Miten teillä pukeudutaan jouluaattona?
Lapsuudenkodissani oli aina tapana pukeutua juhlavasti vaikka ihan kotona vietimmekin joulut. Mieheni vanhemmilla nyt ei ollut välilä kunhan jotain verkkareita oli päällä. Tämä minua ärsyttää tänä päivänä...
Kommentit (58)
Kymmenet naiset valittavat av. palstalla, että miehen kotona ei pukeuduta juhlallisesti aattona ja laatikot tarjotaan foliovuoista toisin kuin naisen kotona. Onko tosiaan niin, että perheissä, missä on poikia, vietetään jouluaatot rennommin kuin tyttöperheissä?
Lapsuudenkodissani oli aina tapana pukeutua juhlavasti vaikka ihan kotona vietimmekin joulut. Mieheni vanhemmilla nyt ei ollut välilä kunhan jotain verkkareita oli päällä. Tämä minua ärsyttää tänä päivänä...
on sekä siskoja että veljiä. Jouluna ei ollut tapana pukeutua mitenkään juhlavasti (paitsi jos oltiin kylässä), mutta laatikoita ei ole äiti ikinä tarjonnut foliovuoista.
Anopilla on taas pelkkiä poikia ja sielläkään ei pukeuduta ja laatikotkin on kaupasta ostettuja ja foliossa tarjolla. Joten ehkäpä tämä sitten pitänee paikkaansa?
luonto jotenkin antaa näitä tyttöjä ja poikia erilaisille naisille.
Monessa tyttöperheessä on juuri tuollaiset ihme nipohommat tosi tärkeitä. Äiti raataa laatikoita pikku kätösillään ja näperretään koristeita väsyneinä ja kireinä. Mies pannaan talutushihnaan äidin pikku apulaiseksi. Tytöt oppivat tämän mallin sitten.
Poikia tulee sitten sellaisille naisille, joille ei ole niin tärkeää ulkoiset seikat ja kulissit ja missä mies saa olla mies ja perheen arvot ovat muissa asioissa kuin näyttämisen halussa kavereille.
Ehkä juuri siksi poikalasten äidit käyttävät aikaansa muuhun kuin näpertelemällä lanttulaatikoita itse ja valvomalla yökausia tehtailemassa sukulaisille omin pikku kätösin askarreltuja joulukortteja.
juhlapöytään verkkareissa tai kalsareissa:O Meillä ei olisi kyllä pöytään asiaa tuossa kostyymissä...
Pukeudumme siististi ja vähän juhlavammin, ei farkkuihin mutta ei toisaalta iltapukuihinkaan. Lapsilla siistimmät vaatteet myös. Näin on myös anoppilassa sekä omassa lapsuudenkodissani sekä isovanhemmillani. No isovanhempien luona vielä astetta hienommin, näin oli jo lapsuudessani.
En ymmärrä miten lasten sukupuoli tähän vaikuttaa. Itselläni on molempia, samoin äidilläni ja anopillani, kaikilla meillä on normaalit käytöstavat enkä koe että olisimme nipoja.
paremmat päällä, joulupäivä on yöpaitalinjassa ja tapanina väkeä tulee meille syömään, joten taas ykköset päälle. Ei nyt kuitenkaan iltapukulinjaa, mutta meillä on tapana muutenkin kun on juhlapäivä niin pukeudutaan sen mukaan.
Kuitenkin rennosti, että mahtuu kinkkua mahaan.:)
Ollaan alasti järven rannalla ja juodaan viinaa.
Toiset arvostavat näpertämistä, juhlan tuntua ja estetiikkaa, toiset enemmän rentoa oloa ja helppoutta. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko lapsina tyttöjä vai poikia.
t. näpertävä pojan äiti
mielestäni pikemminkin sen, että suomalaiset ovat yöpuvussa jouluna. Tämän minulle totesi virolainen tuttavani, ja sen jälkeen olen pannut merkille saman asian. Ne juhlavaatteet mainoksissa näyttävät siltä kuin olisivat joulujuhlia (koulun tms.) varten, ja kotona sitten oltaisiin alusvaatteisillaan tai pyjamissa. Hassua!
Kysymykseen: meillä vietetään aina sukujoulua, joten yleensä ollaan ne ykkoset tai vähintään "kakkoset" päällä. Äitini erityisesti on kova laittamaan hienoja kattauksia ja monen ruokalajin joulupäivällisiä, joten olisi aika törkeää ilmaantua paikalle verkkareissa.
Jos joku on vain oman perheen kesken aattona ja perheen linja on muutenkin kovin epämuodollinen, tuskin siinäkään on mieltä käydä kovasti tälläytymään.
Nämä on niitä kodin omia juttuja, jotka jokaiselle on niitä ainoita oikeita juuri sellaisina kuin ne omassa kodissa tehdään.
Itse en arkenakaan kulje ihan miten sattuu, koska tykkään kivoista vaatteista (itse asiassa en taida edes omistaa mitään reikäisiä verkkareita - jos joku vaate on kovin kulunut, heitän sen roskiin). Lisäksi meillä käy ihan perusarkipäivinäkin aika paljon lasten kavereita, naapurit pistäytyvät jne., ja olisi itselle ankeaa hapsottaa täällä yöpuvussa tai jossain rumissa rytkyissä pitkin päivää.
tod.näk. ihan yökkäreissä ollaan koko päivä, samoin joulupäivä :)
Ollaan ihan oman perheen kesken, niin on IHANAA, että saadaan olla rauhassa siten miten halutaan!
Ei mitään pönötystä eikä teko-hienoo!
rentoa ja kivaa kaikilla
vipelletään niin ei tule turhaa riisumista ja pukemista
vähän juhlavampiin vaatteisiin saunan jälkeen.
Meillä vietetään joka toinen jouluaatto miehen vanhempien luona ja joka toinen minun vanhempien luona. Minua myös ärsyttää, koska miehen isä on joulupöydässä esim. kalsarit jalassa.
Meillä myös syöty yhdessä pitkään ja hartaasti. Miehen kotona ei syödä yhdessä vaan jokainen käy itsekseen omalla ajalla syömässä ja närkkimässä.
Musta te ootte ihan outoja jotka pukeudutte juhlavaatteisiin, siistit vaatteet ymmärrän mutta pahimmilla on juhlakengätkin jalassa, reps:D me pukeudutaan ihan perusvaatteisiin, toki hiukset on kivasti jne. mutta ei juhlavaatteita.
luonto jotenkin antaa näitä tyttöjä ja poikia erilaisille naisille. Monessa tyttöperheessä on juuri tuollaiset ihme nipohommat tosi tärkeitä. Äiti raataa laatikoita pikku kätösillään ja näperretään koristeita väsyneinä ja kireinä. Mies pannaan talutushihnaan äidin pikku apulaiseksi. Tytöt oppivat tämän mallin sitten. Poikia tulee sitten sellaisille naisille, joille ei ole niin tärkeää ulkoiset seikat ja kulissit ja missä mies saa olla mies ja perheen arvot ovat muissa asioissa kuin näyttämisen halussa kavereille. Ehkä juuri siksi poikalasten äidit käyttävät aikaansa muuhun kuin näpertelemällä lanttulaatikoita itse ja valvomalla yökausia tehtailemassa sukulaisille omin pikku kätösin askarreltuja joulukortteja.
näpertää innolla kaiken itse ja mies ja pojat näpertää mukana. Älä yleistä.
arkivaatteissa. Mies taas ensimmäisenä yhteisenä jouluna alkoi kiskoa pukua päälle ja musta se on hieno tapa. Meillä laitetaan aina ykköset jouluna päälle. Siis illaksi. Kivaa olla kerrankin fiinejä. Kaivetaan kaikki hienoimmat hörhellykset ja kristallit + kyntteliköt pöytään, joita ei muuten pahemmin jaksa käyttää. Onhan siinä oma glamourinsa.:)
ja pukeudutaan puolijuhlavasti. Kauniit, siistit vaatteet, ei ihan peruskotirytkyt, mutta ei mitkään superjuhlavatkaan.
Ei tuo sukupuolianalyysi ihan asiallinen kyllä ollut. Minä olen poikien äiti ja olen tietyllä tavalla aika rento. Jos en jaksa tehdä joka vuosi täsmälleen samanlaista joulua, mitä siitä. Kunhan on kuusi ja lahjat ja sydämessä joulu. :) Mutta tunnen minä niitäkin poikien äitejä, jotka on todella kovia perinteiden vaalijoita. Ja tunnen tyttöjen äitejä, jotka kulkevat tukka auki verkkareissa kesät talvet. Enemmänkin kulttuuri- ja viitsimiskysymys taitaa olla.
pitkään yöasuissa. Sitten arkivaatteet. Saunan jälkeen juhlavaatteet, naiset ja tytöt mekoissa tai hameissa ja miehen paitikset päällä ja suorat housut. Ei pukupakkoa. ;) Mutta joulunpyhinä olisin mieluiten yöpaidassa vaikka monta päivää löhöten. Vitsi kun tänä jouluna ei tulisi vieraita eikä olisi tarvis lähteä mihinkään pakkovierailulle, aah mikä nautinto olis vaan olla möllöttää.
että jouluna pukeudutaan ykkösiin, lapsille kiiltonahkakengät ja sitä rataa. Mutta meillä on tytöillä hameet (sellaiset kyläilykuteet), pojalla ehkä kauluspaita ja farkut, minulla hame ja siisti paita ja miehellä farkut ja kauluspaita. Näillä mennään.