Mikä neuvoksi kun vauva ei suostu syömään puuroa?
Eli hiukan erikoinen ongelma: vauvani 6 kk, vihaa puuroja. Vauva on syönyt kiinteitä 4 kk:n iästä, viljat aloitettiin 5 kk:n iässä. Kiinteät (liha-kasvissoseet, marja- ja hedelmäsoseet) maistuvat vauvalle muuten erinomaisen hyvin, mutta puuroja tuntuu inhoavan. Myöskään vellejä ei ole suostunut juomaan milloinkaan.
Allergiasta tuskin on kyse, olen kuitenkin saanut eri viljalajeja syötettyä vauvalle niin paljon että jos jotain reaktiota olisi tullut, se olisi kyllä näkynyt.
Olen kokeillut tarjota puuroa kaikilla mahdollisilla tavoilla: itse keitettynä hiutaleista, soseutettuna ja hiutaleet kokonaisena. Jauhoista keitettynä. Korvikkeella höystettynä. Marja- tai hedelmäsoseella höystettynä. Ilman höysteitä. Puurojauheesta tehtynä, höysteillä ja ilman, korvikkeeseen ja veteen. Valmispuuroja, maustettuna ja ilman, korvikkeen kera ja ilman. Mitään puurolajia ei mene alas kolmea- neljää lusikallista enempää, tämäkin kauhean yökkäilyn kera. Vauva parkuu ja hiutoo ja nipistää suun kiinni. Myöskään puuron koostumuksen muuttaminen ei ole tuntunut auttavan.
Olen ymmälläni, koska vauva syö muuten tosi hyvin. Tiedän kyllä että uusiin makuihin tottuminen vie aikaa, mutta vauva on hyvin ennakkoluulottomasti syönyt kaikkea ja tykännyt tähän mennessä kaikista kiinteistä mitä hän on syönyt- paitsi siis puurosta :(
Mitä teen? Jatkanko sitkeästi taistelua? Jos en, niin mitä vauvalle sitten syötetään iltapalaksi? Osaako joku auttaa?
Kommentit (19)
Siispä puuro syrjään ja vaikka muroja (kuivana :)sormiruokana tilalle. Puurosta on tullut kauhea show, ja äidinkin epävarmuus tilanteesta varmasti välittyy. Kaikella kunnioituksella kokeneelle :)
Jos leipäpala pysyy kädessä, niin anna vaikka ruisleipä. 6 kk ikäisellä kuitenkin maito tärkein, joten rinta suuhun vaan.
Leipä kyllä kelpaa, mutta ei vauva sitä niin paljon syö että siitä vatsan täyteen saisi...
Ja imetyksen jouduin lopettamaan lääkityksen takia kun vauva oli 3 kk, siksi myös kiinteät aloitettiin 4 kk:n iässä. Rintamaidosta ei siis ole tässä tapauksessa apua. Kiinteät noin muuten maistuvat vauvalle siis oikein hyvin.
ap
Eiköhän sitä kuitenkin voi antaa aamulla ja illalla ihan mitä soseita tahansa tuon puuron sijasta. Puuroa voi kokeilla sitten taas muutaman kuukauden päästä uudelleen jospa vaikka maistuisi sitten.
oli jokin aika sitten parin kuukauden mittainen tauko puuronsyönnissä (lusikka ei kelvannut vauvalle, vaan kaikki piti saada syödä käsin). Annoin iltapalaksi leipää ja hedelmiä, enkä sen kummemmin stressannut asiasta. Nyt taas puuro maistuu. Eli teilläkin saattaa puuro kelvata myöhemmin (tai sitten ei - mutta eihän se puuro mikään pakollinen ruoka ole), jätä se nyt joksikin aikaa pois ja anna iltapalaksi jotain sellaista, mitä vauva syö.
aiemmin kirjoitti että oli antanut vauvajogurttia.
Mikset kokeilisi sitä? Ja siihen voi tosiaan sekoittaa joukkoon hiukan vaikka Muksun Banaanipuuro-jauhetta (maissipohjainen puurojauhe). Kyllä sillä iltapala mun mielestä kuittaantuu.
vähän ainostaan sitä litkumaista kaupan valmista puuroa (oisko ollu vadelmamaku) ja se tyssässi siinä 11 kk:n kohdalla täysin. Lopetettiin puuron syöttö(yritys) ja annettiin leipää. Nyt kun tyttö noin 1,5 vuoden iässä oppi syömään itse, syö myös puuroa kun sotkee hilloa sekaan. Paras on kun jättää kuitenkin hilloa klönteiksi, jolloin tyttö niitä pyydystäessään saa myös puuroa. Mutta ei kannata huolestua tuosta, pitäkää taukoa puurosta ja kokeilkaa joskus uudestaan.
poika inhos puuroja yli kaiken just vauvana varsinkin. nyt (kohta 3v) syö ihan ok, mut ei puurot lempparia ole.
En mä väkisin puuroa syöttäny, sitten vaan jotain muuta. ei se puuro ainut vaihtoehto ole.
tanakka poika on vaikkei puurot oo maistunu. Älä sinä stressaa, kaikki ei tykkää kaikesta vaikka kuin maistattelis!
hedelmäsoseeseen tai ihan maidon kanssa? Meillä mentiin Talk Muruilla, kun 1v 3kk teki puurolakon.
iltapalana voit antaa ihan mitä sosetta haluat. Mikset voisi.
Luovutin ja annoin periksi, itsekään kun en yökkäilyttä pysty puuroa syömään.
Erittäin paksuja vellejä suostui lapseni kuitenkin syömään. Ja - nykyään tokaluokkalainen lapsi syö melkein mitä tahansa, on tosi kaikkiruokainen. Puuro vain ei mene vieläkään, ei missään muodossa.
Kokeile uudestaan jonkun viikon kuluttua. Ruuasta taisteleminen on turhaa.
Ei sitten millään. Lopulta syötin sitten vauvajugurtteja ja sekoitin niihin puurojauhetta, taisi olla riisipuurojauhe se mikä kelpasi, en enää muista tarkkaan. Aina ei kylläkään kelvannut sekään, sitten meni pelkkää jugurttia. Jälkeenpäin muussa yhteydessä tuli kyllä mieleen että liekö sittenkin ollut viljat vatsalle turhan rankkaa ravintoa ja siksi ei kelvannut, ei siis allergiaa varsinaisesti mutta suoliston kehittymättömyyttä tjtn, tuo riisihän on mietoa ainakin.
Mutta nykyisin samainen 6v söisi kaurapuuroa aamuin illoin.... :)
Oletko kokeillut keittää maissijauhoista puuroa ? Kousa nimisestä jauheesta saa helposti tosi hienoa riisipuuroa ei tarvitse kuin kaataa kuuma vesi sekaan ja sekoittaa.
Oletko koettanut syöttää puuroja vain lämpimänä vai myös kylmänä ? Meidän nuorimmainen on syönyt mielellään tuota Kousan riisistä tehtyä puuroa myös kylmänä.
Jos ei maistu niin anna ajan kulua ja yritä sitten uudelleen. Ei kannata tehdä asiasta liian isoa numeroa niin pääset vähemmällä jatkossakin.
oletko tarkistanut aina, ettei puuro ole liian kuumaa??
Toisaalta, jos pitkään olet taistellut puuron kanssa, niin eiköhän se ole ehtinyt jäähtyä...
koskaan suostuneet syömään puuroa vauvana, ihan hyvin on pärjätty ilman. Nyt yllättäen kun ovat 3 ja 6 vee ovat alkaneet pyytää puuroa aamiaiseksi (itse olen siis aina syönyt puuroa).
ap kannattaa puuron kanssa antaa jotain hilloa tai sosetta.
Näin meillä tehty eli vähän puuroa ja jotain sosetta mukana niin menee alas.
Pelkkä puuro ei kyllä maita
Oletko kokeillut Valion Onni-puuroja? Oma nyt 7-kuiseni ei suostu syömään perinteisiä puuroja, mutta nämä Onni-puurot ovat suurta herkkua. Minä olen suosiolla ostanut enää vain näitä, kun en jaksa tapella muun puuron kanssa. Maistuvat itsestänikin hyviltä ja saa ainakin kaikki tarvittavat raudat ja muut hivenaineet niistä.
että lapseni on jo järjestyksessään neljäs, joten ihan kokematon en tässä hommassa enää ole...
Ja kaikkia mahdollisia puurolajeja olen kokeillut; riisiä, maissia, kauraa, vehnää (sekä grahamia että mannaa), ruista, neljän viljan... mikään ei kelpaa. Ei soseella höystettynä, ei marjoilla höystettynä, myös maidon(korvikkeen) ja margariinin kera- ei kelpaa. Olen kokeillut sekä kylmänä että lämpimänä, ja uskoisin että neljän lapsen äitinä osaan tarjota puuron sopivan lämpimänä. Ja kuten jo ekassa viestissä kerroin, olen keittänyt itse (hiutaleista ja jauhoista) ja antanut valmispuuroja sekä jauheesta tehtynä että tetrapuurona. Lopputulos on sama, mikään ei kelpaa.
Oisko vielä hyviä neuvoja? Mitä te, joiden lapset ei ole suostuneet syömään puuroa, olette antaneet vauvoillenne aamu- ja iltapalaksi?
Ap
Jos leipäpala pysyy kädessä, niin anna vaikka ruisleipä. 6 kk ikäisellä kuitenkin maito tärkein, joten rinta suuhun vaan.