Olen raskaana ja söin graavilohta!! Mikä määrä on haitallista?
Ei ollut vakuumipakattua... se on niin hyvää et en voinut vastustaa. Söisitkö itse?
Kommentit (12)
joulun aikaan. Mulle sanottiin neuvolassa että kalan pitäisi olla mahdollisimman tuoretta ja just ei vakuumipakattua. Haettiin torilta suoraan kalastajalta ja hyvällä omallatunnolla söin. Ja elossa ollaan, molemmat.
vaan se siinä mahdollisesti majaileva listeriabakteeri. Olen myös syönyt raskaana ollessani graavia lohta (itse kalastettua ja graavattua), mutta jokainen ottaa riskinsä ihan itse.
sitä suurempi on riski. Mutta eihän siinä mitään rajaa muuten ole...
En söisi itse. Ottaisin mielummin vaikka pari olutta raskausaikana. En haluaisin riskeerata vauvani henkeä niinkään typerästä syystä kuin "teki mieli".
Voit vetää vaikka koko vonkaleen jos siinä ei listeriaa majaile. Jos taas majailee, palanenkin on haitaksi. Kyllä sitä on liikkeellä, koska minäkin testasi positiivista listeria vasta-aine testissä vaikka en tiennyt sitä koskaan saaneeni.
jokaisestahan voi jotain tulla. Minulla neljä lasta ja maalaisjärjellä menty. Söin kyllä tuorejuustoakin, maksalaatikkoa, maksamakkaraa jne... Eipä ole mitään tullut. Eli aivan rauhassa. Tulee jotain jos on tullakseen, mutta kaikkea tietysti kohtuudella. Joulua!
Vakuumipakatuissa on listeriaa todennäköisemmin kuin muissa. Mutta ole rauhassa ap, on epätodennäköistä että olisit saanut sen. Raskaanaollessani tutkin näitä jostain sivustoilta ja muistaakseni Suomessa on ollut noin 0-5 listeriatapausta raskaanolevilla per vuosi, joten onhan se harvinaista kun vauvoja syntyy vuodessa noin 60 000. En itse syönyt, mutta mätiä söin vahingossa kun en tajunnut, että sama koskee sitäkin.
Kyllä söisin! Ja kyllä söin-- jokaisen kolmen raskauden aikana, enkä mitenkään pieniä määriä!!!! Eikä mitään ongelmia ollut sen suhteen eikä muunkaan. Joo, voihan pienessä murto-osassa graavilohta olla pikkumäärä listeriaa... ja joo, voit jäädä auton alla, kun kävelet kadulla, ja joo, voit saada raskaudelle vaarallisen toksoplasmoosin kissastasi... riskejä on, onhan niitä, mutta ei voi olla elämättä siksi, että on raskaana.
Ihan sama, kuinka paljon/vähän söit. Jos siinä sattui olemaan listeriaa, niin sitten oli. Mutta tuskin oli, varsinkin jos ei ollut vakuumi.
Ihan sama, kuinka paljon/vähän söit. Jos siinä sattui olemaan listeriaa, niin sitten oli. Mutta tuskin oli, varsinkin jos ei ollut vakuumi.
Eli se osuus, jota ei jokainen aikaisempi vastaaja olisi jo ap:lle kertonut.
"Ettekö te tiedä mitään"
Söin sushia koko raskauden ajan, siis myös raakaa kalaa. Vakuumipakattuihin en koskenut, tuoretta kyllä vetelin.
Eipä tuo listeria nyt mitenkään ihan järkyttävän yleinen ole, siis sushipaikassakin on kala pakastettu vuorokaudeksi ennen ruoksi laittamista. pakastaminen tappaa aika tehokkaasti myösm ei tietty niin tehokkaasti kuin kuumentaminen.. mutta niin...
Jokainen tekee omat valintansa, mun mielestä tuore ruoka ei ollut iso riski, joten söin hyvällä omalla tunnolla. Ja lapseni on ihan terve
listerissa on monesti muutenn ihan ylähengitystieinfekti oireet
"L. monocytogenes kestää hyvin poikkeuksellisia ympäristöolosuhteita, ja se säilyy hengissä sekä pakastetuissa että kuivatuissa elintarvikkeissa. Lisäksi se sietää suuriakin, jopa 25 %:n suolapitoisuuksia. Tehokkaasta pesusta huolimatta bakteeri voi säilyä pitkään, jopa vuosia, tuotantolaitoksen elintarviketuotantolinjan vaikeasti puhdistettavissa laitteissa ja saastuttaa näin tuotteita." ja sen voi siis saada myös pakastevihanneksista. eiks kukaan saanut neuvolasta muutaman lapun missä luki mitä suositellaan ja kuinka paljon? tarkoitan siis niitä jotka vastaa tai kysyy mitä sattuu.
Kaikki on nyt menetetty.