Pakkaset tulee - Miten saan lapseni nukkumaan päikkärit sisällä. Huonouninen tapaus.
Odotan kauhuissani ensi viikkoa. Olen vihdoin 5kk ikäisenä saanut lapseni nukkumaan ylipäätään päiväunia. Silloin oppi nukkumaan liikkuvissa vaunuissa ulkona. Miten ihmeessä saan hänet kovilla pakkasilla nukkumaan sisällä? Kaikki pienetkin vinkit ovat kullan arvoisia.
Kommentit (27)
En tiedä miten saisit pysymään lastasi nukkuvana vaunut paikallaan, mutta jos meinaan häntä sisällä vaunuissa nukuttaa, etkö voisi heiluttaa niitä vaunuja sisällä? Kyllä teillä varmaan metri tilaa löytyy tälle hommalle? Ees taas Ees taas...
Pitää varata tuoli ja viereen lehtiä. Yhdellä kädellä heiluttaa vaunuja, toisella pitää luettavaa silmien yllä. Kuulostaa kivemmalta kuin ikuinen kävely. :) Toivottavasti eestaas-liike riittää.
Olen mä kyllä lukenut kävellessänikin vaunuja työntäen. :D Kaikkea oppii, kun melkein 3kk kävelee vaunujen kanssa joka päivä kaksi kertaa pari tuntia. :D
Tiedän, että toiset lapset ovat hankalampia nukuttaa kuin toiset (oma ei ole niitä helpoimpia), mutta tilanteetkin muuttuu ja lapsi kasvaa. Ehkä kohtapuoleen voisi onnistuakin lapsen nukuttaminen päiväunille myös paikallaanollessa, vaikkei se aiemmin ole onnistunut? Yöunillehan lapsi jo nyt varmaan nukkuu ja nukahtaa myös paikallaan olevaan sänkyyn, joten ei se mahdotonta ole.
Meillä oli hieman vastaavanlainen pattitilanne nukuttamisen kanssa (vauva nukahti jossain vaiheessa VAIN rinnalle), mutta vauvan kasvaessa tilanne muuttuikin. Tajusin jossain vaiheessa itse, että nukahtaahan lapsi esim. autonistuimeenkin ilman rintamaitoa. Tämän oivalluksen jälkeen ruvettiin pikkuhiljaa totuttamaan lasta nukahtamaan myös muulloin ilman rintaa, ja ykskaks lapsi olikin siihen valmis ja uni-imetystä ei enää tarvittukaan.
jos on ollut todella kylmä, enkä ole uskaltanut vauvaa jättää ulos nukkumaan, olen laittanut vauvan sisävaatteissa makuupussiin, lakki päähän, ja sitten harson suuaukolle. Sitten pikalenkki pihalla, niin että vauva nukahtaa, ja takaisin sisälle. Makuupussi vaan auki ja lakki pois, niin ei tule kuuma nukkua eteisessä.
Tää on hyvä, näin mäkin teen. Muutenkin heitän usein ensin pienen lenkin vaunuilla, ja laitan sitten parvekkeelle nukkumaan vasta, kun nukahtaa paremmin, ellei ole toosi toosi väsynyt.
Olen kuullut että -15 on ulkona nukuttamisen pakkasraja alle vuoden vanhalla. Eikä ole leikin asia, esikoista varrotessa erään lääkärin lapsi oli paleltunut päikyillä ja luulis että on ymmärtänyt pukea kunnolla ja laittaa kaikenmaailman harsot eteen. Jos lapsi nukkuu lyhyet unet ei siinä mitään, mutta jos nukkuu paria kolmea tuntia, niin yrittää vaan sisälle.
Itse olen nukuttanut vaunuissa sisällä, on nukahtanut kun vaan riittävästi heijaa
Nykyään onnistuu se, että ulkoilemme sen verran, että vauva on tarpeeksi syvässä unessa ja palaamme sitten sisälle. Vauva nukkuu sitten loput päikkäreistä vaunuissa eteisessä.
Tämä homma alkoi kyllä toimia vasta isommalla vauvalla. Vielä 5 kk iässä tuo ei meillä toiminut.
Siis jos tuon vauvan sisälle vaunuissa. Hän siis suostuu nukkumaan vain liikkuvissa vaunuissa.
Joko siis pidän hänet ulkona vaunuja työnnellen mahdollisimman paksuissa vällyissä ja kopan aukon hyvin suojattuna tai sitten keksin jonkin keinon millä voisi auttaa lasta nukkumaan sisällä, saamaan unesta kiinni ja ennen kaikkea pysymään unessa ilman liikkuvia vaunuja.
t. ap