Raskaana joulupöydässä!
Epäilen olevani raskaana (testaan huomenna). Mua jännittää jo nyt, sillä huomenna olis tarkoitu syödä jouluruokaa ja samoin sitten tietysti joulupäivinä. Mitä saa syödä huoletta, mitä ei?
Brie, aurajuusto, sillit? Laatikot, kinkku?
Kommentit (20)
jätä viinit ja oluet juomatta, ja muutoin vedän kuin napa raikuu KAIKKEA mitä tarjolla on!!
Epäilen olevani raskaana (testaan huomenna). Mua jännittää jo nyt, sillä huomenna olis tarkoitu syödä jouluruokaa ja samoin sitten tietysti joulupäivinä. Mitä saa syödä huoletta, mitä ei? Brie, aurajuusto, sillit? Laatikot, kinkku?
Ja kun et testaa vielä huomenna, et tiedä olevasi raskaana ja kas, voit huoleti syödä mitä haluat.
Graavi kala, jos on ollut vakuumissa on hyvä jättää syömättä joulupöydässä, mutta muuten nauti rauhassa.
t: kolmen äite
Samoin graavatun kalan kanssa pitää olla tarkkana, eli ei vakuumipakattua ja mahdollisimman tuoretta pitää olla.
Juustoista on vähän kahta eri "koulukuntaa": osan mielestä riittää, että on pastöroidusta maidosta, osa on sitä mieltä että ei pehmeitä juustoja vaikka olisi pastöroituja.
jostain kuullut. Vesi mielellään keitettyä LÄHDEvettä.
Joulupöydässä kannattaa välttää graavikalaa (itse kyllä söin) maksalaatikkoa,mätiä tuorejuustoja.
7-vuotta sitten jouluna raskauteni oli jo pitkällä,
mut siitä huolimatta anopii tarjosi mulle
alkoholilla terästettyä glögiä ja oli vielä loukkaantunut kun en juonu sitä....
Mut nauti joulupöydän antimista täysin siemauksin
vältä vain joitan ruokia.
Ihanaa, on mun herkkua! Niistä ja juustoista olin eniten huolissani. ;) Graavikala vähän harmittaa, mut enköhän elä ilmankin.
ap
Tai no, ei nyt joka päivä hirveitä määriä, mutta satunnainen syöminen ei haittaa. Sama koskee maksamakkaraa. Maksa taas on kielletty.
ei varmaan kannata syödä mitään.
Tai sit ottaa vaan ihan rennosti ja kohtuudella.
Ihanaa, on mun herkkua! Niistä ja juustoista olin eniten huolissani. ;) Graavikala vähän harmittaa, mut enköhän elä ilmankin. ap
Ihanaa, on mun herkkua! Niistä ja juustoista olin eniten huolissani. ;) Graavikala vähän harmittaa, mut enköhän elä ilmankin.
ap
Jos ei syö koko ajan ja ihan tolkuttomia määriä. Suomen lähivesien kaloissa on paljon raskasmetalleja ja muita myrkkyjä. Pehmeitä juustoja ja homejuustoja ja graavattua vakuumissa ollutta kalaa kannattaa välttää ihan kokonaan listeriariskin takia.
ei varmaan kannata syödä mitään.
Tai sit ottaa vaan ihan rennosti ja kohtuudella.
Ei voi sairastaa "kohtuudella", sen joko saa tai ei. Eli sen osalta pienikin riski on tyhmää ottaa, koska listeria voi tappaa sikiön.
ei varmaan kannata syödä mitään. Tai sit ottaa vaan ihan rennosti ja kohtuudella.
Neuvoloissa ihan vain huvikseen jakavat listoja vältettäävistä ruoista?
kalaa, joten jos haluaa välttää graavikalaa, niin pitäisi sen logiikan mukaan välttää myös silliä.
ap
...kypsentää, vaikka uunissa aurajuusta semmoisenaan? Tai tehdä jotain uunijuuston tapaista missä on aurajuustoa joukossa?
En ole löytänyt mitään aiheesta netistä.
Kielto (suositus) koskee vain vakuumiin pakattua. Jos graavaat itse, voi sitä syödä.
graavi kala ei ole raakaa kalaa nähnytkään vaan se on kyllä raakakypsytetty ;)
Mutta kuten edellä jo mainittu ole ystävällinen ja tee maailmalle palvelus ja lakkaa syömästä kokonaan
voit syödä kunnolla kypsennettyä ruokaa ja salaatteja.
Kylmät kalat eivät kuulu tähän listaan.
Itse jos olisin juuri kuullut raskaudesta saattaisin lipsua ohjeista mutta vain siksi, että esim. listeria itää niin pitkään, että sen on voinut periaatteessa saada ennen raskauttakin. Pidemmällä raskaudessa en viitsi kyllä riskeerata, koska ei se listeriatartunta katso juhlapyhiä.
Valion tuore- ja homejuustoja pitäisi voida syödä aika vapaasti, katso vaikka valion sivulta selvennystä usein kysytyistä kysymyksistä.
ei varmaan kannata syödä mitään. Tai sit ottaa vaan ihan rennosti ja kohtuudella.
Neuvoloissa ihan vain huvikseen jakavat listoja vältettäävistä ruoista?
noista jättäisin pois ihan varmuuden varuilta, tosin jos on pastöroidusta maidosta tehtyjä niin ei pitäs niidenkään olla ongelma.
Mutta kinkku ja laatikot, en mitenkään keksi mitä haitallista niissä voisi olla.
Viineillä läträämisen itse jättäisin väliin.