Anopista
En tiedä missä asiasta keskustelisin, niin kysytäänpä mielipidettä täällä.
Meillä on mennyt sukset ristiin ihan kunnolla anopin kanssa ja mietin, että onko tämä nyt ihan vain minunkaan vikaani.
Kerron muutamia esimerkkejä hänen käytöksestään:
Hammaslääkäri on erikseen kieltänyt lapsiltamme mehut, muuta kuin karkkipäivinä. Anoppi tietää sen mutta silti joka kerta nähdessämme sanoo lapsille, otatko mehua vai vettä tai maitoa? Jos lapsi sanoo maitoa, kaataa silti mehua taikka ei kysy ollenkaan vaan kaataa vain mehua.
Kerran joivat (2 lasta) 1,5 litraa limua, ihan vain siksi kun vaari halusi antaa !? Meillä ei limua juoda kun kerran vuodessa, koska lapset on 3 ja 5v.
Mummo haluaa hoitaa lapsia silloin kun hänelle sopii, esim. soittaa ja kysyy lapsia hoitoon, jos meille ei sovi, pahastuu ja luulee, että keksin vain huvikseni esteen. Kun kysyn joskus voisiko hoitaa lapsia, on milloin mikäkin menoo (on aktiivinen vapaa-ajallaan) mutta ottaa lapsia ja järjestää sitten vaarin taikka jonkun muun hoitamaan niitä.
Jos joskus ottaa lapset on aina sama kuvio, kauppaan ostamaan joku lelu taikka muu lahjus ja sitten niille kotiin syömään jotain herkkua.
Ollaan erikseen sanottu että herkkuja ei syödä kun karkkipäivinä, mutta aina vaan on jotain kakkua ja pullaa syöty kun siellä ollaan. Ja hampurilaiset kuuluvat lähes poikkeuksetta ruokailuun, aina kun ovat hoidossa siellä, vaikka kuinka sanoisin, että syökää kotiruokaa välillä.
Hermo menee vaikka kuinka olen koittanut olla sanomatta.
Myöskin ruokapöydässä sanoo aina, että "mummo antaisi mehua, mutta äiti on kieltänyt" ja näin syyllistää minua. Myöskin kertoo lapsille tarinoita, että mitä hän teki (esim. nukutti aina vauvana sylissä) ja äiti sanoi aina että minä pilaan teidät...
Onko munkaan pakko kaikkea sietää??
Mitä ihmettä mä sen kanssa enää teen?!
Kommentit (46)
mehua en.
Ja tuo että lapsille selitetään kuinka mäntti äiti kieltää on sitten jo ihan törkeää.
Sovi vaikka mummon kanssa, että antaa aina purkkaa lapsille syömisen ja juomisen jälkeen. Sitten ne hampaat eivät mene. Ja miksi sylissä nukuttaminen pilaisi lapset? Hellitä vähän. Isovanhemmilla on vähän enemmän oikeus hemmotella lapsia.
Ei ne hampaat juu siitä pilalle mene, tiedän sen, mutta periaatteessa ärsyttää koska lapset tietää että olen ne kieltänyt.
Minkä kuvan lapset saa, kun mummo tekee niinkun lystää ja lapsilla on paha mieli, kun tekevät "kiellettyä".
Ja jos tämä tapahtuisi joskus, asia olisi vielä ok, mutta kun JOKAKERTA niin ei hermo riitä.
ap
En muista sellaista sanoneeni, tuo oli vain esimerkki siitä mitä se sanoo.
Siis olen varmaan joskus sanonut tyyliin, voit laittaa sen lapsen jo sänkyynkin nukkumaan, ei se tarvii aina vain sylissä nukkua. Kun on esimerkiksi ollut vaikka kahvihetki ja mummo on sanonut ettei voi tulla kahville koska lapsi nukkuu sylissä.
ap
hammaslääkärillä on varmaan hyvä syy mehun juomisen rajoittamiseen. Kyllä lapsia hoidettaessa anopin pitäisi huomioida lasten vanhempien toivomukset. Tai sitten kylmästi lapsia ei viedä sinne hoitoon (tämän tiedän olevan aika kärjistettyä)
Vanhempien arvosteleminen on ala-arvoista!
että olisin tehnyt lapsen lapset ensin jos olisin tiennyt kuinka ihania ne ovat!!!
tiedän kuitenkin ärtymyksesi!!
mulla välillä kans menee hermot mummujen touhuihin: karkkia haetaan kaupasta ja syödään ne ennen ruokaa..mehua juodaan monta pullollista parin päivän aikana mummulassa..jne jne...
mutta olen yrittänyt aina niellä tämän ja tasottaa sitten ittse kotosalla: maitoo ja vettä, reilua kotiruokaa ilman herkkuja päättömästi...
kyllä se siitä..purkkaa tai pastillia ruokien jälkeen ja hammaspesut!!
ja tiukkaa pinnaa niiden mummuloiden kans :)
Kiva että joku on samaa mieltä :)
Lapsille tehtiin joskus ns. sylkitesti joka osoitti, että lapsilla on suuri taipumus saada reikiä, jolloin herkut käskettiin minimoida.
Tämä sylkitesti on sellainen, jota täällä ei ainakaan enää tehdä.
ap
Tiedän, ja myönnän, että olen vähän nipo asian suhteen.
Vaikka nielen suurimman osan asioista, eilen meni sukset lopullisesti ristiin kun kysyin onko lapsi syönyt iltapalaa ja vastasi että on.
Totuus selvisi lapsen suusta kun sanoi että ei ole syönyt kun herkkuja ja hampparin ja ranskalaisia.
Vedin herneet nenääni siitä että mulle ei valehdella prkle.Ja siitä hänkin sitten suuttui.
Mun mielestä mummolla on toki eri oikeudet kun vanhemmilla (saa herkutella välillä useammin kuin kotona ja mummolassa on eri säännöt) mutta ei silti tarvisi meitä ja meidän sääntöjä "dissata" lasten kuullen ja arvostella mua.
ap
Syötetään ensin lapsille kauheasti makeaa. Sitten ei maistu ruoka. lapsista tulee joko superylivilkkaita tai kärttyisiä tästä johtuen. Ja sitten vika onkin kasvatuksessa eikä niissä liiallisissa herkuissa. Toisaalta tämä on loppujen lopuksi aika pientä. Isompi ongelma oli kun kuljetettiin lapsia ilman turvavöitä kuten ennenkin on tehty.
itselläkin tiukkaa (tosin omien vanhempieni kanssa) näistä asioista.
Mutta helpottaa kummasti, kun hyväksyy sen että mummolassa mummolan säännöilla ja kotona kodin säännöilla. Tämä tietty vain näin yleispätevänä yleistyksenä. Jos on jotain viilattavia tärkeitä asioita, niin niistä tietty on sovittava. Nämä herkut ja mehut on sellaisia asioita, joihin en puuttuisi...
siis toi turvavyö-juttu rassaa yli kaiken!!! todella ärsyttävää...
siitä olen suuttunut anopilleni, kuljetti neljä lasta takapenkillä 200km (kun oli "pakko" kuskata yksi sukulainenkin samalla), ilman turvavöitä!!
tämän jälkeen lapsilleni on opetettu että jos jollain ei ole turvavyötä, siitä saa kiljua niin lujaa ja niin kauan autossa että jokaisella on se turvavyö!!!!
pari kertaa on mummu kuullut kiljuntaa!!! ihan oikein!!!
Mun tyttärellä paljastui nyt 5-vuotiaana hampaista 7 reikää vaikka ollaan harjattu hampaita säännöllisesti koko ajan. Hammaslääkäri epäili yhdeksi syyksi juuri mehujen juomista koska iso osa rei'istä oli etuhampaissa. Joten sinuna sanoisin mummolle suorat sanat. Voit kertoa terveisiä, että ei ole kovin herkkua käydä tuon ikäisen kanssa lukuisia kertoja paikkauttamassa hampaita...
Ei ne hampaat juu siitä pilalle mene, tiedän sen, mutta periaatteessa ärsyttää koska lapset tietää että olen ne kieltänyt.
ja soittaa vielä etukäteen hoitajalle asiasta. Jotkut vanhemmat ihmiset uskoo auktoriteettjä paremmin kuin miniäänsä:)
että anoppi ei vanhan kansan mukaisesti syö samalla lusikalla kuin se lapsenlapsi.
Se nimittäin on myös takuuvarma keino reikiinnyttää lapsen hampaat.
suurempi riski saada reikiä. Ei hän niitä silti automaattisesti saa. Eli vaikka mummolassa joskus saakin mehua ja jos ottaa purkkaa sen jälkeen, niin eiköhän ne hampaat säily.
Meillä neljäsä lapsesta yhdellä on tämä sylkitesti positiivinen ja on jo 8v ja ei yhtään reikää. Hampaita hoidetaan, pesut aamuin illoin ja aina ruokailun jälkeen purkkaa.
Sinllakin on jo niin isot lapset, että sen kun opetat ottamaan aina purkkaa.
Voi siellä mummolassa sitten herkutella ja syödä sitten purkkaa.
Minusta otat hieman liian vakavasti anopin. Teet valataistelun turhasta. Ei kait ne lapset nyt päivittäin siellä ole? Joten mitä siitä herkuttelusta, ei ne lapset nyt pilale mene.
Koita sopia anopin kanssa käytäntöjä, esim. tuo purkan pureskelu.
Minusta kuitenkin kuulostaa, etä anoppisi hoitaa lapsiasi mielellään ja tykkää heistä ja se on pääasia.
Sillä meillä tilanne oli niin, että oma äitini oli/on tuollainen. Ei kylläkään noin paha, mutta melkein ;).
Mun äitini rakastaa mun kolmea lasta yli kaiken, ja pyytää usein kylään, haluaa hoitaa usein ja vie kaikenmaailman paikkoihin. Mun mielestä se on ihanaa, että haluaa olla mukana, koska itselläni oli äärimmäisen lämpimät välit omiin isovanhempiini (vaarini muutti minun ja mieheni luokse asumaan elämänsä viimeisinä vuosina ja olimme hänen omaishoitajiaan...).
No, ongelma onkin ollut juuri tuo herkuttelu ja "pilalle hemmottelu". Esikoisen kohdalla (lapset nyt 4v, 2,5v ja 5kk) oliv aikeinta, olihan hän ensimmäinen lapseni :).
Me ratkaistiin tilanne niin, että mummulassa on mummulan säännöt ja kotona omat. Lapset ymmärtävät tämän erittäin hyvin, enkä minäkään enää stressaa siitä, mitä mummulassa tapahtuu. Mun puolesta saa hemmotella ja lelliä lapsia mielin määrin, koska ei siellä ihan överiksi vedetä. Tavan kotiruokaa syövät, mutta päälle saavat sitten herkkuja. Limppari ei juoda, mutta 100% mehuja kylläkin.
Aina syönnin jälkeen purkkaa.
Lapsillani on vain kaksi mummua elämässään jäljellä, ja mieheni äiti ei pahemmin yhteyttä pidä... Mun äitini on mulle perheeni jälkeen rakkainta maailmassa, joten nauttikoon nyt lapsenlapsistaan koko sydämellään.. ei hän täällä maan päällä kuitenkaan ikuisesti ole.
Ja mitä muuta mummi toi lapsille tuliaiseksi kuin suklaakalenterit. Että voi sapettaa. Paljon pahempi ottaa pois ne kalenterit kun olla saamatta niitä ollenkaan.
Jep, meillä on tämä samainen anoppi syöttänyt samalla lusikalla juuri ruokia ja kun siitä sanoin sain siitäkin jonkun näsevän kommentin tyyliin, "näin on aina maistettu ensin itse ja sitten lapsi" joten tiedä vaikka ne bakteerit olisi juuri sieltä tulleetkin! ;D
Ja tarkoitin, että ei ne hampaat varmasti siellä mummolassa pilalle mene, kun käyvät (miksiköhän?) niin harvoin, ehkä kerran - pari kuussa siellä. Varmasti enemmän on vaikutusta sillä miten kotona toimitaan. Harmi, että sinun pienellä on jo niin monta reikää..
Kerran laitoin anopin menemäänkin juuri siksi hammaslääkärille, mutta sattuikin aika juuri siirtymään! Toi on muuten hyvä idea.
Kiitos teille kaikille kommenteistanne!
En tiedä miten hommassa pitäisi nyt edetä. Mun pyytää anteeksi eilistä purkaustani vai odottaa tekeekö hän sen...?
ap
Emme me mummit ja anopit niin paljon kullannuppujanne luonamme pidä, että he tai heidän hampaansa siitä rikki menisivät. Ja mitä sitten vaikka menisivätkin? Hampaita osataan paikata nykyään oikein hyvin. Hampurilainen on iltapala, ihan turha marista siitäkään, kun kerran itse syötätte pelkkää terveysruokaa.
En itse ole vielä isoäiti, mutta ihan varmasti tulen hemmottelemaan lapsenlapsiani heti kun sellaisia ilmaantuu. Vetäkää ihan rauhassa vaan herneet nenään, tässä iässä ei taivas putoa niskaan sellaisesta. Ehkä meidät anopit onkin luotu sitä varten, että teillä on joku, johon purkaa turhat aggressiot?
ei tuo nyt mielestäni niin vaarallista ole. Ei ne lapset tai lasten hampaat siitä pilalle mene jos välillä juovat mehua tai limpparia tai syövät roskaruokaa. Ei tuollaisen takia kannata välejä pilata.