alkuraskaus ja kolmiolääkkeet
Apua... Joudun syömään todella hankalaan selkävaivaani kolmiolääkkeitä ja yöksi otan unilääkkeen jotta saan nukuttua. Kuitenkin huomasin olevani raskana. Onkohan 3-4 raskausviikon aikana otetuista lääkkeistä jo haittaa alkiolle? Käsittääkseni meillä ei vielä ole yhteistä verenkiertoa, mutta voiko silti olla haittaa? Huolesta mykkyrällä... Lääkityksen lopetin tietysti heti.
Kommentit (10)
HUS:n alainen yksikkö, löytyy googlella puh. nro. Siellä voit kysellä jatkostakin, jos selkäsi äityy pahaksi vielä jossain vaiheessa.
tälle tietämättömyydelle. Riippuu ihan mistä lääkkeestä on kyse se että onko siitä vaaraa.
On olemassa lääkkeitä, jotka ovat sikiölle vaaraksi ja jotka pitää lopettaa jo paljon ennen raskaaksi tuloa.
Joko takerrut sanavalintaan tai sitten olet tyhmä. Tuossa tarkoitettiin tietysti, että sikiön ja äidin verenkierrot eivät vielä ole yhteydessä toisiinsa istukan välityksellä.
itse söin panacodia ja lyricaa selkäni vuoksi. plus paljon muitakin lääkkeitä allergioihini ja astmaani.
Lääkkeet lopetin heti kun tein positiivisen testin (olin n.viikolla 4 ja olin lääkkeitä syönyt säännöllisesti), ja lääkkeeni vaihdettin turvallisiin lääkkeisiin. Mulla kaikki seulonnat ja kaikki olleet ihan puhtaita. Tietysti ikinä ei voi tietää mikä vaikuttaa mitenkin. Mutta haluaisin uskoa että sulla on kaikki hyvin. Eikös pahimmat kehityshäiriöt tule ilmi kuitenkin sitten np-ultrassa.
Huoli pois ja onnea raskauden johdosta.
esim. panacodia saa syödä raskaana ollessa vaikka onkin kolmiolääke. ja se on vahva särkylääke. Lue pakkausselosteet ja kysy lääkäriltä. Jätät lääkärille soittopyynnön!
Raskausviikon 4 kohdalla lukeepi;
Uloimmat solut – joista muodostuu istukka – kaivautuvat pikkuhiljaa syvemmälle kohdun limakalvoon. Alkio on kuin laakea laatta, joka muodostuu kahdesta solukerroksesta. Tällä viikolla se yhdistyy istukkaan pienellä varrella. Tästä varresta muodostuu myöhemmin napanuora ja muutaman viikon kuluttua äidin veren ravintoaineet siirtyvät sen läpi lapseen.
Tästä varresta muodostuu myöhemmin napanuora ja muutaman viikon kuluttua äidin veren ravintoaineet siirtyvät sen läpi lapseen.
Joten en usko vielä noilla viikoilla lääkkeiden vaikuttavan alkioon.
On olemassa lääkkeitä, jotka ovat sikiölle vaaraksi ja jotka pitää lopettaa jo paljon ennen raskaaksi tuloa.
Jotenkin olettaisi, että sellaisista lääkkeistä olisi puhe lääkärinkin kanssa, joita ei missään nimessä saa ottaa raskauden mahdollisuuden aikaan, tai maininta tuoteselosteessa. Ja yleensä sellaiset lienevät pitkävaikutteisempia kuin tässä mainitut.
kakkonen
Kyllähän sitä ihmiset elää ja syö niinkuin normaalisti ennenkuin tietävät olevansa raskaana. Riittää, kun lopettaa silloin kun saa tiedon raskaudesta.