Epiduraalista..
Voiko epiduraalin laittamisen jälkeen mennä vielä oloaan helpottamaan suihkuun tai ammeeseen? Joku kertoi joskus, ettei sen jälkeen saa tai voi oikein liikkua pediltä pois..
Kommentit (13)
Kyllä mä sain liikkua sen verran, että vessaan pääsin, kunhan mies oli saattamassa, yksin ei saanut lähteä. Ei kyllä tullut mieleenkään enää lähteä suihkuun tai ammeeseen oloa helpottamaan, mutta mulla oli kaikki tuollaiset kokeiltu ja kun epiduraali laitettiin, tuntui kuin olisi taivaan portit auenneet :D supistukset ei kadonneet mihinkään, tunsin ne edelleen, mutta sen verran lievempinä, että olo helpottui välittömästi.
mutta esim vessassa voi käydä tai muuten liikkua. ainakin minä pystyin.
Rupee olemaan laskettu aika käsillä ja kaikki aiheeseen liittyvä mietityttää kovin. Ahdistaa kipu ajatuksena. Musta tulee tosi vattumainen akka kun oon kipeä, säälin jo valmiiksi miestäni ja sairaalan henkilökuntaa... :)
epiduraalihan vie ne kivut pois joten et tarvitse enää muuta.
mutta tosiaan, epiduraali on niin ihana, ettet sä kaipaa mitään ammeita. Voi olla että nukahdat siihen kivuttomuuden lämpimään autuuteen.
Mä oon vaan niin helvetin huono rentoutumaan, kylpy on oikeastaan ainoa paikka missä voisin edes vähän kuvitella ottavani rennommin..No, ehkä se oikea tyyli löytyy sitten h-hetkellä, toivottavasti... :)
ap
Upea juttu, Nobelin palkinto sille, joka keksi tämän. Muu kun ei tehonnut. Olivat vaan silkkaa huijausta.
toinen puoli puutui ja se epiduraalikohta sattuu vieläkin välillä, vaikka tapauksesta 5v. Esikoisen kohdalla se auttoi ihanasti.
Siis se vaikuttaa hyvin monilla myös koko jalkoihin niin, että ne lähtevät alta. Siksi ei oikein saa liikkua muutakuin vessaan saattajan kanssa.
Katetria ei tosiaan saa kastella ja vähän aikaa laiton jälkeen pitää olla anelääkärin laittamassa makuuasennossa ja vaihtaa kylkeä käskystä. Siksi että puudute aine leviää oikein
Leviämisellä voidaan vaikuttaa puudutuksen kohtaan. Eli jos halutaan ylemmäksi niin päätä laitetaan hetkeksi alaspäin. Tämä varsinkin spinaalissa, joka menee selkäydin nesteeseen.. Mutta vaikutus on myös epiksessä.
Puudutteessa on usein kombinaatio fentanylistä ja lidokaiinista tai bicain tms
oli kokeillut niitä aquarakkuloita ja kertonut tehon olleen suurinpiirtein samaa luokkaa, kun olis naulat laittanu jokaisen varpaankynnen alle ja potkinut niitä vuorotellen seinään...:/
itse en ainakaan ole sen jälkeen saanut liikkua enää