Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskaana vko 6 ja iso pulma! Neuvokaa!

Vierailija
08.12.2009 |

Perjantaina ois mahdollisuus saada sikapiikki, mutta nyt mietityttää. Otanko vai en? Hirvittää jos sen takia saan keskenmenon, lapsi on niin toivottu! Kertokaapa oletteko ottaneet alkuraskauden aikana rokotetta ja onko tullut mitään seuraamuksia.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut en varmaan ottais.

Vierailija
2/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisitko sitten? Tai jos olisi rvko 16? Tai 22?

Tällaiset kyselijät on niitä, jotka empii joka piikkiä läpi raskauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olin silloin n30 rv:llä.

ei muuta kuin käsi tuli kipeäksi,, en tiedä ottaisinko noin aikasessa vaiheessa..

Vierailija
4/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sita ei anneta kuin vasta toisesta raskauskolmanneksesta eteenpain, kuten ei muitakaan rokotuksia. Oletko varma etta edes antavat sinulle jos kerrot milla viikolla olet raskaana? Noin yleensa piikista lienee kuitenkin enemman hyotya kuin haittaa raskaanaolevalle, mutta tosiaan vasta myohemmassa vaiheessa raskautta (?).

Vierailija
5/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin empinyt kovasti jos raskauteni olisi ollut ihan alussa, mutta nyt olin rv 15 kun otin piikin.

Ottaisitko sitten? Tai jos olisi rvko 16? Tai 22? Tällaiset kyselijät on niitä, jotka empii joka piikkiä läpi raskauden.

Vierailija
6/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nyt ole enää epidemiaakan.

Vierailija
7/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska aika alkuraskaudessa olet ja toisekseen tämä sikaepidemia on laantumassa. Olet vaan itse tarkempi et peset kätesi ja et liiku semmosissa paikoissa missä sitä on,jos siis tietää. Tietenkin kaupassa on pakko käydä.

Vierailija
8/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin täällä sanottu ettei anneta alkuraskaudesta piikkiä äideille..

Itse olen nyt rv31 ja täällä oli kuukausi sitten rokotukset enkä ottanut ja hyvin olen pysynyt terveenä.

Kerta alkaa olla tuo sikainfluenssa ohi jo niin miksipä sitä turhaan ottamaan?

Itse en vaan ottanut siitä syystä kun en suositella raskaana oleville kaikkea ruokavaliota, lääkkeitä eikä kyllä noita piikkejäkään niin jätin ottamatta.

Jos olisin ap en harkitsisi edes ottoa

Vierailija
9/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tutun siskon sikiö kuoli kun äiti otti si-rokotteen. Oli rv 20. Itsekin olen rv 19 enkä ottanut rokotetta ja tosi iloinen siitä. Rokote on ihan turha, kun si-flunssa ei ole tavallista flunssaa pahempi. PIeni sikiö saa vaan kauheasti myrkkyjä ja rokotteen haittavaikutuskia ei ole tutkittu riittävästi.

Pitää vaan hyvää huolta käsihygieniasta kun tulee ulkoa sisälle.

Onnea raskauteen!

Vierailija
10/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin piikin rv 8-9 ja mitään oireita ei tullut. kaikki meni hyvin. Tosin sain SI:n sellainen n. 3 vko myöhemmin. Lääkärin mukaan hänellä oli juuri käynyt toinenkin raskaana oleva, jolla oli about saman verran piikistä ja SI. Oli sitä mieltä, että raskaana olevilla kestäisi kauemmin saada se suoja. Tiedä sitten. Nyt ainakin mulla on suoja :)

Tamifluta söin ja tauti meni ohi. Joten jos tästä lapsesta tulee ihan normaali, niin eiköhän siinä ole todistettu, ettei ollut haittaa rokotteesta eikä Tamiflusta :D

Vakavissaan: itseäni ei kaduta rokote eikä kaduta Tamiflun ottaminen. Uskon, että korkeampi kuume olisi ollut vaarallisempi sikiölle. Ja viruksen (eikä lääkkeen) ei pitäisi edes mennä sikiöön asti.

Vierailija
11/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun tutun siskon sikiö kuoli kun äiti otti si-rokotteen. Oli rv 20. Itsekin olen rv 19 enkä ottanut rokotetta ja tosi iloinen siitä. Rokote on ihan turha, kun si-flunssa ei ole tavallista flunssaa pahempi. PIeni sikiö saa vaan kauheasti myrkkyjä ja rokotteen haittavaikutuskia ei ole tutkittu riittävästi.

Pitää vaan hyvää huolta käsihygieniasta kun tulee ulkoa sisälle.

Onnea raskauteen!

sikiölle voi siinä vaiheessa tulla vielä jotain kehityshäiriöitä.. raajat voi olla tyngät vai mitäs niitä kaikkia olikaan?

Vierailija
12/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(se edellinen, joka otti piikin).

Vierailija
13/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi valita uudelleen, ottaisin ehdottomasti.

Sikainfluenssan sairastaminen voi olla hyvin kohtalokasta sikiölle.

T:Sh

Vierailija
14/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin moni muukin juttu raskaana olevalle!!!

rokotteesta haittaa:

Gentamysiinisulfaatti

Suomessa käytettävä Pandemrix-sikainfluenssarokote sisältää gentamysiinisulfaattia, joka on vain sairaalakäyttöön tarkoitettu aminoglykosidiryhmän antibiootti.

Gentamysiinisulfaatin on todettu aiheuttavan ototoksisia ja nefrotoksisia haittavaikutuksia. Ototoksiset haittavaikutukset ilmenevät sisäkorvavaurioina ja nefrotoksiset haittavaikutukset munuaisvaurioina. Vaurioille herkkiä ovat erityisesti sikiöt ja vastasyntyneet, etenkin keskoset, sekä potilaat, jotka kärsivät munuaisten heikosta toiminnasta, nestetasapainon häiriöstä tai aliravitsemuksesta.

Gentamysiinisulfaatilla on havaittu myös seuraavia haittavaikutuksia: ihottuma, kutina, kuulohäiriöt ja sisäkorvavaurio, johon liittyy pahoinvointi, huimaus ja tasapainohäiriöt. Valkuaisvirtsaisuus, seerumin kreatiniini- ja ureapitoisuuden nousu, nokkosrokko. Poikkeavia maksa-arvoja ja verenkuvan muutoksia, jotka voidaan todeta ainoastaan verikokeesta.

Gentamysiinisulfaatti saattaa aiheuttaa huimausta ja pyörrytystä. Tämän vuoksi on syytä välttää autolla ajamista tai tarkkuutta vaativien koneiden käyttöä gentamysiinisulfaattilääkityksen aikana. Gentamysiinisulfaattia ei suositella käytettäväksi raskauden tai imetyksen aikana, koska aineen vaikutusta sikiöön tai pieniin lapsiin ei tunneta.

Gentamysiinisulfaattia, kuten kaikkia ototoksisia antibiootteja, saa käyttää vain pakottavissa tilanteissa.

sikainfluenssasta haittaa:

Raskaus ja Sikainfluenssa

Sikainfluenssa saattaa olla tavallista vaarallisempi raskaana oleville naisille.

Yhdysvaltain tartuntatautivirasto CDC kertoi toukokuussa havainneensa raskaana olevilla sikainfluenssapotilailla vakavia komplikaatioita, kuten keuhkokuumetta, nestehukkaa ja ennenaikaisia synnytyksiä.

Raskaus nostaa komplikaatioriskiä, koska raskauden aikana muun muassa sydän- ja verenkiertoelimistössä, hengityselimissä ja immuunijärjestelmässä tapahtuu fyysisiä muutoksia. Sikainfluenssainfektio ja kuume raskauden alkuvaiheessa altistavat myös sikiövaurioille.

CDC:n mukaan on tärkeää, että raskaana oleville naisille aloitetaan sikainfluenssan estolääkitys heti influenssaa epäiltäessä.

että mene ja tiedä sitten!

Vierailija
15/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska niitä on yhtä monta kuin on kirjoittajiakin, saat vain pääsi sekaisin... hanki tietoa jostain muualta!

Vierailija
16/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko väestö rokotetaan tammi-maaliskuussa toista aaltoa varten, itse bottaisin sinun tilanteessasi varmaan vasta silloin.

Vierailija
17/17 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko väestö rokotetaan tammi-maaliskuussa toista aaltoa varten, itse bottaisin sinun tilanteessasi varmaan vasta silloin.