Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ARGH! 13v poika

Vierailija
13.12.2009 |

kärttää omaan huoneeseen telkkaria. Monesti on sanottu, että EI. Ihan jo senkin takia, että ei pystytä kontrolloimaan mitä katsoo ja MILLOIN. Voi siis katsella tv.tä vaikka keskellä yötä kun vanhemmat nukkuu jo....

Ja sitä paitsi hänen huoneessa ei ole antennipistoketta eikä hirveästi haluttaisi sitä sinne vetäkään.

Hänellä ei myöskään ole omaa tietokonetta eikä sitäkään aiota hankkia ennekuin on IHAN pakko, eli kun yläkoulu on loppu ja pääsee jonnekin opiskelemaan.

Olenko liian "ankara" äiti kun en anna periksi?

Kun kaikilla muillakin on oma tv? ;)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

iästä en oikein osaa sano, minulla itsellä on ollut hyvin pienestä asti telkkari omassa huoneessa ja muistan katsoneeni sielä lapselle sopimattomia ohjelmia ja oikeasti pelänneeni... eli ei ollut välttämättä hyvä ratkaisu...

Haluaako katsoa siis telkkaria vai riittäisikö vaikka vaan dvd soitin eli telkka kanavat eivät näkyisi...?

Vierailija
2/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoneessa telkka, mut ei sinne antennia mene, ihan vaan leffoja kattelevat.. En mä kyllä näe tuossa ongelmaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ostettu lapsille 8-10 vuotiaina omat Macin koneet, koska tossa iässa oppii mielettömän nopeasti hallitsemaan koneen ja tekemään sillä kaikkea mahdollista. Englannin kieli etenee harppauksin, ja pelejä pelataan maltillisesti,en ymmärrä miksi pitää olla ostamatta konetta, jos ei rahasta kiinni. Telkkarin saa koneeseen muutaman kympin härvelillä, jos nyt sitä haluaa katsoa. Miten mitään oppii jos ei saa harjoitella?

Vierailija
4/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin nyt myös 13v eikä ongelmaa, kun se telkku ei ole mikään "uus ja hieno juttu" vaan telkkari sammuu klo21 teinin huoneesta.Jos ongelmia alkaa ilmetä, niin mietitään sitten keinoja öiden varalle.

Antennipistoketta ei tarvitse olla vaan sellaisia irtoantenneja on olemassa (ei sellaisia joita oli joskus kun ooli matkatelkkareita), joten antenni ei ole ongelma.

Vierailija
5/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on meillä olohuoneessa ja hänellä on siihen 2h aikaa joka päivä; jos käyttäytyy huonosti tai ei hoida hommiaan niin aika vähenee. Koulutehtäviä saa tietysti tehdä rajattoman ajan....

Miksi tuon ikäisellä (tai nuoremalla) pitäisi olla oma telkkari (tai tietokone)? Miten te, joitten lapsilla on omat koneet, luotatte siihen että kaikki sujuu? Ja että netissä ei tehdä "tyhmyyksiä"? Tai tv:tä katsella keskellä yötä?

Olenko jotenkin kontrollifriikki kun haluan edes hieman tietää mitä hän katsoo telkkarista tai tietokoneelta? En tarkoita, että kyttäisin selän takana tai katsoisin sivuhistoriaa tms, mutta kone kun on näkyvällä paikalla niin vilkuilen kyllä välillä, että millä sivustolla on ja mitä tekee. Estot on kyllä kunnossa...

Ja telkkarista saa useimmiten katsoa mitä haluaa, paitsi ihan väkivaltaisimpia leffoja yms. Tai niitäkin kyllä meidän seurassa jos itse niitä katsomme.

Selvennykseksi vielä, että pojalla on ADHD joka sekin tietysti vaikuttaa...

ap

Vierailija
6/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v. on oma telkkari ja siitä voi katsoa filmejä, mutta digi boksia ei ole.

8v. kehitysvammaisella lapsella on telkkari digi boksilla ja oma tietokone ollut monta vuotta.

Kummatkaan pojat ei katso telkkaria paljoonkaan, joskus jonkun filmin.

Tietokone on kovassa käytössä.

Musta outoa, jos 13v. ei ole tietokonetta.

Nämä kun kuuluu normaaliin elämiseen, niin käyttöä ei tarvi säädellä, sillä se hoituu ihan itsestään.

Meillä saa vanhemmat myös käyttää pojan konetta, ei ole huoneestansa niuho.

Vanhempien makkarissa on toinen tietokone.

Vierailija
7/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ihan ensimmäisenä hanki lasten omiin huoneisiin telkkaria enkä tietsikkaa.

Tosin meillä on yläkerta lasten valtakuntaa ja yläaulassa on telkkari ja joululahjaksi saavat sinne tietsikan. Eli aika rauhassa saavat siellä puuhailla, mutta näin mulla on enemmän tietoa heidän touhuistaan, kuin jos laitteet olisi omissa huoneissa. Ja toisekseen en viitsi ostaa jokaiselle omia, kun pärjäävät vielä yksilläkin.

Tosin meillä isommatkin lapset vasta 10v ja 9v, mutta en piiiiitkään aikaan meinaa omiin huoneisiin hankkia laitteita.

Vierailija
8/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

telkkareita huoneissaan. Eikä ihan heti tulekaan. 12- ja 10-vuotiaat. Juuri tuon takia ettei sitä tv:n katsomista voi oikein kontrolloida, ei niitä telkkareita tule lasten huoneisiin.

Tietokonekin meillä on aulassa.

Vierailija
9/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla ei ole ADHD:ta eikä olla ollenkaan harkittu ostaa hänelle telkkaria omaan huoneeseen, eikä myöskään omaa tietokonetta.

Perheessämme on vain yksi tietokone joka ei ole kenenkään makkarissa vaan ns työ/vierashuoneessa.

Sitä paitsi olen kyllä sitä mieltä että vanhempien KUULUU tietää mitä jälkikasvu netissä puuhaa ja mitä telkkarista katsoo.

Ap ei mun mielestä vaikuta miltään kontrollifriikiltä vaan ihan normaalilta välittävältä vanhemmalta.

Vierailija
10/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, että edes joku muukin haluaa hieman olla "hajulla" lapsensa tekemisestä.

En ole vieläkään saanut sellaista vastausta,joka vakuuttaisi minut oman koneen ja telkkarin autuudesta. Kun kuitenkin aikas vapaasti saa perheen yhteistä konettä ja telkkaria käyttää.

Samanlailla tässä olohuoneessa oppii konetta käyttämän kuin omassa huoneessaankin...

Ja englantia telkkarista ;)

Ja muut lapset meillä on 3v ja 2v kaksoset. En ole todellakaan ajatellut heille hankia omia koneita heidän huoneeseen vielä 10 vuoteen, ainakaan....

Vierailija
11/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös 10, 11 ja 12:lle.

Ihan oikeesti olen luullut olevani jotenkin kummajainen kun teinillä ei ole omia koneita yms...

-ap

Vierailija
12/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

numerot hieman sekaisin ;)

Vierailija
13/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei vielä teinejä ole, joten kyllä haluaisin usko, että mulla välit niin hyvät lapsiini, että tiedän mitä ne tekee omassa huoneessaan.

Enpä osaa ajatella, että sulkeutuisivat sinne ja etten saisi heidän huoneeseen mennä.

Vierailija
14/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä niillä on muistaakseni aina ollut huoneessan telkkari. Me halutaaan miehen kanssa katsoa omia ohjelmia ja leffoja rauhassa, mitä siitäkin tulis kun ruvettais miettiin että kenen ohjelma tulee ja kuka saa sen katsoa?

Noilla ainakin on viikonloppuiltaisin paljon katsottavaa jotka menee päällekkäin, en jaksais kuunnella sitä tappelua.

Ja tietokoneet ihan siksikin omat että säästetään paljon puhelinlaskuissa kun läheisiä ja kavereita asuu ulkomailla.

Lapset viettävät aika paljon aikaa koneella ystävien kanssa pelaillen ja jutellen, musta ihan ok, kun asutaan aika syrjässä niin eivät ole yksinäisiä.

Vierailija
15/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole mikään friikki. Mä olen sun kanssa ihan samaa mieltä. Meillä on makuuhuoneet nukkumista ja leikkejä varten, telkkarit sitten olohuoneessa ja takkahuoneessa. Ja vanhempien työläppäreiden lisäksi 1 oma tietsikka, joka työhuoneessa(vierashuone). No, sekin on läppäri, että sitä voi toki siirtää muuallekin, mutta perusajatuksena juuri tuo sama.

Mä en halua, että teinit lukittautuu omiin huoneisiinsa surffailemaan ja väkivaltaohjelmia katsomaan. Ehkä sitten lukiolaiselle sallisin oman telkun ja sen "oman yksiön" sinne huoneeseen kun on jo aikuisuuden kynnyksellä.

Vierailija
16/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille toinen telkkari tulee jostain syystä ilmaantuisi, niin se tulisi sitten vanhempien makuuhuoneeseen. Ja meillä on kuitenkin makkarista näköyhteys olohuoneen telkkariin joten siltikin voisi kontrolloida tuota telkkarin katselua ;)

Eikä meillä pahemmin tapella ohjelmista; meidän vanhempien sana painaa enemmän jos jotain kinaa tulee... Onneksi kuitenkin harvemmin, menee aika yksiin ohjelmamaku teinin kanssa :)

Nuo pienemmät lapset katsoo lastenohjelmat ja sitten video/dvd leffoja aika paljon, eikä siltikään ole vielä jäänyt näkemättä mitään tärkeetä telkkarista ;)

ap

Vierailija
17/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaikilla muillakin on" että ne kaikki muut eivät asu meillä enkä ole heidän mielenterveydestään vastuussa.

Televisio ja netti on täynnä sellaista soopaa että ei meidän lapsuudessa semmoisia saanut edes näyttää televisiossa.

Niitä käytetään vanhempien vastuulla piste

Kyllähän sitä on maailma pullollaan asioita joita muilla on-yritän aina muistuttaa ajattelemaan asioita joita itsellä on mutta ei toisilla. Kaikilla ei koskaan ole kaikkea.

Vierailija
18/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ehdolla, että jos tv ei mene kiinni sovittuun aikaan, scartjohto alkaa viettämään yönsä mun yöpöydällä. Toistaiseksi se on viettänyt yönsä omalla paikallaan. Salaa meillä ei yöllä oikein voi katsoa, makkarit on vastapäätä toisiaan ja minä kyllä herään jos tv aukeaa.

Vierailija
19/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin poika kärttää sekä telkkaria että tietokonetta omaan huoneeseensa. Mekään emme suostu kumpaankaan.

Yhteistä tietokonetta saa käyttää, jollain tavalla yritämme olla selvillä mitä hän koneellta tekee. Minustakin se on vanhempien tehtävä. Jos olisi oma kone omassa huoneessa, homma voisi riistätyä helpommin käsistä. Mutta kyllä tietokonetta saa silti käyttää, emmekä kyttää jatkuvasti selän takana.

Lapsi/lähes teini ei myöskään mielestämme tarvitse omaa telkkaria. Ei ole mitään syytä katsoa tv:tä kaiken aikaa, eikä yötä myöten jos uni ei satu heti tulemaan silmään. Meillä on tv olohuoneessa ja vanhempien makuuhuoneessa. Näin lapset voivat tarvittaessa katsoa eri ohjelmaa kuin aikuiset, mutta tv:n katselu ei mene mahdottomaksi, eikä sitä voi tehdä salaa yömyöhään.

Muuten: aika isotkin lapset voivat innostua vaikka ulkoilemaan, jos tv ja tietokone eivät ime mukaansa (ts. ne eivät aina ole käytettävissä, vaan pitää ihan itse keksiä tekemistä).

Me teimme sellaisen kompromissin, että hankimme pojalle hyvät stereot. Hän onkin innostunut musiikin kuuntelusta sen myötä. Musiikin kuntelun parissa voi myös piirrellä tai lukea silloin kun ei ole kaveria. Luulen, että radion kuuntelu puolestaan antaa jonkun kivan vapauden tunteen kun saa itse valita kanavan ja kuulee nuorten asioita "ulkomaailmasta". Radiosta ei kuitenkaan näe tappamista, ahdistelua tai onnettomuuksia, kuten tv:stä.

Kiitos ap tästä ketjusta. Mukava kuulla, että en ole ainoa tiukkapipoinen. Joskus tuntuu, että lapsille pitäisi sallia kaikki mitä keksivät pyytää, eikä koskaan saisi rajoittaa tai ohjata ja että luotetaan liiaksi siihen, että nuoret osaavat itsekseen käsitellä kaiken näkemänsä.

Vierailija
20/26 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelulaitoksesa,jossa työskentelen lasten tv:t huoneissa sammuu klo 23 viimeistään. Jos ei sammu,lähtee scart johto toimistoon jäähylle. Hienosti on nuoret oppineet itse sulkemaan telkkarin ajoissa.Toki viikonloppuisin saa katsoa hieman myöhempään.

Tietokoneita huoneissa ei ole, eikä tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi