Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vuonna 2004 Suomessa kuoli 7 synnyttäjää?

Vierailija
17.12.2009 |

Mistä mahtoi johtua että tuona vuonna kuoli poikkeuksellisen paljon synnyttäjiä?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä pakottavat äidit vaarallisiinkin alatiesynnytyksiin.

Vuonna 2004 syntyi poikkeuksellisen paljon kaksosia ja kolmosia.

se sitten 1-2 tapausta?

Vierailija
2/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2004 syntyi poikkeuksellisen paljon kaksosia ja kolmosia. se sitten 1-2 tapausta?

Jotta kaksosia aletaan alakautta synntyttämään, tiettyjen ehtojen on täytyttävä. Ja kyllä se on lääkäri joka antaa sen luvan alatiesynnytykselle kaksosraskaudessa. Korkean riskin synnytyksissä se on aina lääkäri joka synnytystavasta päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikkoraskauksissa AINA synnytystapa päätöksen tekee gynekologi.EI SIIS KÄTILÖ.Jotenka turhaa kätilöitä syyttää.Kolmoset leikataan 32-34 viikoilla ja kaksoset synnytetään yleensä 37-38 viikoilla jos eivät ole itse aiemmin syntyneet.Kaksoset pyritään synnyttämään alakautta jos ei ole mitään erityistä syytä sektioon.

Vierailija
4/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olisi ohjannut hänet hätäsektioon heti, kun synnytys alkoi pitkittymään, hän olisi todennäköisesti hengissä. Vuonna 2004 nukutuslääkäreistä oli kova pula, ja jos kätilö on vitkutellut hätäsektion pyytämisessä, on todennäköistä, että sektiota ei ole saatu nukutusläkäripulan takia käyntiin ajoissa.

Kätilö siis ei ollut tilanteen tasalla, vaan vaati synnyttäjältä mahdottomia.

kuoli syksyllä 2004 synnytykseen, tarkemmin sanottuna pitkittyneen ponnistusvaiheen jälkeen tehdyn sektion komplikaatioon. Tämä odottaja oli ihan perusterve ja raskaus oli sujunut rv39+4 saakka ihan normaalisti.

Kukaan ei ole osannut myöhemmin(kään) sanoa miksi niin kävi. Enkä osaa sanoa miksi juuri tuona vuonna oli kuolemia sitten enemmän. Kamalaa.

Vierailija
5/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mestaroimaan".

Korkean riskin synnytyksissä se on aina lääkäri joka synnytystavasta päättää.

Vierailija
6/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväni sisko kuoli syksyllä 2004 synnytykseen, tarkemmin sanottuna pitkittyneen ponnistusvaiheen jälkeen tehdyn sektion komplikaatioon. Tämä odottaja oli ihan perusterve ja raskaus oli sujunut rv39+4 saakka ihan normaalisti. Synnytys ei sitten vaan edennyt, ei millään ilveellä vaikka oli jo salissa ja saanut oksitosiinit ja kaikki. Ponnistusvaiheessa supistukset vähenivät merkittävästi ja kun oli yritetty ja kolmatta tuntia, lääkäri teki leikkauspäätöksen vauvan alkaessa väsyä. Vauva selvisi ja on tänä päivänä reipas 5-vuotias. Mutta äidin kohtalo mua surettaa edelleen, varsinkin kun olen itse saanut kolme lasta tuon tapahtuman jälkeen. Olin tapahtumahetkellä rv31 ja kyllä mua ahdisti loppuraskaudesta niin, että juttelin neuvolapsykologillekin tuosta. Kukaan ei ole osannut myöhemmin(kään) sanoa miksi niin kävi. Enkä osaa sanoa miksi juuri tuona vuonna oli kuolemia sitten enemmän. Kamalaa.

eli nykyään kätilöillä eikä edes lääkäreillä ole mittään kriteereitä, ennen vanhaan sai ponnitusvaihe kestää maks tunnin ja vauva sen jälkeen piti saada ulos joko imukupilla tai leikkauksella

itse ponnistelin kaksituntia ja sit väkisin yritettiin kiskoa vauvaa ulos imukupilla, vaikka iso kokoinen, lopulta hätäsektioon, jossa kohtu repes kun vauva oli ponnistettu kiinni niin alas, vuosin verta, haavaa isonnettiin ja vauvaa kiskottiin ulos niin että kätilö tynai alapääni kautta vauvaa ylös päin ja lääkäri kiskoi voimien edestä haavan kautta ulos vauvaa

onneksi molemmat olemme hengissä vaikka todella vaikea synnytys oli, olin tietenkin unesssa laikkauksen ajan, mutt papereissani luki tapahtumat,

ja kyllä tein hoitovirheilmoituksen asiasta potilasvahinkolautakunnalle

vauva oli 4,5kg ja otsatarjonnassa josta eivät kyllä alateitse synny

puhehäriötä lapsella ollut ja puheterapisaa käydään vieläkin, muutoin twerve ja hyvin kehittynyt neiti on

ja joo me molemmat saatiin korvaukset, ja todennäköisest lääkäri jonkunlaisen nootin ainaki tiedon virheellisestä toiminnstaan ja ehkä seuraavan potilaan kohdalla miettii vähän terkemmin mitä tekee ja milloin

Vierailija
7/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku toinen vuosi saadaan pelastettua muutama enemmän viimehetkellä, joku toinen vuisi muutama äiti enemmän kuolee. Itse meinasin kuolla verenhukkaan 2003, vain vahva sydän ja Jumalan varjelus pelastivat.

Vierailija
8/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on urheilussa hyvä ja hänellä on paljon kavereita. Toisella, b-kaksosella on paha CP-vamma, pakkoliikkeitä, hän joutuu kulkemaan sähköpyörätuolilla, on lähes sokea. Hän on åahasti masentunut ja puhuu usein itsemurhasta mutta ei pysty sitä tekemään, kun on niin vammainen. Hänellä ei ole kavereita eikä harrastuksia.

Kätilö oli kieltänyt äidiltä sektion. Lopulta olivat kuitenkin joutuneet hätäsektioon, äiti oli meinannut hätäsektiossa kuolla ja toinen lapsista vammautui lopuksi iäkseen.

Vierailija
9/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on kaksoset tai perätilavauva tulossa, niin ihan lääkäriltä pyydetään se sektio, jos sellaisen haluaa. Eikä kesken synnytyksen tällaisesta asiasta aleta kätilön kanssa neuvotella. Itselläni myös synnytys pitkittyi ja vauvan tila heikkeni, joten synnytyslääkärille esitin vaatimuksen sektiosta. Kätilö sai minun puolestani siinä vain käyriä katsella. Hänelle asia ei kuulunut pätkääkään.

Vierailija
10/38 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyynnöistään, aneluistaan ja jopa rukouksistaan huolimatta suostunut hakemaan synnytyslääkäriä paikalle. Oli vaan toistellut, että synnytys sujuu ihan normaalisti. Lopputuloksena vakavasti vammautunut lapsi.

Itselläni myös synnytys pitkittyi ja vauvan tila heikkeni, joten synnytyslääkärille esitin vaatimuksen sektiosta. Kätilö sai minun puolestani siinä vain käyriä katsella. Hänelle asia ei kuulunut pätkääkään.

Vierailija
11/38 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosia syntyi ihan normaali määrä. Nämä kaikki 7 kuollutta synnyttäjää olivat sektioäitejä. Yksikään ei ollut kolmosten äiti.

se sitten 1-2 tapausta?

Vierailija
12/38 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitteeni siitä, että kaksosia ja kolmosia syntyi muita vuosia enemmän perustan ihan faktoihin eli tilastoon monikkosynnytyksistä. Monikkoraskaus on aina riskiraskaus ja siten meös komplikaatioiden riski on suurempi. Siihen perustan väitteeni, että ehkäpä yksi tai kaksi tapausta menee monikkoraskauksien komplikaatioiden piikkiin. Ja ne komplikaatiot eivät ole mitenkään kätilöistä tai lääkäreistä kiinni, niitä vain on enemmän kuin yksösraskauksissa.

Olen itse synnyttänyt kaksoset ja kyllä se niin päin on meilläkin, että kaikkien kohdalla lähdetään alatiesynnytyksestä. Ei lääkäri mitään lupaa alatiesynnytykseen anna, vaan toisin päin. Sektioon "annetaan lupa", jos alatiesynnytys jostain syystä ei todeta hyväksi vaihtoehdoksi.

Meidän monikkovalmennuksessa oli 10 perhettä, joista kenellekään ei heti raskauden alussa "luvattu" sektiota, vaikka osa oli itse päättänyt että sektion haluaa. Pari sen "luvan" sai ennen synnytystä ja viiden kohdalla sektioon päädyttiin synnytyksen aikana. Ja vain kolme synnytti alateitse. Juu, pieni on otanta, sairaalan arvion mukaan (eivät tilastoi) puolet kaksossynnytyksistä on alateitse, puolet sektiolla. Sit on näitä sekä-että synnytyksiä jonkun verran.

Monikkosynnytyksissä on aina (myös kaksosia synnyttäessä) lääkäri mukana, joten eiköhän hän synnytystavan päätä kätilön ohi, näin otaksun.

Vierailija
13/38 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monikkosyntymiin ei kirjata niitä, joissa toinen tai kaikki vauvat kuolevat. Siis osa monikkoraskauksista ei tilastoidu monikkosyntymiin.

Vierailija
14/38 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olisi ohjannut hänet hätäsektioon heti, kun synnytys alkoi pitkittymään, hän olisi todennäköisesti hengissä. Vuonna 2004 nukutuslääkäreistä oli kova pula, ja jos kätilö on vitkutellut hätäsektion pyytämisessä, on todennäköistä, että sektiota ei ole saatu nukutusläkäripulan takia käyntiin ajoissa.

kuoli syksyllä 2004 synnytykseen, tarkemmin sanottuna pitkittyneen ponnistusvaiheen jälkeen tehdyn sektion komplikaatioon. Tämä odottaja oli ihan perusterve ja raskaus oli sujunut rv39+4 saakka ihan normaalisti.

Kukaan ei ole osannut myöhemmin(kään) sanoa miksi niin kävi. Enkä osaa sanoa miksi juuri tuona vuonna oli kuolemia sitten enemmän. Kamalaa.

Jos lääkäri olisi päättänyt leikata aikaisemmin olisi voinut tilanne olla toinen. Kätilön pyytämiset ei vaikuta oikeasti yhtään mitään. Itselläni oli tuo tilanne, että ponnistusvaihe kesti yli 3h. Kätilö pyysi (jopa painosti mielestäni, parin tunnin ajan) sektiota ja valmisteli minua siihen, mutta lääkäri ei suostunut.

Vierailija
15/38 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosia syntyi ihan normaali määrä. Nämä kaikki 7 kuollutta synnyttäjää olivat sektioäitejä. Yksikään ei ollut kolmosten äiti.

se sitten 1-2 tapausta?

mutta, olisivatko kuolleet, jos sektio olisi suoritettu esimerkiksi nopeammin. Oliko sektiota ennen pitkittynyt synnytys.

Jos minusta jo normaalisynnytys tuntui jossain kohtaa siltä, että en selviä ja kuolen varmasti, niin miten siinä uuupuu ja luovuttaa ihminen, jos ensin tuskailee, sitten revitään väkisin ja sitten pilkotaan. Ja en todellakaan ole mikään helposti kivuista valittavaa sorttia oleva ihminen.

Vierailija
16/38 |
30.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri olisi päättänyt leikata aikaisemmin olisi voinut tilanne olla toinen. Kätilön pyytämiset ei vaikuta oikeasti yhtään mitään. Itselläni oli tuo tilanne, että ponnistusvaihe kesti yli 3h. Kätilö pyysi (jopa painosti mielestäni, parin tunnin ajan) sektiota ja valmisteli minua siihen, mutta lääkäri ei suostunut.

Olikohan lääkäri joku sadisti, joka nauttii kun nainen kärsii ja vielä alapäästä. Hullullta kuulostaa, jos kerran olet ollut aivan poikki ja jopa kätilö on lakannut kannustamasta ja toivonut sektiota.

Vierailija
17/38 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vauva/vauvat kuolisivatkin. Jos käy vaikka niin että toinen vauva kuolee jo kohtuun ja toinen syntyy elävänä niin raskaus tilastoidaan monikkoraskaudeksi, jossa toinen on elävänä ja toinen kuolleena syntynyt.

Tässä esimerkiksi Stakesin tilastoraportti vuodelta 2006:

http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2007/Tt21_07.pdf

Tilasto 13:sta näkyy että monikkolapsia on ollut 1734 kpl eli 867 kaksoset. Näistä lapsista 10 on syntynyt kuolleena ja 14 lasta on kuollut alle viikon iässä.

Kolmosia syntynyt 13 kpl, ja näistä 39:stä yksi lapsi on kuollut 7 vrk ikään mennessä.

Jos siis odottaa kaksosia/kolmosia/nelosia niin nämä synnytykset ja lapset tilastoidaan aina kaksos/kolmostilastoihin jne. vaikka yksikään lapsi ei syntyisi elävänä.

monikkosyntymiin ei kirjata niitä, joissa toinen tai kaikki vauvat kuolevat. Siis osa monikkoraskauksista ei tilastoidu monikkosyntymiin.

Vierailija
18/38 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikki rv22 tai sen jälkeen syntyneet tilastoidaan. Tietenkin jos käy niin että lapsi syntyy ennen rv22 ja jää eloon niin hänkin tilastoidaan. Mutta ennen rv 22 syntynyt merkitään keskenmenoksi jos lapsi kuolee heti syntymän jälkeen/syntyy kuolleena/kuolee kohtuun.

Vierailija
19/38 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi vuosina 2000, 2001 ja 2002 syntyi monikkolapsia enemmän kuin vuonna 2004, suhteellisesti laskettuna kaikkien syntyneiden määrään.

Joten en sanoisi että vuonna 2004 syntyi poikkeuksellisen paljon.

Väitteeni siitä, että kaksosia ja kolmosia syntyi muita vuosia enemmän perustan ihan faktoihin eli tilastoon monikkosynnytyksistä. Monikkoraskaus on aina riskiraskaus ja siten meös komplikaatioiden riski on suurempi. Siihen perustan väitteeni, että ehkäpä yksi tai kaksi tapausta menee monikkoraskauksien komplikaatioiden piikkiin. Ja ne komplikaatiot eivät ole mitenkään kätilöistä tai lääkäreistä kiinni, niitä vain on enemmän kuin yksösraskauksissa.

Olen itse synnyttänyt kaksoset ja kyllä se niin päin on meilläkin, että kaikkien kohdalla lähdetään alatiesynnytyksestä. Ei lääkäri mitään lupaa alatiesynnytykseen anna, vaan toisin päin. Sektioon "annetaan lupa", jos alatiesynnytys jostain syystä ei todeta hyväksi vaihtoehdoksi.

Meidän monikkovalmennuksessa oli 10 perhettä, joista kenellekään ei heti raskauden alussa "luvattu" sektiota, vaikka osa oli itse päättänyt että sektion haluaa. Pari sen "luvan" sai ennen synnytystä ja viiden kohdalla sektioon päädyttiin synnytyksen aikana. Ja vain kolme synnytti alateitse. Juu, pieni on otanta, sairaalan arvion mukaan (eivät tilastoi) puolet kaksossynnytyksistä on alateitse, puolet sektiolla. Sit on näitä sekä-että synnytyksiä jonkun verran.

Monikkosynnytyksissä on aina (myös kaksosia synnyttäessä) lääkäri mukana, joten eiköhän hän synnytystavan päätä kätilön ohi, näin otaksun.

Vierailija
20/38 |
02.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa sektiosta johtuvista komplikaatioista johtuu allergisista reaktioista mm. spinaalipuudutukseen, verenvuotoon jne. Eli ei varmaankaan olisi vaikuttanut se olisiko sektiot tehty suunnitellusti vai kiireellisenä. Tietysti hätäsektio on jo dramaattisempi ja akuutimpi, mutta se joka osaa tilastoista löytää kuinka monta noista 2004 sektioon kuolleista äideistä olivat olleet hätäsektiossa (eikä suunnitellussa tai kiireellisessä), on nero.

Ja millään kätilöiden pätemisellä ei tähän ole osaa eikä arpaa. Uskonpas vain, että tilastoissa sattumallinen piikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän