Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkas raja ulkona nukuttamiseen?

18.12.2009 |

Eli milloin et enää nukuttaisi ulkona? Meillä päin on kovin harvoin kovia pakkasia ja siksi nyt on ajankohtaista kun on yllättävän kovat pakkaset eikä lapsi ttahdo nukkua sisällä. Ikää 5kk.

SurinaS

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva 5kk ja myös huono nukkumaan sisällä. Oon pitäny rajana -15 astetta, mutta sitten vaunujen pitää olla kyllä tosi tuulensuojaisessa paikassa. Ja sitten vaunussa on lampaantalja pohjalla ja vaunun suuaukolle laitan harson lisäksi vielä villapeiton, joka hengittää mutta myös suojaa. Välillä kyllä hirvittää pitää tenavaa tuollaisessa kylmyydessä, mutta kun tuntuu nukkuvan hyvin eikä oo yhtään kyllä kylmän oloinen kun ottaa sisälle!

Vierailija
2/6 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku pakkasraja olemassa?

Meillä n.1v poika nukkui kahdet unet -19 asteessa rattaissa ja oli aivan lämmin herätessään. Lasitetulla parvekkeella on suoja tuulelta ja vaunuissa päällä villavaatteet, toppahaalari, toppahanskat ja töppöset, aluspipo ja päällyspipo, huppu päässä. Makuupussi (äp:n) oli ja rattaiden jalkapeite siinä päällä. Kuomun päälle kääräisin villaisen viltin jotta pysyy lämmin ilma sisällä. Posket ja nenänpää olivat aavistuksen viileät, mutta ei liian kylmät. Ekoilla unilla oli vielä peittoa lisäksi jalkojen päällä, mutta se oli liikaa ja oli tosi kuumat jalat herätessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon pitäny pakkasrajana kaikilla vauvaiässä 12 astetta (siis sille, että laitan useaksi tunniksi ulos nukkumaan). Toki kun lapsia on kolme, niin myös vauva "joutuu" ulos kovemmillakin pakkasilla, jos isompia viedään johonkin. Mutta ei siis tunneiksi.

Kyse ei ole siitä, etteikö vauvaa saa puettua lämpimästi - saa kyllä! Mutta ilma on liian kylmää hengitettäväksi. Ja harsoja ei saa laittaa vaunun eteen tiiviisti - vauvan hengittämä ilma kostuu ja tiivistyy liikaa. Itse harvoin edes pidän mitään harsoja edessä, kun kuulin että se vaikuttaa hengitysilman laatuun. Hyttysverkkoa käytän lumipyryssä.

Toki esim. lasitetulla parvekkeella ei varmaan ole niin kylmä kuin ulkona suoraan.

En tiedä onko mitään virallista rajaa olemassa, ehkä 15 astetta? Itse toimin tämän 12 asteen rajan mukaan.

T. Jaffa

Vierailija
4/6 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä tyttö on nukkunut -23 asteen pakkasella ulkona. Ei täällä pohjosessa lapsi vois ikinä nukkua talvella ulkona, jos jotain -15 pakkasrajaa pitäisi. Etelässä ehkä eri juttu.

Vierailija
5/6 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sairaalassa sanottiin vauvan kanssa ulkoilemisen/nukuttamisen pakkasrajan olevan -10 astetta. Tämä vauva tässä tarkoittaa siis alle 1-vuotiasta. Samoin vauvalehdessä oli mainittu sama -10 astetta eli tuo kai virallista tietoa. Pohjoisesta olen kotoisin, joten ei ole etelän lauhoihin keleihin tottuneiden ihmisten sanomaa.

Voihan sitä asiaa ajatella niin, että kun sisällä on kuitenkin melkein aina yli sen 20 astetta lämmintä, että vauva vaan ei kestä suuria lämpötiloeroja. Tuleehan siinäkin yhtäkkiä 30 asteen ero, kun sisältä viedään 10 asteen pakkaseen. Samoin nykysin, kun on tietoa asioista niin ei viedä vauvaa saunaan. Siinähän sitä vasta tuleekin suuria lämpötilaeroja, jos sauna olisi 80 asteinen.

Toisaalta hyvin suojattu vaunu ja hyvin puettu vauva ei ole mitenkään kovin kylmissään pakkasellakaan. Kerran ystäväni mittasi, että vaunun sisällä vauvoineen oli noin 37 astetta lämmintä, vaikka vaunu oli pakkasessa. Ehkä siinä pakkasrajassa ajatellaan juuri tuota jonkun mainitsemaa hengitysilman raakuutta...vauvan keuhkot eivät kai kestä kovin kylmää pitkään.

Vierailija
6/6 |
10.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisesti raja on -10 astetta