Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kiinteiden aloittamisesta?

Vierailija
12.12.2009 |

Meillä tiistaina aloitettu kiinteät (silloin bataatti, mikä ilmeisestikin erittäin hyvän makuinen, tänään päärynä-omena-sose, joka ilmeistä päätelleen ei niin hyvää). Tuota bataattisosetta uppoaisi vauvaan vaikka miten paljon, mutta paljonko uskaltaa antaa? Ensimmäisenä päivänä maistettiin se suurinpiirtein vajaa teelusikka, seuraavana vähän enemmän. Nyt jää raukkaparka suu auki odottamaan lisää (saanut 2 jääpalamuotillista) ja suuttuu, jos ei saa. Maitoa sitten tuon jälkeen annettu, ja sitä menee normaalia enemmän. Niinkuin tuntuu menevän muutenkin maitoa ja velliä (iltaisin tätä 1 kerran, aamulla ½maitoa, ½velliä) enemmän kuin ennen kiinteiden aloitusta. Voinko antaa niin kauan kuin vauva tahtoo syödä, vai annanko pieniä satseja vaan vielä?

Entäs sitten tuo päärynä-omena, se kun ei tuntunut suurinta herkkua olevan, jatkanko silti senkin antamista, jos mitään oireita ei tule?

Sitten vielä, itsetehdyistä hedelmä- ja marjasoseita, miten ne teette? Keitättekö? Sellaisenaan pelkät marjat tai hedelmäpalat ilman lisättyä nestettä, vai laitatteko vettä sekaan? Miten esim. mustikka- tai vadelmasose, miten kuoret ja siemenet menee soseessa pikkuisella? Meillä kyllä käytössä kunnon Kitchen Aidin blenderi, mutta jääkö liian isoja/kovia paloja? Pitäisikö paseerata vielä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireita. Maistatat vaan kaikkee ja marjoja soseutettuna vaan jos menee.

Vierailija
2/19 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein niin, että jos joku maku ei ollut lapsen mieleen niin jätin sen sitten kokonaan pois.

nuorimman ollessa 4kk aloitin muutamalla lusikallisella niin kuin kuuluukin ja sitten etenin niin, että esim neljännes purkillinen aamulla ja saman verran illalla eli puoli purkkia(sitä kaupan ruokaa) vaikka mangoa meni päivässä.

Jonkun viikon pari tein noin ja sitten aloitin syöttämään puolta purkkia kerrallaan aamuin illoin(eli meni purkki päivässä)

Ajan mukaan lisäsin määrää, että söi jo kahta purkkia päivässä ja nyt kun tyttö on jo 8kk, niin jo menee aamu ja iltapuurot plus (esim)2-3 purkillista ruokaa päivän aikana plus maidot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toki seurasin nuorimmaisen mahan toimintaa esim niin, ettei mennyt maha kovalle tms kun aloitin kiinteät.

Vaikka reippaalla tahtiin lisäsin kiinteän määrää, niin silti muistin seurata, ettei vatsan toiminta jämähdä kiinteiden aloitettua kesken kaiken ja hyvin menee

3

Vierailija
4/19 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan kyllä hattua, jos jaksat vääntää itse hedelmä- ja marjasoseet! No, sulla ei taidakaan olla keskosena syntyneitä kaksosia kuten meikäläisellä. Eipä ollut aikaa keitellä, onneksi löytyi valmiina vaikka mitä herkkuja!

Vierailija
5/19 |
12.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itsetehdyistä marjasoseista saa semmosia, että niitä voi syödä...? (saati syöttää vauvalle...) Monet marjat kun on niin järkyttävän happamia ilman sokeria... Vadelmakin on jo niin jytkyä paljaalteen, että meinaa itelläkin mennä silmät kieroon :D

Vierailija
6/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan kyllä hattua, jos jaksat vääntää itse hedelmä- ja marjasoseet! No, sulla ei taidakaan olla keskosena syntyneitä kaksosia kuten meikäläisellä. Eipä ollut aikaa keitellä, onneksi löytyi valmiina vaikka mitä herkkuja!

tuskin alankaan noita itse tehdä, mutta kunhsn kyselin, kun asiaa joku päivä mietein ;)

Vierailija
7/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sattus olee marjoja pakkasessa vaikka kuinka, mutta saako niistä sitten syötävää mössöä, onkin toinen juttu.... (Tähän asti olen ostanut soseet suosiolla kaupasta...)

Vierailija
8/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA aikaa tehdä niitä soseita. Tai paremminkin pakkoaikaa,koska molemmat ovat moniallergisia ja kaupan prk täynnä kaikkea lisäainetta,siis et ne ei ole vaaan "mustikkaa" vaan mustikka 10% JA sit vaikka-mitä...

Vierailija
9/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vielä tulisi vastauksia :)

Vierailija
10/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit ihan hyvin antaa sitä bataattia enemmänkin jos vauva tykkää eikä tähän mennessä ole mitään oireita tullut.

Vauva muuten tarvii keskimäärin 4-5 maistelukertaa ennenkuin tottuu johonkin makuun, eli ei kannata heti heittää kirvestä kaivoon vaikka joku maku ei tunnu olevan mieleen.

Mun kaikilla lapsilla on noista hedelmäsoseista jostain syystä tuntunu mango- ja aprikoosisoseet uppoavan parhaiten.

Vierailija
11/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keittää marjoista paksua kiisseliä, niin on sitten helpompi syöttää vauvalle. Pakastemarjat käy tähän mainiosti. Sokeria olen pikkuisen laittanut.

Mielestäni soseitten keittämisessä ei ole vaivaa. Kuorii pari päärynää ja omppua, kiehauttaa ja soseuttaa, ja niin on parin päivän hedelmät siinä. Ruokaisampaa ruokaa teen n. joka toinen viikonloppu pakastimeen pikkumuotteihin, ja taas on hyvää kotiruokaa saatavilla pitkäksi aikaa. Pahemmalta tuntuisi purkkien raahaaminen kaupasta.

Vierailija
12/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitanko ihan vettä joukkoon (ja paljonko?) jos/kun keitän noita hedelmä- tai marjasoseita?

Bataatista tein jo sosetta pakkaseen, jäädytin jääpalamuotteihin. Ne höyrytin kypsiksi ja soseutin. Sitten kun annan vauvalle, löysennän korvikkeella.

Vierailija
13/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittänyt vedessä ja kaatanut ylimääräisen pois ennen soseuttamista, muuten hedelmäsoseista tulee helposti vaikeasti syötettävää lirua. Höyryttäminen on varmaan parempi tapa kyllä. Ja jos jatkat maidolla, ei varmaan vettä kannata jättää yhtään.

12

Vierailija
14/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika hyvä sananlasku moneen asiaan.

Itse olen kokenut monet aloitettavat marjasoseet happamiksi pienelle vauvalle, tuntui että mahaa kipristi aina.

Tein kiisseliä. Käyttää voi perinteistä perunajauhoa tai sitten maissijauhoa, joka on ravintoarvoltaan parempi.

Valmiiseen vesi-suurukseen laitoin marjasoseen sitten, kun seos oli jäähtynyt, en keittänyt esim. ruusunmarjasosetta, vaan sekoitin valmiiseen jotta vitamiinit säilyisivät. Huom. ulkolaiset marjat, ainakin vadelma Puolasta on parasta jättää kääyttämättä.

Sekä perunajauholla että maissijauhopakkauksessa on ohje määrille ja aina oppii kun tekee, muistaa paljonko jauhoa käytti jne.

Perunajauholla tehdessä: vesi kiehautetaan ja kiehuvaan nesteeseen sekoitetaan tilkassa vettä sekoitettu perunajauho vähitellen, vesiseos saa kiehahtaa hämmentämättä ja siirretään jäähtymään vaikka kelmua päälle, ettei tule kuorta. Jos kiisseliä keitetään perunajauhoseoksella. tulee siitä liisterimäistä ja vaikeasti hämmennettävää.

Tämä ei ole hyväksi jääkaapissa, menee kokkeliksi,

Maissijauholla tehdessä: jauho sekoitetaan tilkkaan vettä ennen kiehuvaan veteen laittamista. Maissijauhokiisseliä tai velliä saa sekoittaa kiehumisen aikana. On sileää ja siihen saa hyvin sekoitettua soseen kun kiisselipohja on jäähtynyt. Sen voi säilyttää jääkaapissa, on se ero perunajauholla tehtyyn.

En alkuun antanut ns. eksoottisia hedelmiä, sillä meillä Suomessa ei niitä ole rodullemme kasvanut, kiivi, mango jne. Mielestäni sopi paremmin oman maamme marjat ja hedelmät ainakin alkuun.

Jos omia mustikoita, voi lusikalla puristaa siivilän läpi jäähtyneeseen kiisselipohjaan. Raastettua omenaa, valmista ruusunmarjasosetta jne. siirtyen monipuolisempaan. Joskus voi olla paikallaan pieni määrä hedelmäsokeria, mutta pieni vauva voi syödä ilmankin marjoista ja soseista saadulla maulla, kun on kiisselinä miedomman makuista.

Vierailija
15/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen kattilan latonut puolilleen omenalohkoja, ja pohjalle vettä niin että juuri ja juuri pohja täyttyy. sitten pienellä lämmöllä olen keitellyt ja lopulta soseuttanut sauvasekoittimella. siitä jähtymään jääpalamuotteihin ja pakkaseen. hyvin on maistunut.

Vierailija
16/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pitää kypsentää nuokin kaikki, ennenkuin antaa syötäväksi?

Vierailija
17/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 6kk lapsi, jolle olen antanut aina muutamana päivänä maistiaisiksi uutta vihannesta tai hedelmää. Jos mitään ei ole ilmennyt, olen antanut enemmänkin. Esimerkiksi: bataattia muutamana päivänä noin teelusikallisen, sitten ruokalusikallisen ja lopulta niin paljon kuin vauva on jaksanut syödä. Tämä tarkoitti aluksi noin puolta kahvikupillista.

Ruokia on aika vaivaton tehdä itse esim. keittämällä vihanneksia ja pienimällä ne. Itse olen pieninyt haarukalla. (Kaikki lapset eivät hyväksy haarukalla pienittyä, sillä siihen jää helpommin kokkareita) Mustikat murskaan sauvasekottimella, omenaa ja banaania rapsin lusikalla. Ihan ensimmäiset mustikkamaistiaiset annoin vain yksitellen irroittamalla mustikan kuoren. Nyt kun lapsi on saanut jo yli kuukauden kiinteitä, olen saatttanut keittää aamupäivällä hiukan enemmän vihanneksia ja antanut samaa sitten illalla lämmittäen sen lisäämällä kuumaa vettä. En tiedä onko se kovin hyvä tapa, mutta siten ei tarvi uudelleen kiehauttaa jo keitettyä ja vesi tekee ruoasta helpommin syötävän.

Olen tehnyt myös tyrnikiisseliä perunajauhopohjaan lisäämällä murskatut tyrnit vasta ihan lopuksi. Omasta mielestäni oli aika "väkevän mautonta", mutta muutaman syöntikerran jälkeen maistui lapselle ihan hyvin. Eli samoin voi käydä teidän lapsen päärynä-omenalle.

Luulen, että ennen kaikkea riippuu vauvasta kuinka hienoksi ruoka pitää saada. Kuten jo mainitsin, lapsemme syö aika karheaa, kun taas ystäväni lapsella ei saa olla juurikaan karheutta tai sylkee ruoan pois.

Vierailija
18/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut keittää hedelmiä ennenkuin tein sosetta niistä vaaville! On syöny ko. sosetta paljonki, eikä mitään oo tullu kyllä, muttamutta...Uskaltaako sitä sitten enään antaa?

Vierailija
19/19 |
13.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim. voit raastaa omenaa raastimella, sellainen käsin raastettava joko neljä sivuinen, jossa eri karkeuksia. Voit raastaa porkkanaa myös, ei tarvitse keittää jos haluat antaa vaikka omena-porkkanaraastetta. ota selvää jos mahdollista astmaa, sillä raaka porkkana voi lauukaista astmakohtauksen. Omenakiisseliä voi tehdä niin, että kiehauttaa sen perunajauhoseoksen vedessä ja lisäät raastetun omenan kun seos on jäähtynyt hieman. Ulkolaiset omenat on kuorittava. Mustikkaa voit pusertaa siivilän läpi ja jos ottaa varman päälle, voi nopeasti kiehauttaa, sillä onhan metsässä eläimiä ja ovat voineet käydä tarpeillaan, mutta en ole sitä ajatellut kun olen mustikoita kerätessäni syönyt suoraan varvuista. Mansikassa ikäsuositus, mutta siivilän läpi voi pusertaa jos kotimaisia.

Aprikoosikiisselissä liotat ja huuhdot liotuksen jälkeen aprikoosit, silllä on rikkiä värin vuoksi mutta ota selvää biodynaamisista ja luomuista.

Lakkakiisselistä on syytä siivilöidä siemenet ennen antamista vauvalle, pienet siemen-kivet eivät sula vatsassa aikuisillakaan ainakaan hyvin. Lisäät puserretut ja raastetut keittämättä jäähtyneeseen suurustettuun nesteeseen.

Siis ei keittämistä oenaraasteessa, porkkanaraasteessa, ruusunmarjasoseessa jos purkissa, ei päärynäraasteessa, ei banaanissa jne.