Pitääkö lasta ensin varoittaa ennen kuin antaa rangaistuksen?
5v. tyttö istuu nyt jäähyllä kun potkas mua. Olisko mun pitäny varottaa sitä ensin ennen ku laitoin jäähylle? On kyllä tosi kiltti lapsi, tänä vuonna on tarvinnu jäähypenkkiä käyttää 2-3 kertaa. Muuten on uskonu viimestään toisella sanomisella ja jäähyllä uhkailulla.
Kommentit (12)
tai potkasta tai heittää jollain ja seuraavasta vasta voi rangaista? Mut mikä on se aikaraja millon pitää uudestaan varottaa? Nyt puhutaan siis 5-vuotiaasta.
-ap
laitetaan jäähylle ilman mitään varoituksia, jos toista satuttaa.
ehdottomasti seuraa jäähy. Mielestäni lyöminen/potkiminen on sellainen asia,eikä siitä tarvitse erikseen varoittaa.
jos lapsi on sua kerran potkaissut (näin tekstistäsi ymmärsin), niin olisit voinut varoittaa ennen jäähylle laittamista. Sen sijaan, jos lapsella on usein tapana potkia/lyödä/heitellä tavaroita suuttuessaan ja asiaa on puitu (ja jäähyllä istuttu) ennenkin, voi mielestäni laittaa myös suoraan jäähylle.
mutta ei todellakaan saa 3 mahdollisuutta lyödä vaan jost lyö, potkii tai tönii - joutuvat heti jäähypenkille istumaan
lapsilla ikä 3 ja 4
istutteko tekin "penkillä" ? Käytökseen on aina syy, se pitää selvittää eikä jaella tikkana niitä rangaistuksia.
jos on kyse normaalista 5 vuotiaasta. 5 vuotias tietää jo että toista ei saa satuttaa.
Lasta saa rangaista, jos hän ymmärtää tehneensä väärin ja tekee väärin tahallaan. Sellaisesta ei saa rangaista, mitä lapsi ei tee tahallaan tai tekee tietämättömyyttään tai ymmärtämättömyyttään.
eikä osannut sitä itsekään sanoa. Tyttö makas sohvalla ja katto telkkaria, mä menin sen luo, silitin päätä ja sanoin "mitäs mun kullalle kuuluu". Tyttö huus "mee pois" ja potkas mua reiteen. Ei siis ollu vahinko eikä mikään riehumisleikkitilanne. Ja tyttö kyllä tietää että ketään ei saa potkia tai lyödä eikä muutenkaan satuttaa. Kyllä se jäähyn jälkeen itki mun sylissä ja pyyteli anteeks, mutta ei siis osannu kertoo miks potkas.
-ap
Hyvin toimittu. Meilläkin ensin jäähy, sitten keskustelu.
Onko sinulla jokin paljon jäähyjä parempi idea, jota voi oikeasti soveltaa kotona kolmen alle kouluikäisen lapsen kanssa?
Kyllä meillä jaetaan jäähyjä toisten satuttamisesta ja se perimmäisen syyn selvittäminen on kyllä loputon suo, jos rupean aina setvimään joka kinaa.
en varoita etukäteen jäähystä, kun kyse on esim. lyömisestä. Mä ainakin olisin ollut pienenä niin kiero että olisin tehnyt kaikkea kiellettyä kerran, koska eihän ekasta kerrasta rankaista! Joten todella kielletyistä jutuista napsahtaa heti jääny, lievemmistä rikkomuksista uhkailen ensin.
itse korjata käytöksensä.