Mikä suomalaisessa ruuassa on ulkomaalaisten mielestä vialla?
"Finnish food" tuntuu olevan jotenkin yleinen letkautus, pahassa mielessä. Mikä tässä suomalaisessa ruuassa ulkomaalaisten mielestä on vialla vai onko se vaan samanlainen juttu kuin "ruotsalaiset on homoja". Mun mielestä Suomessa saa niin monenlaista ruokaa ravintoloissa, että en mä itse edes osaisi määritellä, mikä on "suomalaista ruokaa".
Kommentit (52)
Kirjoitin huonosti; tarkoitan siis että jenkkejä kummastuttaa kuinka meilläpäin kaikki syövät sitä samaa "terveellistä" ruokaa eikä ole juuri noita fat free/low fat/no sugar-vaihtoehtoja. Samoin osa kiroaa kun kaikki "epäterveellinen" (sokerihuurretut murot, kunnon siirapit, maapähkinävoi jne.) on täällä niin pannassa ettei niitä oikeastaan näy; näkyy vain meidän "terveys"-versioitamme :).
Kirjoitin huonosti; tarkoitan siis että jenkkejä kummastuttaa kuinka meilläpäin kaikki syövät sitä samaa "terveellistä" ruokaa eikä ole juuri noita fat free/low fat/no sugar-vaihtoehtoja. Samoin osa kiroaa kun kaikki "epäterveellinen" (sokerihuurretut murot, kunnon siirapit, maapähkinävoi jne.) on täällä niin pannassa ettei niitä oikeastaan näy; näkyy vain meidän "terveys"-versioitamme :).
Mua kans ärsyttää, että esim ihan tavallisia jugurtteja on tosi hankala löytää kaikkien "terveys"- ja keinomakeutettujen sörsseleiden joukosta. Menee joo joskus vähän yli. Kaikkialla aspartaamia jne.
yhtäkään esimerkkiä kotona tehdyistä suomalaisista ruoista, jotka olisivat hyviä...eikös niitä sittenkään ole?
yhtäkään esimerkkiä kotona tehdyistä suomalaisista ruoista, jotka olisivat hyviä...eikös niitä sittenkään ole?
meikäläisen kokkaukset, jotka ovat ihan tavallisia kotiruokia... vaikka onkin tottunut kotimaassaan erilaisiin ruokiin
pelkäsinkin....kiitos kun joku kehtasi vastata!
Erilaiset keitot, laatikot, muussit lisukkeineen.. Onhan niitä!
Helpompi olis kai listata niitä ei-hyviä?
eli mistä lähtien korvapuustit, kylmäsavulohi ja ruisleipä on suomalaista ruokaa? Suomessa syödään niitä, ja Suomessa tehdään...mutta myöskin Ruotsissa, Virossa, Venäjällä ja muissa Baltian maissa. Ja onkko tässä kyse ruoasta, tai ruoka-aineksista? Eihän tuo ruisleipä itsessään ole ruokaa, se on leipää....ja savukala ei ole ruokaa, ellei siitä tehdään ruokaa. Korvapuusti ei ole todellakaan syntynyt Suomessa, vaan kanelipullahan tulee naapurimaastamme.
Ja kyllä ns laitosruoka voi olla todella hyvääkin!
kuin jostain suomalaisista perinneruoista. Kaikki ruoat alkavat olla sen verran globaaleja, että tollainen pilkunviilaaminen on vähän älytöntä.
Kenenkähän poron se sun tuttus on käynyt ampumassa...
Porot ovat nimittäin kotieläimiä, ei niitä metsästetä kuten riistaa
Ihme jankkaaja tuo yksi, jonka mielestä sellaista kuin suomalainen ruoka ei ole olemassakaan! No onhan se selvää, että kun maa on ollut kahden naapurivaltion hallinnassa yhteensä tuhat vuotta ja käynyt kauppaa jo sitä ennen sinne ja tänne, niin ruokaperinne on sekoittunut. Ihan niin kuin tapahtuu nykypäivänäkin, kun meikäläinen laittaa pastaa italialaisittain lapsilleen ja ne pitää sitä ihan täysin "äitin ruokana". :)
Kyllä nuo edellämainitut korvapuustit ja ruisleivät on suomalaista ruokaperinnettä, vaikka pullaa ja leipää tehdään muuallakin.
olen tottunut tuoreisiin kotimaisiin kasviksiin, olen sattunut syntymään sukuun joka viljelee tomaattia, kurkkua, porkkanaa, perunaa, salaattia jne.
Kalat saamme tutulta kalastajalta tai enon mökkiverkosta, tytär kun vielä onnistui nappaamaan luomiviljelijän pojan kaverikseen on tuoretta luomulihaakin tarjolla.
Eli minun mielestäni suomalainen ruoka on hyvää ja tuoretta. Kaupassa kyllä ihmettelen ostaako joku ne kaikki valmiit ruoka-annokset sieltä, ilmeisesti kun niitä on hyllymetreittäin.
mun mielestä suomalaista ruokaa, ja hyvää sellaista.
ja jos jostain tunnettua, niin laadukkaista, puhtaista raaka-aineista ja tuoreudesta.
t. ulkosuomalainen
Tulee ns. tulisesta maasta, eli chilia on ruuassa paljon. Silti tykkaa suomalaisesta ruuasta tosi paljon, no sen mita mina hanelle oon kokannut taalla ja aitini Suomessa. Mutta taytyy myontaa, etta mieheni on suhteellisen kaikkiruokainen muutenkin, muille maanmiehillensa mun on tosi vaikea kokata sellasta, mika olis hitti.
Suomessa kaytetaan paljon kermaa ja maitoa ruuanlaitossa... Se on monelle kauhistus, koska ne kasitetaan joko raskaina tai sitten "makeaksi" raaka-aineiksi, eli leivontaan ja jalkiruokiin. Myoskin ruuan esillepano saattaa olla vahan off-putting. Se ikaankuin laiskaistaan lautaselle, perunat ensin ja sitten kastike tms. Eli kattausta ja silmanruokaa saisi olla enemman. Suomessa syodaan ruokaa, jotta sailytaan hengissa, muualla se on useasti sosiaalinen tapahtuma, joten siihen panostetaan. Jopa arkena.
Myos mausteita kaytetaan vahan, ja on useimmiten suola, pippuri, curry ja sinihomejuusto.
Joku kyseli tyypillisia suomalaisia ruokia. No, mun mielesta perunat ja kastike. Esim. jauhelihakastike, makkarakastike, munakastike jne. Seka keitot esim. jauhelihakeitto, makkarakeitto, kesakeitto jne. Toki naa ruuat on pikkuhiljaa jaamassa taka-alalla uusien tuulien puhaltaessa.
Ma en oo viela koskaa epaonnistunut miellyttamaan lihapullilla tai lihamurekkeella. Ne toimii aina, myos nirsojen ulkomaalaisten suhteen. Myos lihapadat on hyvia, kun ne on kunnolla maustettu ja haudutettu. Seka ihan vaan paistettu kala tms.
Suomalaisten herkku perunamuusi ei kelpaa oikeestaan muille kuin briteille. Muualla se kasitetaan "vauvanruokana", ihmiset kaipaavat jotain pureskeltavaa.
Joku myos sanoi, etta Suomessa kaytetaan liian vahan kokolihaa. Tama on totta. Paljon suomalaista ruokaa on rakennettu jauhelihan (sen sikanauta-version) ja kanasuikaleiden seka pakastekalan ymparille.
Silti kaikesta huolimatta, mulle Suomi-ruoka on herkkua :)
arkena ja juhlana. Ei kyse ole "alkuperäisestä", vain suomessa tavattavista ruokalajeista vaan ihan siitä mitä ihmiset tänä päivänä täällä syövät - miten ruoka on maustettu, mistä raaka-aineista tehty jne.
Kyllähän suuri osa ihmisistä syö, etenkin arkena, huonosti - eineksiä, teollista bulkkia (perunasalaatit yms. valmissalaatit, valmiit hillot jne). Harva tekee tuoreista raaka-aineista ja maustaa kunnolla, muulla kuin natriumglutamaatilla. Tehdään nopeaa ja yksipuolista (suunnilleen 10 ruokalajia yleensä aktiiviruokalistalla lapsiperheissä).
tarjolla on usein vain pääruoka, ehkä vähän kasviksia lisäkkeinä (mutta ei kunnollista salaattia) - erilaisia tahnoja ja muita maistuvia "lisiä" on vähän käytössä. Harvemmin on mitään jälkiruokaa. Ainakin itse miellän arjen ruoan juuri tällaiseksi, vähän tylsäksi ja puuduttavaksi. Lisäksi ruoka on laitettava ja syötävä! nopeasti, että jää aikaa harrastaa yms.
Eiköhän sama trendi (kiire) ole joka paikassa länsi-eurooppaa, nyt jo niissä aiemmissa "ruokamaissakin", missä naiset käyvät yhä enemmän ansiotöissä.
viihdoinkin konkreettisiä esimerkkejä! Ja muutenkin mielestäni asiaa...Kiitos! Ja ei ollut tarkoitus ärsyttää ketään täällä....mutta kun teiltä hyvät ihmiset kesti tajuta laittaa esimerkit, sekä myöskin se, että oikeasti suomalaista ruokaa on/syödään/kokataan loppuen lopuksi nykypäivänä tosi vähän, mikä on tietysti ihan tavallista ja ymmärrettävää näin globalisaation päivinä.
No mun mielestä esimerkki "huonosta" suomalaisesta ruoasta on perinteinen nakki- tai makkarakastike.
Mun kriteereillä perinteiset nakit ja makkarat eivät ole niitä laadukkaita ja puhtaita suomalaisia aineksia mistä aina vaahdotaan. Ollakseen laadukas makkara, niin kyllä siinä pitäisi lihan (siis lihan) olla se tärkein raaka-aine. sen lisäksi ei siinä paljoa muuta tarvitse ollakaan. Vaan mitä löytää kun lukee tuoteselosteen: tärkkelystä, vetta ja lihaan verrattavia raaka-aineita. Tuo jälkimmäinen tarkoittaa nahkaa, kalvoja ja suolia.
Sen jälkeen tuo makkara käristetään pannulla ja isketään vehnäjauhovesikastikkeeseen. Ei se kovin laadukasta ja maukasta ruokaa ole. Makkarakastikkeessa tärkein raaka-aine taitaa olla vesi. Sitten vehnäjauho. Lihaa on todella vähän.
Saa Suomestakin myös oikeasta lihasta tehtyjä makkaroita, mutta niiden valikoimat ovat aika pienet.
Esimerkiksi Atrian uunilenkissä on lihaa 8 %. Lenkkimakkarasta siis 92 prosenttia on jotain muuta kuin lihaa.
Asian voi tarkistaa atrian nettisivuilta jokainen.
sellaiselta joka ei ole USA:ssa kaynytkaan. Taalla kaikissa ruoka-aineissa on selvitys mm. rasvan ja sokerin maarasta. Light ja low-fat versioita on tarjolla tuhansia.