemmille, mutta kyllä amisten kakaroilta onnistuu. Eikä vanhemmat edes tajua sanoa, että menkääs nuoriso muualle, tämä on aikuisten pöytä.
Kastejuhlaan tullaan sukat jalassa ja arkivaatteissa, hiljattain äitinsä menettäneeltä kysytään, että Ootkos käynyt syömässä luusoppaa (=viemässä haudalle kukkia) ja sitten vielä remakkaa naurua päälle jne. Voisin jatkaa esimerkkejä amisten törppöydestä loputtomiin.
Ehkä mulla on sitten vaan ollut huono säkä, kun olen huomannut että huonosti koulutetut eivät osaa ottaa toisia huomioon. Hienoa, jos teillä muilla on ystäväpiirissänne amiksia tai kouluja käymättömiä, jotka osaa käyttäytyä. Mulla on valitettavsti toisenlaisia kokemuksia.
Ettekö tienneet että yliopistossa opiskellaan hyviä tapoja, ne tulee sitten tutkinnon päälle ja siitä saa sellasen todistuksen, että on akateemisten käytöstavat hallussa :D Esim. teekkaribileissä voi niitä käydä harjoittelemassa...
Ei siihen mun mielestä koulutus vaikuta..Mun lapsia on aina kehuttu että osaavat käyttäytyä hyvin vaikka olenkin yksinhuoltaja ja en todellakaan mikään akateemiseti koulutettu.
Ettekö tienneet että yliopistossa opiskellaan hyviä tapoja, ne tulee sitten tutkinnon päälle ja siitä saa sellasen todistuksen, että on akateemisten käytöstavat hallussa :D Esim. teekkaribileissä voi niitä käydä harjoittelemassa...
kun ne hyvät tavat tulee siitä, että on tekemisissä ihmisten kanssa, jotka odottaa sulta hyvää käytöstä. Kyllä sitä hyvien tapojen opiskeluksi voisi sanoa, vaikkei siitä kukaan luentoa pidäkään. Teekkaribileissä päästetään vapaalle, teekkaribileet tuskin on kellään pääaineena :)
ja kumpikaan ei osaa tervehtiä. Esimieheni ei koskaan sano huomenta, moi tms. Tuijottaa vain. Lisäksi hänen kirjalliset tuotoksensa ovat mahdottomia ymmärtää, sekä mun, että myös akateemisten.
Itse en ole akateeminen, mutta en myöskään amis tai kouluttamaton. Ja edelleen olen sitä mieltä, että koulutus ja käytöstavat ei suoraan liity toisiinsa.
Toki voi olla niin, että huonommin koulutetut eivät useammin opeta käytöstapoja lapsilleen, mutta ei se mikään automaatti ole. Varmasti jokaisessa yhteiskuntaluokassa on hyvin ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä.
No mulla on muutama sukulainen, jotka ei ole edes ammattikoulua käyneet, ja kyllä se valitettavasti niistä käytöstavoista näkyy... Ei osata tervehtiä, ei keskustella ihmisten kanssa. En voisi kuvitellakaan, että esim perhejuhlissa akateemisten teinilapset rynnii kahvipöytään joka on tarkoitettu isovanhemmille ja vanhemmille, mutta kyllä amisten kakaroilta onnistuu. Eikä vanhemmat edes tajua sanoa, että menkääs nuoriso muualle, tämä on aikuisten pöytä. Kastejuhlaan tullaan sukat jalassa ja arkivaatteissa, hiljattain äitinsä menettäneeltä kysytään, että Ootkos käynyt syömässä luusoppaa (=viemässä haudalle kukkia) ja sitten vielä remakkaa naurua päälle jne. Voisin jatkaa esimerkkejä amisten törppöydestä loputtomiin. Ehkä mulla on sitten vaan ollut huono säkä, kun olen huomannut että huonosti koulutetut eivät osaa ottaa toisia huomioon. Hienoa, jos teillä muilla on ystäväpiirissänne amiksia tai kouluja käymättömiä, jotka osaa käyttäytyä. Mulla on valitettavsti toisenlaisia kokemuksia.
Minulle on sama tekeekö lapseni lapsia 20v vai 40v ja tuleeko hänestä akateeminen vai duunari.
...mutta ei minun lapseni tarvitse tehdä lapsia lainkaan. Pääasia, että pystyy elämään sovussa itsensä ja ympäristönsä kanssa.
akateemiset on. Sydämen sivistys ja suvaitsevaisuus vähemmän koulutettuja kohtaan loistaa joka viestissä. Palstan akateemiset eivät ole pinnallisia vaan kaunista käytöstä palstallakin noudattavia ihmisiä, joilla on arvojärjestys kohdillaan... buahahahaaa..
Ts. jos aiemmin kuvittelinkin akateemisten olevan hyväkäytöksisiä niin kyllä se totuus on viimeistään täällä tullut julki.
niin monilla akateemisilla on kyllä hallussaan kaikki mielistelykonstit. Pinta on siloista ja kaunista, mutta pinnan sisällä on usein aika häijyä tavaraa.
Osataan kaikki pienetkin etikettisäännöt, mutta sitten kuitenkin ylenkatsotaan muita ja ollaan niin olevinaan.
Minä itse pidän arvossa sitä oikeasti hyvää käytöstä, joka tulee sydämestä. Sitä miten muita ihmisiä kohdellaan ja arvostetaan ja nähdään pintaa syvemmälle. Sitä, että kunnioitetaan ja suvaitaan erilaisiakin tapoja elää ja olla ihminen. Esim. kalliiden lahjojen ostaminen ja etikettien mukaan toimiminen ei ole sitä mitä todella arvostan, vaan se että ihan oikeasti ottaa toisen ihmisen huomioon ja arvostaa häntä.
Minun omat vanhempani ovat ikänsä olleen vain maanviljelijöitä, mutta silti he ovat todella lämminsydämisiä ja hyväkäytöksisiä ihmisiä. Ehkäpä heillä menisi ns. sormi suuhun jos ravintolassa olisi lautasen vieressä seitsemät erilaiset aterimet, mutta he tietäisivät miten toimia esim. kiusaamistapauksissa (uskaltaisivat puolustaa ja auttaa kiusatuksi joutunutta), he eivät koskaan ole arvostelleet ihmisiä sen perusteella mikä kukakin on ammatiltaan tai ulkonäöltään, yleensäkään he eivät puhu pahaa muista. Heillä ei ole ollut antaa paljoa materiaa, mutta aikaa heillä on aina, edelleen, meille lapsille ja lapsenlapsille. Pulaa ei ole ollut mistään. Heidän ulkonäkönsä ei ole niin huoliteltu, mutta heidän sisimpänsä on tasapainoinen ja onnellinen. He voivat katsotaan itseään ja toisiaan silmiin ja olla sinut kaiken sen kanssa mitä ovat ja mitä tekevät. He eivät arvostele muiden ihmisten sisustusta, pukeutumista tai sitä miten pitkään kukakin lastaan imetti. He ovat oikeasti lämpimiä, upeita ihmisiä ja heiltä olen oppinut paljon ja samaa yritän opettaa omillekin lapsilleni.
ole outo vaan selvästikin omaat humanistisen kasvatusnäkemyksen...kuten minä ja monet muutkin...T: ammattikasvattaja
kun ne hyvät tavat tulee siitä, että on tekemisissä ihmisten kanssa, jotka odottaa sulta hyvää käytöstä. Kyllä sitä hyvien tapojen opiskeluksi voisi sanoa, vaikkei siitä kukaan luentoa pidäkään. Teekkaribileissä päästetään vapaalle, teekkaribileet tuskin on kellään pääaineena :)
tavalla akateemiset ovat automaattisesti enemmän tekemisissä ihmisten kanssa, jotka odottavat hyvää käytöstä, kuin esimerkiksi kaupan kassat tai vanhustenhoitajat. Kyllähän esim hoitoalan ihmisiltä odotetaan varmasti kohteliaampaa käytöstä, kuin joltain juristilta tai tutkijalta.
tavalla akateemiset ovat automaattisesti enemmän tekemisissä ihmisten kanssa, jotka odottavat hyvää käytöstä, kuin esimerkiksi kaupan kassat tai vanhustenhoitajat. Kyllähän esim hoitoalan ihmisiltä odotetaan varmasti kohteliaampaa käytöstä, kuin joltain juristilta tai tutkijalta.
Tämän minäkin haluaisin tietää.
Hän siis voi esiintyä akateemisena olematta sitä.
akateemiset on. Sydämen sivistys ja suvaitsevaisuus vähemmän koulutettuja kohtaan loistaa joka viestissä. Palstan akateemiset eivät ole pinnallisia vaan kaunista käytöstä palstallakin noudattavia ihmisiä, joilla on arvojärjestys kohdillaan... buahahahaaa..
Ts. jos aiemmin kuvittelinkin akateemisten olevan hyväkäytöksisiä niin kyllä se totuus on viimeistään täällä tullut julki.
akateemisilla on keskinmäärin paremmat käytöstavat, koska ovat älykkäämpiä ihmisiä myös? Eihän kukaan kiistä sitä, että koulutus korreloi yleistetysti älykkyyden kanssa? Älykkyys taas lisää tilannetajua ja kapasiteetti riittää huomioida muitakin ihmisiä.
Mitä taas tulee noihin kliseisiin, että kouluttamattomat olisi jotain "hienoja sieluja" ja akateemiset "julmia ja pinnallisia"... Diipadaapa. Kaikista ryhmistä löytyy kaikkea ja täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että kateutta ja ilkeyttä olen eniten kohdannut juuri kouluttamattomien piirissä, jossa ihmiset elävät toisten epäonnistumisista.
akateemisilla on keskinmäärin paremmat käytöstavat, koska ovat älykkäämpiä ihmisiä myös? Eihän kukaan kiistä sitä, että koulutus korreloi yleistetysti älykkyyden kanssa? Älykkyys taas lisää tilannetajua ja kapasiteetti riittää huomioida muitakin ihmisiä. Mitä taas tulee noihin kliseisiin, että kouluttamattomat olisi jotain "hienoja sieluja" ja akateemiset "julmia ja pinnallisia"... Diipadaapa. Kaikista ryhmistä löytyy kaikkea ja täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että kateutta ja ilkeyttä olen eniten kohdannut juuri kouluttamattomien piirissä, jossa ihmiset elävät toisten epäonnistumisista.
keskimäärin miten tahansa, mutta miksi pitää omia käytöstavat koskemaan vain akateemisia? Siitähän tämäkin keskustelu lähti, kun joku puhui AKATEEMISISTA käytöstavoista.
kasvattaa noilla arvoilla lapsensa.
Kaikki vanhemmathan toivoo, että lapsi olisi onnellinen niin lapsena kuin aikuisenakin.