Vauva 9kk hoitoon, miten muilla sujunut alku?
Meidän poitsu alottaa parin viikon päästä hoidon ja itse olen ihan kauhuissani ja mietin, että miten äidin pieni pärjää hoidossa, vaikka kun on käyty pari kertaa tutustumassa pph:lla niin poika on tuntunut hyvin viihtyvän ja hoitajakin vaikuttanut todella ihanalta.
Tuntuu pahalta siksikin kun olisin halunnut olla pidempään kotona, mutta olosuhteiden pakosta joudun palaamaan töihin jo nyt. Poika luultavasti jää ainokaiseksemme, ellemme päädy adoptoimaan, biologista vauvaa emme kuitenkaan enää saa.
Miten muiden lapset ovat sopeutuneet hoitoon, jos ovat aloittaneet sen alle vuoden iässä tai noin vuoden ikäisenä?
Kommentit (4)
Tyttö sopeutui hoidossa oloon hyvin, mutta äidille se oli tosi paljon vaikeampaa. Ekan viikon itki jäädessään hoitoon, mutta kun suljin oven niin itku loppui. Hyvin se menee ja mitä positiivisemmin itse suhtaudut hoitoon vientiin niin lapsikin suhtautuu siihen paremmin. Jos taas jännität niin lapsi aistii senkin.
Minä vein myös tytäreni 10 kk:n ikäisenä hoitoon kun oli pakko palata töihin.
Hyvin meni, suru oli minulla kova ja ekan viikon itkin aina kun lähdin hoitopaikasta.
Hoitaja oli aivan ihana.
En koskaan näyttänyt lapselle suruani.
Hyvin meni kaikki!
Älä murehdi!
edes alkuitkuja ei tullut mutta siihen todennäköisesti vaikutti isomman sisaruksen läsnäolo. myös hoitaja on tuttu ja ihana joka varmasti helpotti osaltaan tilannetta.
Ja kaikilla on sujunut tosi hienosti. Ehkä muutamana aamuna tuli pieni itku mutta sitten nekin loppui. Ja oli muutenkin loppunut aina, kun minä vaan poistuin kuvioista :).
Neljäs lapsemme aloitti hoidon 3-vuotiaana ja oli todella hankalaa. Eka syksy oli melkoista taaplaamista. Välillä oli hyviä kausia ja välillä taas aika huonoja. Ei välttämättä itkenyt aamuisin ja jäikin hoitoon ihan iloisena mutta iltaisin ja viikonloppuisin käytti paljon aikaa vapaapäivien kinumiseen ja valittamiseen. Asia ratkesi vasta vuoden jälkeen, kun aloitettiin kokopäivähoito. Tuli selkeä rytmi eikä vapaapäiviä enää ollut säännöllisesti.
Että jos meille vielä viides tulisi, niin lähtisin töihin heti vanhempainvapaan loputtua :)!
Ja loppuun vielä, että älä vaan näytä tai puhu lapselle, että sulla on paha mieli tai jännitys hoidon aloituksesta! Mitä positiivisempi pystyt itse olemaan, sitä paremmin lapsi sopeutuu. Tsemppiä :)!