Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söin raskaana kaksi isoa maksapihviä

Vierailija
13.12.2009 |

..ja menin paniikkiin, kun luin, että sallittu vkoannoskin on huomattavasti pienempi.

Kysyin asiaa silloin täältä ja sain niin kamalaa palautetta mm:

"kas kun et samantien vetänyt viinaa ja tupakkaa"

"ei susta ole äidiksi"

"jos lapsesi kuolee kohtuun - oma vikasi"

"elä virheesi kanssa"

"onnittelut tulevan vammaisen lapsen äidille"

"onneksi olkoon, nyt elät vammaisen lapsesi kanssa ja saat syyttää itseäsi"

ja kaikkea muuta TODELLA törkeää tekstiä!

Muistaakseni olin silloin 14-16 vkolla raskaana ja kävin jopa lääkärissä asiasta, koska pelästyin, että olenko oikeasti tehnyt jotain todella pahaa.

Lääkärihän nauroi ja sanoi, että netissä on paljon sekopäitä (olen samaa mieltä) ja sanoi, että jos maksa tekisi lapsesta vammaisen, niin 60-70-luvulla ei muita lapsia olisi syntynytkään, sillä silloin suositus oli syödä paljon maksaa raskaana ollessa, koska uskottiin, että se parantaa verta.

No asiaan:

Tulin vain ilmoittamaan, että sain TERVEEN vauvan 3kk sitten, vauva sai 10pistettä ja mitat oli 4200g/53cm. Vauva on terve, aktiivinen, kiltti, nukkuu 7-8h yöunet ja itkee vain kun on nälkä.

Haluaisinkin varoittaa ihmisiä, jotka täällä kyselee asioita toisilta palstailijoilta, että suhtautukaa isolla varauksella kaikkeen mitä av-palstalta luette ja ottakaa yhteys asiantuntijaan, jos oikeasti mieltä vaivaa jokin.

Itseltäni meni asian takia melkein koko loppu odotus pilalle - ja turhaan.

Täällä on selvästikin kirjoittelemassa ihmisiä, joilla on omassa psyykkeessä / elämässä jokin todella pahasti vialla ja purkavat huonoa oloa / katkeruuttaan muihin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle joka sanoit, että maksa ei ole kielletyissä ruoka-aineissa, niin kyllä on.

2009 päivitetyissä neuvolan ohjeissa se on vältettävissä ruokaaineissa korkean a-vitamiini pitoisuuden vuoksi ja jos sitä syö esim kerran kk, maksimi määrä on muistaakseni esim 30g maksamakkaraa eli todella vähän, sillä maksamakkarahan koostuu isolti jauhoista ym, itse söin elitessä 300g 100% maksaa.

Eivätkä kommentit joita silloin sain olleet huumoria, täällä palstalla on joillakin niin ihmeellinen tapa hyökätä, haukkua, mollata ja aiheuttaa mielipahaa toisille.

Köyhää on oma elämä, mikäli tuollaisesta saa hyvän mielen - itse nautin toisten auttamisesta ja on ihanaa olla iloinen ja ystävällinen ihminen toisille.

Vierailija
2/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiellettyjen listalta. Päivitä tietosi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää enintään 200g viikossa.

Vierailija
4/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin alkuraskaudessa monivitamiinia joka sisälsi a vitamiinia ja terve tyttö tuli. Nyt 5v lukee, kirjoittaa, osaa ajaa ilman appareita pyörää ja osaa uida joten aivan turhaan stressasin a vitamiinista jonka piti aiheuttaa vaikka mitä epämuodostumia tms...

Vierailija
5/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/view/1229819

Itse sain Espoon neuvolasta tämän vuoden huhtikuussa päivitetyn ruokataulukon, jossa maksatuotteet on edelleen välteltäviä.

Vierailija
6/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/view/1229819" alt="http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/view/1229819">http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/view/1229819</a&gt;

Itse sain Espoon neuvolasta tämän vuoden huhtikuussa päivitetyn ruokataulukon, jossa maksatuotteet on edelleen välteltäviä.

Ihmettelinkin miksi se takaisin tuotaisiin taaaaas!!!!

Vierailija
7/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö maksaa, tuore- tai homejuustoja, kylmäsavulohta tmv. raakaa kalaa tai juo lasin viiniä raskausaikana, vauva joko kuolee listeriaan tai syntyy vammaisena.

Ja minusta on pelottavaa, että neuvolassa lietsotaan hysteriaa jakamalla jotain kiellettyjen aineiden taulukoita, onneksi ei ole yleinen käytäntö Suomessa.

Vierailija
8/23 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raa´asta lihastä lähtien ja muutaman lasin punkkua silloin tällöin. Kyse on siitä, paljonko noita raaka-aineita tulisi esim. viikon aikana syödä, eivät ne kiellettyjä ole. Kummasti sitä mekin olemme terveitä aikuisia, vaikka äitimme eivät noista asioista mitään tienneet. Elämästä ja ennenkaikkea pöydän antimista täytyy nauttia. Jos jo raskausaikana on tommonen friikki, mitä sitten lapsen kanssa.

Onnea ap vauvan johdosta ja jätä tulevaisuudessa noiden hullujen äitien tietämättömyys omaan kategoriaansa!Täällä palstalla on muutenkin niitä ihan riittämiin, kuten täysimettäjät ja kestovaippailijat, jotka luulevat olevansa oikeita hyviä äitejä.Sääliksi käy heidänlaiset.

Vierailija
9/23 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo totta, itse en myöskään kestovaippaile, enkä enää imetä (koske maitoa ei tule enää) -

Silti tiedän olevani hyvä ja paras mahdollinen äiti lapselleni, vaikka en kestovaippaile & imetä, ne on aivan muut asiat, jotka tekevät hyvän äidin :)

Kirjoituksellani halusinkin varoittaa niitä, jotka ovat raskaana ja kyselevät täältä kaikkea siihen liittyvää, että vastauksena on mahdollista saada ihan puppua olevia ilkeiden & katkeroiden ihmisten kirjoittamia vastauksia.

Onneksi täällä on myös paljon normaaleja, kivoja ja tasapainoisia ihmisiä.

Vierailija
10/23 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja voi herranjesas noita kommentteja!Olen lääkärin ja sinun kanssasi samaa mieltä;)

Itse olen syönyt tässä raskaudessa maksalaatikkoa,vähän mätiä,vähän graavilohta(häämatkalla tilattiin alkupalaksi sellainen lautanen jossa oli vaikka vähän mitä kiellettyä mutta kun ne olivat niin hyviä:) Enkä nyt ajatellut että vammauttaisin tai tappaisin lapseni tällä määrällä vaikka tiedän näiden olevan kiellettyjä!

Vierailija
11/23 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain viikko sitten neuvolasta suosituksen, että maksa on todella vältettävien joukossa. Joskus, ei edes kerran viikossa, voi leikata pari kapeaa siivua maksamakkaraa leivän päälle.

Itsekin tekisi mieli maksalaatikkoa ja graavikalaa näin jouluna, ja ehkä vähän otankin, mutta ihmettelen vain että miten nuo suositukset niin vaihtuvat eri puolella Suomea. Minulta ei siis kielletty oikeastaan muuta kun alkoholi, tupakka ja maksa.

Vierailija
12/23 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sain neuvolasta listan, jossa se oli poistettu kiellettyjen listalta. Päivitä tietosi!

itse sain tuon lapun 3-4kk sitten ja on omassa lapussa tuo maksa kielletyllä listalla! :)

Vierailija
13/23 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä rv32 ja olen raskauden aikana syönyt silloin tällöin erilaisia juustoja, kaloja sun muita mitkä on kielletyllä listalla.

Että eipä niistä tule mitään jos niitä syö vähän eikä säännöllisesti!

Vierailija
14/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauvalle tuli kitalakihalkio.

Vierailija
15/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo, mikä sun pointti nyt oikein oli? Kitalakihalkio on kuitenkin korjattavissa eikä estä myöhemmin normaalia elämää mitenkään.

Vierailija
16/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on että täällä ei kannata mitään kysellä.. Mieluummin luottaa vain omaan terveeseen järkeen.

Vierailija
17/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että onhan täällä myös paljon fiksuja ihmisiä & asiallisia vastauksia, mutta noi pahimmathan jää aina kummittelemaan mieleen.

Vierailija
18/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Keski-Euroopassa ja en todellakaan tilaa ruokaa Suomesta vaan syön täkäläisiä tuotteita ilman huonoa omaatuntoa. Se pästorointi hallitaan täälläkin. Kaksi tervettä lasta olen tuonut maailmaan ja syöty on kaikkea paitsi makssa (josta en tykkää).

Täälläpäin suhtaudutaan kaikkeen vähän löysemmin rantein kuin Suomessa.

Onnea teille vauvasta!

Vierailija
19/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maksapihveistä, tai maksasta. Hohoijaa taas.

Meillä neuvolatäti sanoi että kohtuullinen maksansyönti on ihan jees, Eli 1-2 x kuussa. on ihan turvallista. Ja nostattaa jopa sitä rautaa veressä.

Vierailija
20/23 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuulostaa sille että ap on saanut hirtehishuumoria palautteena mutta ei ole tajunnut sitä =D

Kukaan ei ole noin tyhmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi