Oletteko huomannet, että asenteet kirkkoa kohtaan
ovat tulleet vuosi vuodelta vihamielisimmiksi tällä palstalla? Esim. tuo joka joulukuinen eroa kirkosta rummutus käy koko ajan agressiivisemmaksi.
Kommentit (19)
kirkko ja kirkkoon kuuluminen ei ole sellainen itsestäänselvyys nykyään monelle niin kuin ennen. Tiedätkö, että ihan kristillisen arvomaailman mukaan ja Jumalaan uskoen voi elää myös maksamatta kirkollisveroja.
Itse en kuulu kirkkoon, kun mielestäni se ei vieläkään toimi niin kuin opettaa. Tasa-arvo kirkon piirissä on kaukana. Silti olen uskovainen. Organisaationa kirkko on kuitenkin niin luotettava, että esim. Kirkon ulkomaanavun kautta annan mielelläni rahaa hyviin kohteisiin. KUA:n kautta taisi tänäkin vuonna mennä kaikki joululahjani.
Itse en kuulu kirkkoon, kun mielestäni se ei vieläkään toimi niin kuin opettaa. Tasa-arvo kirkon piirissä on kaukana. Silti olen uskovainen. .
Minulla on vähän sama tunne. Eli ettei kirkko toimi opetuksensa mukaan. Ehkä syynä on leipäpappeus ja pöhöttynyt organisaatio.
Olen satunnaisesti pyörinyt tällä palstalla muutaman vuoden, ja oma kokemukseni on että täällä on hirveän negatiivinen suhtautuminen ihan kaikkeen. En pysty sanomaan onko johonkin tiettyyn asiaan liittyen negatiivisyys entisestäänkin lisääntynyt.
Mielestäni tällä palstalla uskovaiset näyttäytyvät ihan kamalina, vähä-älyisinä kiihkoilijoina ja uskonnonvastustajat riitaisina, yksiulotteisina urpoina. Sama pätee myös esim. imetysaktivisteihin ja "emmääävaanimettänyjamukulatonterveitä" -jengiin.
Se vahvistaa vain Jeesuksen sanat siitä että uskovia vainotaan
Kirkkoon kuuluu paljon ihmisiä, jotka eivät tunnusta kirkon oppeja eivätkä välttämättä halua tukea rahallisestikaan tätä ideologista organisaatiota. Jos näitä ihmisiä muistuttaa mahdollisuudesta erota kirkosta ja säästää rahaa, onko se todellakin uskovien vainoamista?
On paljon ihmisiä, joille uskosta ja/tai kirkkoon kuulumisesta on paljon iloa - ja hyvä niin! Tietysti heillä on oikeus uskoonsa ja kirkkoonsa! Ei kukaan ole heitä erottamassa kirkosta. On upeaa, että Suomessa on uskonnonvapaus!
Mutta kai jokaisella on oikeus itse päättää, mihin yhteisöön haluaa kuulua ja kenelle haluaa rahansa antaa?
Kunnioitetaan toistemme vakaumuksia ja oikeutta kuulua tai olla kuulumatta kirkkoon!
Ei ainakaan loittone, oli se sitten milloin hyvänsä.
kun uskovia vanhempia aletaan tuomita lastensa kristillisestä kasvatuksesta (haukutaan aivopesuksi). Ei ole montakaan päivää kun joku valitti siitä että lapsia viedään kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululauluja.
sallimalla naispappeuden vastustajien toimia kirkossa aivan kuin heitä huvittaa.
Esim. naisen aseman parantamisen suurin este on katolinen kirkko.
Lopun aika lähenee.
Et edes tiedä mitä tuolla tarkoitat... heh.
Että ainut uskonnollinen ryhmä, joka oikeasti auttaa ihmisiä on pelastusarmeija. Hänellä oli tästä omakohtaisia kokemuksia. Silloin kun hän oli evakkona tullut Suomeen veljiensä kanssa, ainut uskonnollinen ryhmä joka oli auttanut heitä oli pelastusarmeija. Ei ev.lut kirkkoa ollut kiinnostanut karjalaislasten kohtalo.
Siinä yksi syy miksi en halua kuulua kirkkoon. Koko homma vaikuttaa vain tekopyhältä.
Moni täälläkin taivastelee että kun ateistit on niin suvaitsemattomia. Sitten itse ei ymmärretä seksuaalivähemmistöjä tai vaikka muita uskontokuntia, kun toisesta sanoo raamattu, että se on syntiä ja toisesta kirkko, että minun uskontoni on parempi kuin sinun.
kun uskovia vanhempia aletaan tuomita lastensa kristillisestä kasvatuksesta (haukutaan aivopesuksi). Ei ole montakaan päivää kun joku valitti siitä että lapsia viedään kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululauluja.
mutta minun on vaikea uskoa, että kukaan terve ihminen esittäisi tällaista. Vanhemmilla on oikeus antaa lapsille uskonnollista tai uskonnotonta kasvatusta, kunhan noudattavat lakeja ja ihmisoikeuksia.
Viisaat vanhemmat antavat tilaa lapsen omille ajatuksillekin ja vastaavat lapsen kysymyksiin siten, että lapsi oppii arvostamaan myös erilaisia ihmisiä ja muita maailmankatsomuksia.
liian paljon jäseniä joidenkin mielestä :)?
kirkko ja kirkkoon kuuluminen ei ole sellainen itsestäänselvyys nykyään monelle niin kuin ennen. Tiedätkö, että ihan kristillisen arvomaailman mukaan ja Jumalaan uskoen voi elää myös maksamatta kirkollisveroja.
Itse en kuulu kirkkoon, kun mielestäni se ei vieläkään toimi niin kuin opettaa. Tasa-arvo kirkon piirissä on kaukana. Silti olen uskovainen. Organisaationa kirkko on kuitenkin niin luotettava, että esim. Kirkon ulkomaanavun kautta annan mielelläni rahaa hyviin kohteisiin.
Omasta puolestani kuka tahansa yksilö kuulukoon tai olkoon kuulumatta.
Toivottavasti kokonaisuutena jonakin päivänä kirkkoon kuuluu niin vähän ihmisiä, että valtio ja kirkko olisivat lopulta erillään. Tänäkin päivänä eduskunta hyväksyy tai hylkää kirkkolain kirkon esityksestä. Miksi eduskunta puuttuu uskonnollisen yhdyskunnan toimintaan? Kirkko on vain yhdistys muiden yhdistysten joukossa.
Mutta nyt kun 79,8 % kansasta (Helsingissä 66 %) kuuluu kirkkoon, sen asema on vielä vahva. Prosentti vuodessa alaspäin mennen ottaa vielä jokusen vuoden, ennenkuin puolet väestöstä on kirkon ulkopuolella, kuka uskonnottomana, kuka ateistina, kuka karismaattisissa liikkeissä jne.
Jäsenmäärä vähenee myös muulla tavoin. Kirkosta eronneiden määrä kääntynee lopulta laskuun, mutta kastettujen osuus vauvoista vähenee.
uskoa kukaan ei voi poistaa ihmisten sydämistä. Esim. me uskova perhe siirtyisimme muun kristillisen yhteisön toimintaan ja lapsillemme puhuisimme edelleen Jeesuksesta.
kirkkoon jää jonkinlainen itseään kirkon ytimenä pitävä joukko. Luulisin, että esim. lestadiolaiset olisivat tätä kirkolle uskollisinta väkeä, vaikka eräät lestadiolaisryhmien tekemiset eivät ehkä kestä ihmioikeusnäkökulmaista tarkastelua. Mielenkiintoinen dilemma. Kirkko haluaisi elää ajassa, mutta ajassa elävät jättävät kirkon.
Siis tuo ikiaikainen perinne, että jos joku sanoo kristinuskosta poikkipuolisen sanan, hän on automaattisesti saatanan vallassa. Jos kirkko ei kiinnosta ihmisiä, vika on ihmisissä. Lopunajat on lähellä. Uskovia vainotaan. Mitään vikaa ei tietysti ole itse kirkossa tai sen toiminnassa tai uskovien toiminnassa.
Oma asenteeni ainakin on muuttunut paljon hyväksyvämmäksi viime aikoina. Kai se on sitä kypsymistä.
kohtaan ovat vuosi vuodelta muuttuneet negatiivisempaan suuntaan. Ikävä kyllä :(