Päiväkotilapset tunnin ulkona 17 asteen pakkasessa
Miten muualla? Kouluissakin pakkasrajat ovat pienemmät? Vai onko tämä ihan yleinen tapa?
Kommentit (34)
ehkä ei ole aikaa etsiä olisiko mahdollisesti mukana. Siksi jätän aina lokeroon näkyville kaikki ne vaatteet mitä toivon lapselle puettavan päälle
Pakkasrajasta: kyllä meillä oli jo 80-luvulla koulussa 15 asteen pakkasraja, jolloin ei tarvinnu mennä välkillä ulos tai menty liikintatunnilla luistelemaan/hiihtämään. Ehkä länsirannikolla sitten aina tuulee niin että se 15 on jo tosi kylmä?
ehkä ei ole aikaa etsiä olisiko mahdollisesti mukana. Siksi jätän aina lokeroon näkyville kaikki ne vaatteet mitä toivon lapselle puettavan päälle
Pakkasrajasta: kyllä meillä oli jo 80-luvulla koulussa 15 asteen pakkasraja, jolloin ei tarvinnu mennä välkillä ulos tai menty liikintatunnilla luistelemaan/hiihtämään. Ehkä länsirannikolla sitten aina tuulee niin että se 15 on jo tosi kylmä?
ulkoilin monesti yli 20 asteen pakkasella. "Kipukynnys" taisi olla 30 asteen hujakoilla tosin ei sekään mikään ehdoton ollut. 15 asteen pakkanen oli melko hyvä hiihtokeli. Siskoni ei tarvinut mennä kouluun kymmenisen vuotta sitten, kun elohopea laski 50 asteeseen.
t. ex-lappilainen, nykyään etelä-Suomessa hytisevä
Itse laitan villasukat valmiiksi kenkiin, tumput rukkasten sisälle ja haalarin huppuun villavaatteet. Tai sitten lokeron päälimmäiseksi, jos hoitaja on ottamassa lasta vastaan ja näkee ne. Myöskin laitan kunnon alusvaatteet päivävaatteiden alle.
sekä laittaa vaatteet kunnolla esille. Sitten varmaan menee perille.. Ja kyse ei tosiaan ole siitä, että ei saisi ulkoilla vaan, että pitää pukea lapsi kunnolla. Vanhempien vastuulla tietenkin on se, että lapsella on oikeanlaiset varusteet mukana. Tuskin pk:ssa kuitenkaan tahallaan kylmätetään lapsia.
8
tuli itkien päiväkodista, kun paleli niin paljon.. Mukaan oli kyllä pakattu villapuku haalarin alle, lapaset rukkasten alle sekä kaksi hattua.. Lisäksi hoitajille oli aamulla sanottu, että kassissa on lisää vaatetta, kun keli on niin kylmä. Mutta näitä lisävaatteita ei ollut lapsen päällä kuitenkaan... Ilmeisesti antavat 2-vuotiaankin pukea itse tarkistamatta ollenkaan onko tarpeeksi päällä. Vai mitähän se oikein on?!
Täytyy varmaan antaa jotain noottia päiväkotiin huomenna...
Niin minä teen ja meillä tosi pieni tarharyhmä. Kyllä niillä hoitajilla on muutakin tekemistä, kuin etsiskellä kaikille niitä jostain repusta. Ja jos aamu kuudelta sanot jollekin hoitajalle, että repussa on lisää vaatetta, ei tämä hoitaja välttämättä ole lapsia pukemassa.
Meillä lapset oli tänään päikyssä sisällä, koska pakkasta oli -22 ja ryhmässä on muutama astmaatikkokin. Hyvä näin, mutta meillä lapset jäivät heti kotona puoleksi tuntia ulos. Olivat tänään muutenkin ekaa päivää loman jälkeen ja vain 2,5h, niin oli ollut kivaa kun sai leikkiä sisällä.
tai käy lisäämässä vaatetta,musta toi on törkeetä. Muuten kyllä olen ulkoilun kannalla,meidän lapset ei jostain syystä pakkasia/vesisateita pelkää tai edes huomaa. Tänäänkin olivat monta tuntia luistelemassa ja murkku jakoi pari tuntia postia eikä ollut moksiskaan.
Olin niin tyhmä/yksinkertainen, että kuvittelin sanomisen riittävän.. Mutta nyt tiedän paremmin, että vaatteet kannattaa laittaa haalarin kanssa samaan paikkaan.. :D
Ja jotenkin ajattelen, että pk-tädit käyttää omaa harkintakykyään, jos näyttää, että lapsella ei ole tarpaaksi päällä. Mutta ilmeisesti siis ei. Kun pakkasen määräkin voi vaihdella paljonkin saman päivän aikana, niin aamulla voi olla hankala arvioida paljon pakkasta on n. klo 15 aikaan..
8
eikä silloinkaan jos astma on hyvässä hoidossa eikä ärsyynny kylmästä. Meidän poika oli kuulemma jopa juossut aamulla koulumatkalla, vaikka kielsin pakkasen takia kun astmakin on. Pakkasta oli -18. Tyttö kertoi ulkoilleensa päiväkodissa eikä ollut palellut. Tosi huonolla ilmalla kyllä ovat jääneet sisälle, esim. kova tuuli, vaarallisen liukasta jne.
Minun kahdella lapsella on astma, pian viisi vuotiaita ovat. Ja he haluavat ulkoilla vaikka pakkasta olisi -25. Kyllä annetaan lasten olla ulkona, ei nyt tuntitolkulla mutta kuitenkin. Lääkkeitä ottaavat jos tarve vaatii.
eri päiväkodissa eikä hoitajat koskaan kasseista mitään etsi. kaikki tietysti esille. kumma on jos ei kaappiin katso mut kasseihin heidän ei pidäkään katsoa, ei ole oikein lupaakaan selllaiseen.
kuinka pohjoisessa toimitaan ja millaiset pakkasrajat siella on. Kovia pakkasia kun siella varmaan on ihan pitkiakin jaksoja. Ei kai siellakaan kuitenkaan sisalla istuta viikkotolkulla...
yli 15 pakkasessa. Luulenpa että sitä tarkoitettiin ettei kylmä ole hyväksi keuhkoille.
Tottakai pitää sanoa, jos lapselle ei ole laitettu niitä vaatteita, jotka vanhemmat ovat tarkoittaneet. Laittakaa ne lokeroihin valmiiksi niin tulevat varmemmin laitetuksi lapsen päälle. Kyllä minäkin sanon aina, jos on sanomista esim. lasten vaatteista heidän päiväkotiinsa ja siitä eteenpäin homma on toiminut. Lapsille on laitettu ne vaatteet, jotka olen heille laittanut valmiiksi. En minä ainakaan ota nokkiini, jos joku vanhempi palautetta pukeutumisesta antaa. Lapset kestävät kylmää eri tavalla, toiset liikkuvat enemmän jne. Ei päiväkotiryhmästä välttämättä muista (ainakaan uudet hoitajat/uudet lapset) miten kukanenkin tarvitsee vaatetta: vanhemmat sen parhaiten tietää, joten sanokaa siitä!
Olen itsekin siis pk:ssa töissä.