Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummin valitsemisen periaatteista

Vierailija
09.12.2009 |

Meille on tulossa ensimmäinen ja samalla mahdollisesti viimeinen lapsi, joten kummien valinta on ajankohtaista. Tiedän, että aiheesta on käyty täällä vilkastakin keskustelua, mutta minua kiinnostaisi miten itse olette valinneet kummeja ja mitä mahdollisia periaatteita olette noudattaneet. Meille on tullut esiin pari ongelmaa, joten varsinkin nämä asiat mietityttävät:

- jos äidillä/isällä on kaksi sisarusta, onko korrektia pyytää kummiksi nuorempaa? Vai pitäisikö aina pyytää vanhempaa, vaikka nuorempi olisi itse lapseton ja hänellä olisi enemmin aikaa annettavana kummilapselle?

- pitäisikö lapsella olla kummi sekä isän että äidin puolelta?

- pitäisikö olla sekä mies- että naispuolisia kummeja?

Kommenteja? Kokemuksia?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ratkaisevaa se, onko kyseessä sisaruksista nuorempi vai vanhempi. Itse miettisin sitä, onko kummallakaan vielä muita kummilapsia. Myös sitä, kumpi on MINULLE läheisempi sisarus. Oletteko koskaan puhuneet asiasta sisarusten kesken?

Minulla on vain yksi sisko, joten oli itsestäänselvää että hänestä tulee esikoisemme kummitäti (ja hänen miehestään kummisetä). Toisaalta asiasta oli puhuttu jo lapsesta saakka. :-) Miehelläni on pikkuveli ja pikkusisko (kehitysvammainen), joten valitsimme hänen puoleltaan veljen kummiksi.

Toisen lapsemme kummeiksi valitsimme parhaan ystäväpariskuntamme, jonka esikoisen kummeja me puolestamme olemme. Heidän lisäkseen miehen sisko.

Kolmannen lapsemme kummeiksi pyysimme toisen läheisen ystäväpariskunnan, oman nuoruudenystäväni ja oman nykyisen parhaan ystäväni (myös mieheni ystävä).

Jos meille tulee vielä neljäs lapsi, taidamme käyttää jotain kummeja uudelleen ;-)

Meillä on yleensä ollut periaatteena se, että olisi sekä naisia että miehiä. Muuten ei oikeastaan periaattita. Valitsimme sellaiset ihmiset, jotka ovat meille rakkaita ja jotka ovat selvästi kiinnostuneita lapsistamme. SIllä ei ole väliä ollaanko sukulaisia vai ei.

Vierailija
2/4 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempaa sisarusta. Me emme pyydä lainkaan sisaruksiamme sillä hehän ovat joka tapauksessa lapselle läheisiä.

Ei tarvitse olla kummia molempien puolelta. Itse kuitenkin haluan.

Itse tykkään, että on kiva, jos on sekä kummisetä että -täti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmilla lapsilla kummeina yksi pariskunta ja yksi "sinkku". Alunperin tarkoituksena oli, että emme lainkaan pyytäisi omia sisaruksiamme kummeiksi, mutta kuopuksen "sinkkukummi" on mieheni nuorin sisko. Sinkut alkoivat lähipiirissä käydä harvinaisiksi, kun ikää tuli lisää : ). Tämä siksi, että sisaruksiin pidetään yhteyttä muutenkin, ja halusimme säästää tämän kunniatehtävän läheisille ystäville.

Lisäksi tärkeä kriteeri on ollut se, että kummeilla myös kummiuden hengellinen ulottuvuus on ollut tärkeä asia. Materiaalisella muistamisella ei niin väliä.

Sittemmin meistä on tullut kummeja myös lastemme kummien lapsille, eli vastavuoroisesti on menty. Tästä johtuen esim. lastenhoitoapua on järjestetty puolin ja toisin, kaikki kummilapset ovat suunnilleen saman ikäisiä.

Vierailija
4/4 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

läheisiä ja tärkeitä ihmisiä eli sisaruksia. Kavereita tulee ja menee elämäntilanteiden mukaan. Valintakriteereistä sen verran, että jollain on paljon kummilapsia, joten ensin pyydetään sellaista, jolla ei vielä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän