Rottweiler tappoi pikkulapsen juhlissa
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2009121410776618_ul.shtml
Rottweiler tappoi pikkulapsen juhlissa
Maanantai 14.12.2009 klo 09.41
Koira raateli hengiltä 20 kuukauden ikäisen pojan Floridassa.
Rottweiler hyökkäsi 20 kuukauden ikäisen pojan kimppuun Yhdysvaltain Floridassa ja surmasi tämän, uutistoimisto AP kertoi.
Poika oli tätinsä luona järjestetyissä juhlissa lauantaina. Lapsi pudotti lattialle keksin. Kun hän koetti ottaa sen, koira hyökkäsi kimppuun.
Paikalla olleet repivät koiraa irti lapsesta. Poika kuoli saamiinsa vammoihin pian sen jälkeen, kun hänet oli viety sairaalaan.
Viranomaiset ovat käyneet hakemassa koiran.
IL
Kommentit (77)
jonkun koiranomistajan viesteistä on tullut vaikutelma että esim tässä ap:n lainaamassa tapauksessa vikaa saattaisi olla myös lapsessa tai ainakin hänen vanhemmissaan jotta kävi näin kuin kävi. Ja se on aika pelottavaa.
Sitä tajuaa, että tuolla kävelee vaarallisten hurttiensa kanssa porukkaa, jotka EIVÄT katso olevansa TÄYSIN vastuussa elikkonsa tekemisistä. Siis sellaisissa tilanteissa, joissa kukaan ei yritä tahallaan kiusata koiraa.
aiempi ihmetteli miksi otetaan koira vaikka lapset pieniä. voisin kysyä myös onko sinulla omaa aikaa? otin pienen rodun pennun vaikka toinen lapseni on vielä vauva enkä päivääkään ole katunut. On jo ennestään ollut koiria ja tälä hetkellä on toinenkin koira jonka kanssa harrastan.
Älytöntä ajatella että nyt on lapset niin näiden kanssa ollaankin sitten 24/7 ja sitten urputetaan kun ei jaksa mitään! koirat mulle irti otto arjesta..jos alkaa olemaan voimat vähissä niin ei kun treeneihin tai vaikka metsään lenkille koirien kanssa niin johan piristyy :)
Lapsiperheessä kuitenkin pitää miettiä että millainen koira sitten otetaan ja onko varmasti aikaa kouluttaa kunnolla vaativampaa rotua oleva. Itselläni ei olisi resursseja eikä osaamista vaikka ei lapsiakaan olisi kouluttaa esim. juuri rotikkaa.
Monessa näissä puremistapauksissa ei kyseessä oleva koira ole ollut perheen oma koira. Lapset joilla on oma koira kotona osaavat käyttäytyä sen mukaisesti.
Olen sitä mieltä että tässä tapauksessa oli syy ainoastaan rotikan omistajalla joka piti juhlissa koiraansa vapaana. olisi voinut purra ketä tahansa juhlissa olijaa..tässä tapauksessa harmittavasti kuitenkin lasta huonooin seurauksin.
koulutus on jäänyt huonoksi koska vaikka koira jonkin suuhunsa olisi ottamassa niin omistaja saa sen vielä pois eikä ETENKÄÄN koira/susi tapa pentua joka ruoan haluaisi.
jotka ovat otollisia kohteita "räjähdysalttiille" koiralle. Esim. vammaiset, vanhukset. Jos kävely on huonoa ja horjuvaa, koira voi reagoida siihen erikoisesti.
Siispä pikkulapsien, vanhuksien, vammaisten, allergisten, astmaatikkojen, ja koiria pelkäävien vuoksi olisi kohteliasta olla tuomatta koiraa perhejuhliin. Myös juhlaperhe voisi huomioida tämän ja tarvittaessa järjestää koiran muualle juhlan ajaksi. Ei ole mukavaa juhlissa, jos saa koko ajan pelätä koiran/lapsiensa/huonokuntoisten isovanhempien vuoksi.
niinhän sitä sanotaan " koirassa ei ole koskaan vika vaan omistajassa"
suhtautumaan todella varauksella kaikkiin koiranomistajiin? VAikka tiedän että täyspäiviäkin koiranomistajia löytyy.
mutta "kiva" nyt taas saada vanha ennakkoluulo vahvistetuksi.
Milloin ihmiset ymmärtävät että koira on ELÄIN, jolla on eläimen vaistot ja käyttäytymismallit? On yksi suurimmista virheistä pitää koiraa tasavertaisena perheenjäsenenä, jolloin koira luulee olevansa samalla tasolla ihmisten kanssa.
Rotikka on palveluskoira, jolla on vahva luonne ja jolle pitää olla auktoriteetti. Sama pätee joka ikiseen koiraan mitä tällä pallolla on. Koira ei saisi rinnastaa lapseen tai muuhun perheenjäseneen. Niinkuin joku tuolla sanoi että tämä ko. rotikka on pitänyt lasta alempanaan/heikompanaan ja siksi hyökännyt.
En työskentele ongelmakoirien kanssa, mutta valitettavan paljon olen törmännyt huonoon kasvatukseen koirien suhteen. Useimmin nämä huonosti koulutetut koirat ovat olleet
1)pienikokoisia
2)ns. perhekoiria (kultaisianoutajia, labbiksia)
3) metsästyskoiria
Useammin minua on kultainennoutaja purrut kuin dopperi tai rotikka.
Itselläni on lapsi ja Amerikanstaffordshirenterrieri eli Amstaffi, joka om myöskin kovaluontoinen ja vahva koira, huolimatta pienestä koostaan.
jotta ymmärrät mitä mieltä olen?
Kirjoituksistasi saa sen kuvan, että juhlissa on tehty seuraavat virheet:
Taapero on tehnyt sen virheen, ettei ole tajunnut keksin hakemisen kaltaisen "riehumisen" aiheuttavan päällehyökkäyksen vaaran.
Tämän saman virheen ovat tehneet myös vanhemmat. Vanhemmilta on siis jäänyt oleellinen kansalaistaito, eli rotikoiden sielunelämään perehtyminen, opettelematta. Hyi heitä!
Lisäksi vanhemmat ovat tehneet sen virheen, etteivät ole juhlissa keskittyneet vain ja ainoastaan vahtimaan lastaan mahdollisen koirahyökkäyksen varalta.
Mikä kohta tässä on väärin?
"joku aiempi ihmetteli miksi otetaan koira vaikka lapset pieniä. voisin kysyä myös onko sinulla omaa aikaa? otin pienen rodun pennun vaikka toinen lapseni on vielä vauva enkä päivääkään ole katunut. On jo ennestään ollut koiria ja tälä hetkellä on toinenkin koira jonka kanssa harrastan. Älytöntä ajatella että nyt on lapset niin näiden kanssa ollaankin sitten 24/7 ja sitten urputetaan kun ei jaksa mitään!"
Tässä on paljon asiaa. Minulla ei ole omaa aikaa. Jos nyt ei lasketa sitä, että surffailen netissä samalla kun vahdin lattialla leikkivää lasta. Jos äidillä on lastenhoitoapua ja aikaa harrastaa, se muuttaa tilannetta hieman. Ja toisen merkittävän seikan sanoit myös: koiran koko. On totta, että jaksaminen menee, kun hoitaa lapsia 24/7. Mutta kun lastenhoitoapua ei saa, ja päivähoitopaikkaa ei löydy, niin...
Ennemminkin kysymys kuuluisi: Miksi hankkia isokokoinen koira (noutajat, sakemanni, rotikka jne.) pikkulapsiperheeseen?
Milloin ihmiset ymmärtävät että koira on ELÄIN, jolla on eläimen vaistot ja käyttäytymismallit?
Vaan se, että milloin te koiranomistajat tajuatte että tästä tosiasiasta on seurauksia TEILLE, ei muulle maailmalle!! TEIDÄN pitää pitää huolen siitä ettei teidän naapureidenpelottelukoirista ole haittaa ympäristölle eikä toisinpäin!
Milloin ihmiset ymmärtävät että koira on ELÄIN, jolla on eläimen vaistot ja käyttäytymismallit?
Vaan se, että milloin te koiranomistajat tajuatte että tästä tosiasiasta on seurauksia TEILLE, ei muulle maailmalle!! TEIDÄN pitää pitää huolen siitä ettei teidän naapureidenpelottelukoirista ole haittaa ympäristölle eikä toisinpäin!
Pointti tuossa minun kirjoituksessa oli se, että eläintä ei saa rinnastaa ihmiseen/perheenjäseneen.
Koira ei ymmärrä tehneensä väärin silloin kun se noudattaa vaistojaan.
Se on IHMISEN ja koiranomistajan virhe jos koiraa kohdellaan kuin ihmistä ja koira alkaa pitämään lapsia ja muita ihmisiä itseään alempina.
Jos tuo minun Amstaffi jonkun kimppuun hyökkäisi, se lähtisi heti piikille, riippumatta siitä minkälaista vahinkoa tapahtuisi.
Riittääkö rautalanka vai haenko ratakiskoa?
Ja ihan samalla tavalla nämä "perhekoirat" kilahtelee ja käyttää ihmisiä puruleluina. Niistä vain ei ilmoitata lehdille. Kun on kyseessä "naapurienpelottelukoira" niin silloin alkaa kummasti IS:n puhelimet soida.
mutta oliko se tosiaan rotikka tai joku sinne päin oleva koira, Amerikka kun on pullollaan koiria joita sanotaan rotikoiksi kun niiltä vähän näyttävät ja voivat silti olla vaikka osittain pittbulleja...
vaan, että on osa tekijänä siinä tietämättään. "On käyttäytynyt kuin saalis" ja tämä koira on katsonut sen alempi arvoiseksi ja ruokakiista tilanteessa tappanut sen. =Eläin on käyttäytynyt kuin eläin. Syy on tietenkin omistajan, mutta ei voida pois sulkea lapsen vanhempien vastuuta siitä, että "koira on vain eläin" (vähän saman mallin mukaisesti kuin, että autotien ylitys on vaarallista) tämä on yleissivistystä ja jokaisen luulis sen tajuavan. Nyt en siis puhu mistään rotikoiden sielun elämästä vaan oikeasti eläimistä (oli se sitten toinen rotu tai kokonaan toinen eläin).
jotta ymmärrät mitä mieltä olen?
Kirjoituksistasi saa sen kuvan, että juhlissa on tehty seuraavat virheet:
Taapero on tehnyt sen virheen, ettei ole tajunnut keksin hakemisen kaltaisen "riehumisen" aiheuttavan päällehyökkäyksen vaaran.
Tämän saman virheen ovat tehneet myös vanhemmat. Vanhemmilta on siis jäänyt oleellinen kansalaistaito, eli rotikoiden sielunelämään perehtyminen, opettelematta. Hyi heitä!
Lisäksi vanhemmat ovat tehneet sen virheen, etteivät ole juhlissa keskittyneet vain ja ainoastaan vahtimaan lastaan mahdollisen koirahyökkäyksen varalta.
Mikä kohta tässä on väärin?
Kysyit miksi hankkia lapsiperheeseen iso koira?
Jeps, no aina sitä ei hankita, vaan se koira on ollut siinä ensin. Koiralle tulee opettaa, että nyt tämä pieni ja hentoinen ihmisen alku on sitä korkeammalla hierarkiassa.
Asiasta viidenteen, mitä lapselle kannattaa opettaa:(tämä siis tiedoksi myös niille vanhemmille).
Älä juokse koiraa karkuun-se lietsoo saalisviettiä ja koira on muutenkin nopeampi.
Älä nosta käsiä ylös vaan pidä ne vartalon myötäisesti-koira innostuu hyppimään jos kädet nostetaan ylös.
Älä silitä tai lähesty vierasta koiraa, tai kysy lupa. Kaikki koirat eivät pidä lapsista tai saattavat jopa pelätä. Omistaja tietää sen parhaiten ja joko antaa luvan lähestyä tai sitten ei.
Koiraa ei saa repiä, tai taputella pään päältä.
Tossa noita ihan vain muutama.
Mua eniten kauhistuttaa se, että AIKUISET opettavat lapsilleen stereotypioita...kuten ohi mennessään huutavat ison koiran kohdalla "katso pikku Martti, tuo on se verikoira mistä olen sinulle puhunut".
Jos ei pidä koirista, niin ei niitä tarvii kyylätä, niille ei tarvii huutaa tai muuten vaan näyttää siltä, että tulis pökäle housuun. Kävelet ohi koiraa huomioimatta niin tuskin mitään tapahtuu.
Itse pidän aina koiran vasemmalla puolella (kävelen jalkakäytävällä vasemmalla) ja lyhyessä hihnassa kun ohitan ihmisiä. Tällöin minä olen AINA koiran ja vastaantulevan ihmisen/lastenvaunujen/tms välissä.
Mua eniten kauhistuttaa se, että AIKUISET opettavat lapsilleen stereotypioita...kuten ohi mennessään huutavat ison koiran kohdalla "katso pikku Martti, tuo on se verikoira mistä olen sinulle puhunut".
Eli. Jos ihmiset ei koko ajan vahdi lapsensa tekemisiä ettei koira vaan hyökkää, heissä on vikaa. Ja sitten jos vanhemmat yrittävät opettaa lapsilleen että varo tollasia koiria, heissä on taas vikaa. Koeta nyt päättää!
ja kyllä meilläkin koira lähtis piikille jos jotain vakavaa sattuis...Koira on aina koira ja sen asema perheessä on aina alimpana.
Omistaja on aina vastuussa koiransa tekosista, se on selkeä homma. Mutta tosiaan pitäähän sitten lapsenkin ymmärtää, että jos minä sanon, että koiraan ei saa koskea niin sit ei saa.
Meillä vanhin koira EI ole tottunut pieniin lapsiin ja on näyttänyt hampaitaan serkuilleni. Viimeksi kun oltiin sukuloimassa koiraa kävi joku lapsista koko ajan paijaamassa-näytti hampaitaan.
Käskin antaa olla.
Vanha koirani on sydänvikainen, sillä on nivelrikkoa (aiheuttaa kipua). Jos koira haluaa maata rauhassa niin se tulee sille suoda.
En tiedä, miten tämä koira tulee käyttäytymään vauvaa kohtaan, mutta uskon, että jos vauva ei sitä ahdistele niin asiat ovat hyvin. Luotan, että tämä koira ei koskaan syyttä nappaisi vauvaa (tosin en aio niitä ilman valvovaa silmää jättää kahdestaan).
Eli. Jos ihmiset ei koko ajan vahdi lapsensa tekemisiä ettei koira vaan hyökkää, heissä on vikaa. Ja sitten jos vanhemmat yrittävät opettaa lapsilleen että varo tollasia koiria, heissä on taas vikaa. Koeta nyt päättää!
Kyllä paikassa jossa on koiria ja lapsia, tulee molempia vahtia.
Stereotypialla tarkoitin sitä, että et voi opettaa lapsellesi, että juuri TUON NÄKÖINEN koira on paha, vaan, että ihan mikä tahansa koira voi nappasta. Vai päteekö sama esim ihmisiin? Mustat on pahoja ja valkoset hyviä...kyse on YKSILÖSTÄ.
"Muista pikku Martti, ettei vieraisiin koiriin saa koskea ILMAN lupaa." tai vastaavaa...mä en tajua halutaanko täällä AV-palstalla lukea kaikki väärin ja haastaa riitaa?!?
jonkun koiranomistajan viesteistä on tullut vaikutelma että esim tässä ap:n lainaamassa tapauksessa vikaa saattaisi olla myös lapsessa tai ainakin hänen vanhemmissaan jotta kävi näin kuin kävi. Ja se on aika pelottavaa.